نحوه تعویض کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور بخشی از تهویه مطبوع است که وظیفه تأمین هوای خنک را بر عهده دارد. از کمپرسور برای فشرده کردن گاز استفاده می‌شود، کمپرسور گاز را به درون خود مکیده و سپس آن را فشرده می‌کند. گاهی این وسیله ضروری دچار مشکل می‌شود و در عملکرد سایر قسمت‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که درباره علت خرابی کمپرسور کولر خودرو و نحوه تعویض آن اطلاعاتی را کسب کنید تا در مواقع ضروری بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر در حال حاضر با یک کمپرسور خراب مواجه هستید، پس این راهنما به شما کمک می‌کند.

چگونه کمپرسور کولر خودرو را تعویض کنیم؟

داخل سیستم کولر خودرو گاز مبرد قرار گرفته است، حال این گاز باید توسط کمپرسور کولر خودرو به حرکت درآمده و داخل اتاقک اتومبیل را خنک کند. بدون فشرده سازی مناسب، گاز قادر به ادامه سفر نخواهد بود و سیستم هیچگونه گرمایی را از داخل کابین ماشین جذب نمی‌کند.

بیایید با فرآیند تعویض شروع کنیم؛ ما سعی خواهیم کرد تا حد امکان آن را ساده بیان کنیم:

خاموش کردن کمپرسور از سیستم

به سمت باتری خودرو بروید و پایانه منفی را خاموش کنید، بنابراین هیچ اتصال کوتاهی نخواهید داشت. حال برای رسیدن به کمربند مارپیچ، هرگونه پوشش را برداشته و به موتور خودرو دسترسی پیدا کنید. به تمام لوله‌ها یا شیلنگ‌ها نگاهی بیندازید و آنها را نیز حذف کنید. ممکن است لوازم جانبی یا قطعات دیگری نیز وجود داشته باشد و کمپرسور را در زیر آنها مشاهده کنید. با استفاده از آچارهای مناسب تمام این لوازم جانبی را برداشته و پیچ و سیم‌ها را جدا کنید.

نکته: هنگامی که کمپرسور کولر را تعویض می‌کنید، تمام پیچ‌ها و قسمت‌های حذف شده را در جای امن نگه دارید.

تعویض کمپرسور کولر خودرو

یک اتصال برق نزدیک به کمپرسور قرار دارد، با استفاده از پیچ گوشتی، می‌توانید این اتصال را به راحتی جدا کنید. خط مبرد بالا و پایین را پیدا کنید و پیچ‌های آن‌ها را شل کنید. در حالی که آن را به سمت بالا می‌کشید کمی آن را پیچ دهید تا بتوانید آن را راحت‌تر قطع کنید. شما باید اتصالات جانبی بالا و پایین را در این مرحله حذف کنید.

پس از اتمام کار با قسمت‌های ذکر شده، زمان آن رسیده است که به پیچ و مهره‌های نصب پایین و بالای آن برسید و با استفاده از یک سوکت مشترک یا آچار کوچک، حذف آن را انجام دهید.

قبل از اینکه بتوانید کمپرسور را ببینید و آن را از وسیله نقلیه خارج کنید ممکن است یک پیچ دیگر هم وجود داشته باشد. هنگام باز کردن آخرین پیچ ممکن است به نگه داشتن کمپرسور نیاز داشته باشید، آن را با دقت و بدون صدمه زدن به سیستم یا خودتان انجام دهید.

بازرسی کمپرسور حذف شده

قبل از دور ریختن دستگاه کمپرسور قدیمی بهتر است آن را بررسی کنید. با این روش می‌توانید مشکل را تعیین کنید یا علت عدم موفقیت آن را تشخیص دهید. اگر با چرخاندن کلاچ صدای سنگ زنی شنیده می‌شود، بدین معنی است که این سیستم حاوی موائد زائد فلزی است که باید خارج شود.

یک کیت فلاش سیستم AC را از فروشگاه محلی یا فروشگاه قابل اطمینان دریافت کنید و دریچه انبساط یا لوله بازشو را باز کنید. خطوط مبرد و درگاه‌های اگزوز را بررسی کرده و آنها را نیز تمیز کنید.

اگر به نظر می رسد دریچه انبساط کاملاً مسدود شده است، بهتر است آن را تعویض کنید.

تعویض کمپرسور کولر خودرو

رسیدن به کمپرسور جدید

برای تعویض کمپرسور کولر خودرو یک واحد کمپرسور جدید تهیه کنید. این کمپرسور یک نسخه به روز شده است که ممکن است طراحی آن کمی متفاوت باشد اما روند نصب آن یکسان است.

نکته‌ای که باید در مورد آن اطمینان داشته باشید، قسمت‌های ورودی و اگزوز درگاه‌های مبرد است. قرقره کمربند و همچنین تعداد دنده‌ها به همراه قطر بیرونی را بررسی کنید. از پیچ‌های نصب شده در واحد قدیمی استفاده کنید و آنها را به قسمت جدید منتقل کنید.

اضافه کردن روغن کمپرسور به واحد نیز‌ بسیار مهم است. از آنجا که برخی از واحدها از قبل روغن‌کاری شده‌اند، همیشه راهنمای کاربر را بررسی کرده و تعیین کنید که آیا به پر کردن روغن احتیاج دارید یا خیر.

تعویض حلقه‌های قدیمی O

این خطوط جانبی بالا و پایین از حلقه‌های O استفاده می‌کنند تا یک محیط بسته را برای جلوگیری از نشت ایجاد کنند. برای تعویض خودکار کمپرسور AC، باید حلقه‌های O را نیز تعویض کنید تا از عدم وجود نشت در آینده اطمینان حاصل کنید. هر دو خط بالا و پایین را پیدا کرده و حلقه‌های O را با دقت خارج کنید. حلقه‌های O جدید را بردارید، دقت داشته باشید که قطر و طول حلقه‌های جدید باید با حلقه‌های قدیمی مطابقت داشته باشند. اگر به نگه داشتن حلقه‌های قدیمی O فکر می‌کنید در بیشتر موارد، انجام این کار ایده خوبی نیست.

حلقه های O را بگیرید و با دقت در خطوط جانبی بکشید. هنگامی که محکم در مکان خود نصب شدند کمی روغن روی حلقه‌های O بمالید تا نصب انجام شود.

تعویض کمپرسور کولر خودرو

آخرین مرحله نصب کمپرسور جدید

با کمک دستان خود پیچ‌ها را درون واحد قرار دهید و بعداً با آچار یا سوکت آن‌ها را محکم کنید. به مبرد جانبی بالا و پایین نگاهی بیندازید و هر دو خط را نصب کنید؛ اطمینان حاصل کنید که پیچ‌ها محکم شده‌اند. همه چیز را دوباره چک کنید مانند اتصال برق و لوازم جانبی که حذف کرده‌اید.

نتیجه
همه موارد و موقعیت آنها را در یک دفترچه یادداشت کنید یا برای اطمینان از آن‌ها عکس بگیرید. قبل از قرار دادن واحد جدید کل سیستم AC را تمیز کنید، و این نحوه “تعویض کمپرسور کولر خودرو” است.

منبع: replace air conditioner compresso

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] بیشتر بخوانید: نحوه تعویض کمپرسور کولر خودرو […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.