مهمترین علت بوی بد ماشین و راه‌های رفع آن

وقتی ماشین بوی بد می‌دهد، سعی دارد چیزی به شما بگوید، در واقع بوی بد خودرو نشان دهنده این است که قسمتی از اتومبیل دچار مشکل شده است. مانند سایر نکات کوچک، توجه دقیق به چیزی که باعث بوی بد می‌شود می‌تواند به فهمیدن بوی بد ماشین و راه‌های رفع آن کمک کند. در اینجا هشت مورد از مهمترین علت بوی بد ماشین و راه‌های رفع آن بیان شده است.

۱- ترمز یا کلاچ به توجه نیاز دارد
بوی مرتبط: تند و گس

چه موقع بو می‌دهد: معمولاً هنگام حرکت خودرو و گاهی اوقات هنگام ترمز یا کلاچ احساس می‌شود.

چرا بو می‌دهد؟
بو‌های تند و گس معمولا نشان‌دهندۀ این هستند که لنت ترمز یا کلاچ سوخته است. در بعضی موارد این بو مربوط به صفحه کلاچ است که نشان دهنده درگیری بیش از حد صفحه کلاچ و داغ شدن آن است که در این وضعیت باید نحوه رانندگی و عادت به نیم کلاچ بودن را تغییر دهید. همچنین ممکن است نشانۀ این باشد که کلاچ خالی کرده و این ناشی از تنظیم نبودن یا فرسوده بودن سیم کلاچ است. در خودروهایی که کلاچ هیدرولیک دارند، ممکن است مشکل از سیستم هیدرولیک باشد.

۲- مخزن بخاری نشتی دارد
بوی مرتبط: شیرین، آب نبات و شربت

چه موقع بو می‌دهد: بخاری روشن است، موتور گرم شده است یا بعضی اوقات بعد از خاموش کردن موتور احساس می‌شود.

چرا بو می‌دهد؟
ضد یخ بوی شیرینی دارد. در واقع بوی آن بسیار شیرین است که طبق قانون باید یک عامل تلخ کننده در آن گنجانده شود تا حیوانات و کودکان آن را ننوشند. اگر داخل خودرو بوی شیرینی احساس کردید و مطمئنید جایی شربت نریخته‌اید، احتمالا بوی ضدیخ است. اگر بوی داخل خودرو زیاد است و وقتی بخاری را روشن می‌کنید روی شیشه بخار می‌نشیند، به احتمال زیاد مخزن بخاری نشتی دارد. همچنین اگر در کف اتومبیل ضد یخ وجود دارد، این یک سرنخ خوب دیگر است. در این صورت هر چه سریع‌تر محل‌های محتمل نشت را چک کنید، همچنین بخاری خودرو را بررسی کنید و در صورت عدم تعمیر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

علت بوی بد ماشین

۳- آب به جایی می‌رود که متعلق به آن نیست
بوی مرتبط: رطوبت

چه موقع بو می‌دهد: تمام وقت یا بعد از باران احساس می‌شود.

چرا بو می‌دهد؟
بوی رطوبت یا کپک نشان دهنده این است که آب وارد خودرو شده و در جایی جمع می‌شود. ممکن است درها و پنجره‌ها اجازه ورود آب را بدهند و آب از آن‌جا به داخل خودرو نفوذ کند. در چنین شرایطی معمولا صندلی‌ها و کفی‌های خودرو خیس می‌شوند. البته بوی نم ممکن است از کولر خودرو هم باشد. برای رفع آن می‌توان مدتی فن را روشن کرده تا فضای داخل سیستم را خشک کند یا می‌توان از اسپرهای مخصوص این کار استفاده کرد.

۴- روغن خودرو نشتی دارد
بوی مرتبط: روغن سوخته

چه موقع بو می‌دهد: موتور داغ است، خواه رانندگی کنید یا نکنید.

چرا بو می‌دهد؟
این بو زمانی احساس می‌شود که موتور گرم شده است و روغن به داخل منیفولد نشت پیدا کرده است. این نشتی ممکن است از میل‌لنگ یا واشر آن باشد و با ریختن روغن مقداری از آن به روی منیفولد هم ریخته است و می‌سوزد. بوی روغن سوخته بسیار بد است و اگر نشتی زیاد باشد، ممکن است دود غلیظ و آبی از خود ساطع کند. حل این مشکل بسیار ساده است، فقط باید جلوی نشتی را بگیرید.

