اطلاعاتی در مورد میزان روغن مورد نیاز موتور

هر ماشینی چه سدان، چه هاچ بک و چه SUV برای عملکرد صحیح به مجموعه‌ای از روغن مصرفی نیاز دارد. دانستن این نکته که یک ماشین به چه مقدار روغن نیاز دارد باعث می‌شود که ماشین شما در بهترین شرایط کار کند. ریختن روغن بیش از حد یا کمتر به هر خودرویی آسیب می‌رساند زیرا هر خودرو به مقدار خاصی روغن نیاز دارد. اگر می‌خواهید بدانید که موتور خودروی شما به چه میزان روغن نیاز دارد این مقاله پاسخ واقعی برای شما است.

از کجا می‌توان اطلاعاتی در مورد میزان روغن مورد نیاز موتور پیدا کرد

۱- کتابچه راهنمای خودرو

بهترین منبع برای دانستن میزان روغن مورد نیاز موتور، کتابچه راهنمای صاحب ماشین است. در دفترچه راهنمای خدمات نيز اطلاعات بسيار مشخصی درباره نوع و مقدار روغن مورد نياز موتور بیان شده است. بنابراین هر وقت ندانستید که ماشین‌تان به چه مقدار روغن نیاز دارد، کتابچه راهنمای خودرو را مورد بررسی قرار دهید. هر تولید کننده اتومبیل یک کتابچه راهنما برای هر صاحب اتومبیلی مجهز می‌کند تا اطمینان حاصل کند که در زمان‌های مورد نیاز آگاهی راننده را افزایش می‌دهد. این یکی از وظایف آنها محسوب می‌شود زیرا لازم است که راننده راهنمای مراقبت و نگهداری صحیح از وسایل نقلیه را بداند. معمولاً می‌توانید در بخش مربوط به مشخصات خودرو یا زیرمجموعه‌های سیستم روغن کاری اطلاعاتی راجع به میزان روغن مورد نیاز خودرو پیدا کنید. یک روش جایگزین که پیدا کردن آن برای شما ساده‌تر است، نگاهی به فهرست کتابچه راهنمای کاربر است. هر جا کلمه “روغن موتور” یا “روغن‌کاری” یا سایر اصطلاحات مشابه را مشاهده کردید اطلاعاتی در این زمینه بدست خواهید آورد.

۲- وب سایت سازنده

مکان دیگری که می‌توانید در مورد مقدار روغن موتور اطلاعاتی کسب کنید، وب سایت سازنده است. بنابراین اگر کتابچه راهنمای خودرو را گم کردید یا احساس کردید پیدا کردن کتابچه راهنمای کاربر دشوار است، به وب سایت تولیدکنندگان خودرو مراجعه کنید. آنها ابزارهای آنلاین دارند که می‌توانند به ارائه داده‌های مورد نیاز کمک کنند. جزئیات مربوط به ماشین خود را وارد کنید تا این ابزار پاسخ درست را در اختیارتان قرار دهد. این کار برای شما راحت‌تر است زیرا نیازی به حمل کتابچه راهنما ندارید. تنها کافی است به وب سایت سر بزنید پس از چند کلیک متوجه می‌شوید که خودروی شما به چه میزان روغن نیاز دارد.

میزان روغن مورد نیاز موتور

۳- منابع آنلاین

بله، درست است امروزه منابع آنلاین بسیاری وجود دارد که می‌تواند به شما در جستجوی اطلاعات مورد نیاز کمک کند. به این وب سایت‌ها مراجعه کنید و اطلاعات کمی ماشین خود را وارد کنید. وب سایت آخرین اطلاعات را درباره روغن خودرو به شما ارائه می‌دهد. به طور معمول، شما باید نام، مارک، مدل، سال و کد موتور خودرو را وارد کنید. بنابراین می‌توانید دوباره با این وب سایت‌ها اطلاعات را بررسی کنید. ابتدا به وب سایت بروید، نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید، سپس هرگونه اطلاعات لازم را در آن قرار دهید و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.

۴- مرکز خدمات

اگر نیاز به تغییر روغن خودرو دارید و قصد انجام آن را در گاراژ دارید، مکانیک آنجا می‌داند که خودروی شما به چه میزان روغن نیاز دارد. از آنجا که آنها اتومبیل‌های بسیاری را بررسی کرده‌اند به دانش‌های بسیاری در مورد روغن موتور، مارک‌های اتومبیل و… مجهز هستند. علاوه بر این، آنها مشخصات تمام خودروها را در رایانه‌های خود دارند، بنابراین می‌توانید از آنها بخواهید که اطلاعاتی راجع به مقدار روغن خودرو به شما ارائه دهند.

میزان روغن مورد نیاز موتور

ماشین شما به چه میزان روغن نیاز دارد؟

از آنجا که بسیاری از مردم می‌پرسند “خودروی من به چه مقدار روغن نیاز دارد”، باید مجددا آن را تکرار کنیم بستگی به نوع ماشین، نام تجاری خودرو و سال تولید آن دارد، همچنین به اندازه موتور سوار شده بر روی اتومبیل نیز بستگی دارد، به همین دلیل هر چقدر موتور خودرو بزرگتر باشد به روغن بیشتری برای تغییر نیاز دارید.

دلایل زیادی وجود دارد که شما را ترغیب می‌کند مقدار صحیح روغن را به ماشین خود وارد کنید. اما به طور کلی اتومبیل‌های دارای موتور ۴ سیلندر ظرفیت ۵ لیتر روغن دارند. وسایل نقلیه با موتورهای ۶ سیلندر اغلب از حدود ۶ لیتر روغن استفاده می‌کنند. بعضی اوقات با توجه به سازنده خودرو این تعداد متفاوت خواهد بود. بنابراین این بسیار مهم است که قبل از تغییر اطلاعات خود را کامل کنید.

اگر روغن کمتر یا بیشتری در موتور قرار دهم چه می‌شود؟

این سؤال که “خودروی من به چه مقدار روغن نیاز دارد؟” نیز سوال دیگری را مطرح می کند. چه اتفاقی می‌افتد اگر روغن کمتری از آنچه سازنده خودرو توصیه می‌کند، در خودرو قرار دهم؟ به عنوان مثال، اگر ۳٫۵ لیتر را به جای ۴ لیتر روغن قرار دهید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

روغن کمتر به معنی خطر بالاتر ناشی از گرمای بیش از حد موتور است. اصطکاک بیشتری به وجود می‌آید. این مسئله همچنین می‌تواند منجر به ساییدگی هر چه سریع‌تر قسمت‌های مختلف فلزی و مکانیکی موتور شود.

قرار دادن روغن بیشتر از حد توصیه شده نیز ایده خوبی نیست. روغن بیش از حد موتور همچنین می‌تواند در طولانی مدت به فرسودگی موتور منجر شود. میل لنگ، اضافه روغن در پمپ روغن و اجزای مکانیکی موتور باعث حرکات اضافی می‌شوند. این مسئله باعث ایجاد حباب‌های هوا می‌شود و روغن را به یک مخلوط پر کف و هوا تبدیل می‌کند.

منبع: how much oil does my car need

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.