۵- مبدل کاتالیستی شکسته است
بوی مرتبط: گوگرد

چه موقع بو می‌دهد: موتور در حال کار است.

چرا بو می‌دهد؟
مبدل‌های کاتالیزوری اجزای کنترل آلایندگی هستند که گازهای خروجی را تصفیه می‌کنند و میزان انتشار گازهای مضر را کاهش می‌دهند. اگر آنها به درستی کار نکنند ممکن است انتشار گازهای خروجی را تغییر دهند و بوی گوگرد از خود ساطع کند مانند کسی که بیشتر هفته گذشته را صرف پرتاب تخم مرغ پوسیده به ماشین شما کرده است. راه حل آن این است که مبدل کاتالیزوری را تعویض کنید و همچنین قسمتی را که باعث عدم موفقیت آن شده است تعویض کنید، البته با فرض اینکه فرسوده نباشد. بعضی روغن‌ها که در گیربکس‌های دنده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است پس از مدتی بوی گوگرد بدهند. اگر این مشکلی است که با آن سر و کار دارید، باید روغن کاری را تغییر دهید و بفهمید که نشت از کجا آمده است.

علت بوی بد ماشین

۶- گاز به جایی می‌رسد که متعلق به آن نیست
بوی مرتبط: هیدروکربن‌های بودار (گاز خام)

چه موقع بو می‌دهد: تمام مدت، موقع کار کردن موتور یا در روزهای خاص احساس می‌شود.

چرا بو می‌دهد؟
اگر در اتومبیل خود بوی قوی گاز می‌شنوید، احتمالاً قطعه‌ای در خودرو کار خود را درست انجام نمی‌دهد. البته اگر خودرو گازسوز باشد بوی گاز تا حدی عادی است، اما خودروهای بنزینی نباید بوی گاز بدهند. نشتی باک بنزین، گرفتگی انژکتور، وجود مشکل در تنظیم‌کنندۀ فشار سوخت و دیگر مشکلات می‌توانند منجر به نشت سوخت یا ریختن گاز کافی به داخل موتور شوند. در هر صورت بهتر است که منبع نشت را زودتر از موعد پیدا کنید.

۷- مواد غذایی در زیر صندلی مانده است
بوی مرتبط: گندیده

چه موقع بو می‌دهد: هر وقت داخل خودرو می‌شوید.

چرا بو می‌دهد؟
بیشترین علت بوی بد ماشین می‌تواند به نوع خرابی یا خرابی مکانیکی مربوط باشد، اما منابع خارجی زیادی نیز وجود دارد. بنابراین قبل از اینکه ماشین خود را به مکانیک مورد علاقه خود برسانید و علت بوی بد را از آنها بپرسید حتما زیر صندلی‌ها را بررسی کنید. همیشه این احتمال وجود دارد که مواد غذایی زیر صندلی‌ها مانده و فاسد شده باشند و بوی بدی از خود ساطع کنند.

۸- شخصی در اتومبیل سیگار روشن شده است
بوی مرتبط: دود

چه موقع بو می‌دهد: همیشه احساس می‌شود.

چرا بو می‌دهد؟
این علت کمی واضح‌تر از علت‌های دیگر است و شما احتمالاً می‌دانید که چرا ماشین بو می‌دهد. دود سیگار یکی از ماندگارترین بوها می‌باشد. حتی اقدامات ویژه، مانند سیگار کشیدن با پنجره پایین هم به رفع این بو کمک نمی‌کند. اگر ماشین شما تحت تأثیر این بوی بد قرار گرفته است‌، رفع آن یک کار مهم است زیرا ممکن است بقایای بو در وسایل خودرو مانند روکش صندلی قرار بگیرند آن وقت خوشبو کننده هوا هم هیچ کمکی نخواهد کرد.

منبع: reasons car stinks

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] در تابستان رخ دهد مشکل بدتر و بدتر می‌شود. برای رفع بوی نامطبوع درون خودرو راهکار‌های بسیاری پیشنهاد می‌شود که در ادامه به […]

  2. […] در تابستان رخ دهد مشکل بدتر و بدتر هم می‌شود. برای رفع بوی نامطبوع درون خودرو راهکار‌های بسیاری پیشنهاد می‌شود که در ادامه به […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.