معایب رانندگی با دنده خلاص

علامت N یا Neutral در جعبه دنده اتومبیل گیربکس اتوماتیک چیست؟ دنده خلاص درست است! آیا تاکنون به عملکرد این دنده فکر کرده‌اید؟ اغلب مردم هیچ وقت از این دنده استفاده نمی‌کنند در حالی که برخی دیگر حتی نمی‌دانند که چه موقع و چگونه ماشین را در حالت خلاص گذاشته و حرکت کنند. مهم است که بدانید رانندگی با دنده خلاص در کنار معایب بسیاری که در استفاده از آن وجود دارد فوایدی نیز دارد و استفاده از آن حتی می‌تواند زندگی شما را در شرایط بحرانی نجات دهد.

تعویض دنده به دنده خلاص در گیربکس اتوماتیک ماشین منجر به قطع اتصال موتور و چرخ‌ها می‌شود، بنابراین هنگام فشار دادن پدال گاز از طرف موتور، هیچ نیرویی به چرخ‌ها داده نمی‌شود و این کارباعث می‌شود که چرخ‌ها به طور آزادانه و بدون حرکت زیاد موتور بچرخند و در این حالت شما کنترل کمتری روی خودرو دارید. تغییر دنده به دنده خلاص آسیب زیادی به موتور وارد نمی‌کند مگر آنکه به هنگام توقف وسیله نقلیه فشار زیادی به ترمزها وارد کنید تا ماشین متوقف شود، با این حال استفاده مداوم و طولانی مدت از دنده خلاص اتومبیل می‌تواند به مبدل گشتاور آسیب برساند.

زمان استفاده از دنده خلاص

در رانندگی موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که استفاده از دنده خلاص در آن موقعیت‌ها کاربرد داشته و مفید است. با هم نگاهی به این شرایط می‌اندازیم و آن‌ها را مرور می‌کنیم.

توقف اتومبیل هنگامی که سوپاپ گیر کرده است

تصور کنید در یک بزرگراهی با سرعت بسیار بالا در حال حرکت هستید به یکباره متوجه می‌شوید که سوپاپ‌ها گیر کرده‌اند قطعاً وحشت می‌کنید درست است؟ فشار دادن ترمز در این حالت ممکن است برای متوقف کردن ماشین با سرعت زیاد کافی نباشد، در این حالت انتقال دنده به دنده N دنده خلاص و استفاده از ترمز برای نگهداری ماشین اقدامی ایمن و ضروری است. خاموش کردن ماشین در این مواقع راه مناسبی نیست و باعث کاهش قدرت هدایت ماشین به دلیل شتاب گرفتن چرخ‌ها می‌شود و عملاً کنترل ماشین را سخت‌تر می‌کند و متوقف کردن خودرو بدون آسیب رسیدن به آن در این حالت غیرممکن است.

زمان استفاده از دنده خلاص

توقف اتومبیل در حالی که ترمز گیر کرده است

بیشتر افراد با خاموش کردن موتور ماشین به ترمز نگرفتن ترمزها واکنش می‌دهند؛ این یک انتخاب نادرست است که کنترل فرمان را از دستتان خارج می‌سازد و حتی می‌تواند مکانیزم چرخ‌ها را قفل کند و شما را در وضعیت خطرناک‌تری قرار دهد، اما جابه‌جایی دنده به حالت دنده خلاص به شما کمک می‌کند تا بین خطوط حرکت کرده و بتوانید مکان مناسبی را جهت پارک ایمن انتخاب کنید.

دنده خلاص در طول بکسل ماشین

قراردادن ماشین درحالت دنده خلاص هنگام بکسل کردن آن، راه ایده‌آلی برای ایمن حمل کردن ماشین در حالت خراب یا بروز تصادفات است. استفاده از دنده خلاص در حالتی است که شرکت بوکسلینگ هیچگونه طناب یا یدک کشی برای کشیدن ماشین نداشته باشد، راه حل ایده‌ال و کاربردی است. درحقیقت، دنده خلاص به جز کمک به توقف خودرو در مواقع بحرانی کاربرد چندان دیگری ندارد.

بررسی معایب رانندگی با دنده خلاص

تنها معایب دنده خلاص در هنگام رانندگی این است که شما کنترل کمتری روی خودرو خواهید داشت و در برخی شرایط و موقعیت‌های بحرانی نیز، کنترل ماشین از دستتان خارج می‌شود. البته در موقعیت‌های گفته شده از جمله حالتی که ترمز می‌برید؛ سوپاپ‌ها گیر کرده‌اند و در بکسل کردن ماشین راه حل اضطراری جهت حفظ جان و ایمنی بیشتر راننده، استفاده از دنده خلاص اتومبیل است.

استفاده از دنده خلاص در سراشیبی‌ها ممنوع!

در سراشیبی‌های تند به دلیل وزن کم و گرانش پایین زمین ماشین با سرعت بالایی حرکت می‌کند و تسلط راننده بر ماشین کاهش می‌یابد، بنابراین حرکت با دنده خلاص در سراشیبی‌ها به دلیل خطرات بسیار غیر قانونی است.

معایب رانندگی با دنده خلاص

افزایش استهلاک ماشین در حالت دنده خلاص

اگر با متخصصان مکانیک و یا رانندگان حرفه‌ای صحبت کنید خواهید دید که توصیه آنها این است که هیچگاه درسراشیبی‌ها وضعیت ماشین را در حالت N دنده خلاص قرار ندهید؛ به این دلیل که استهلاک وارد شده به سیستم‌های فنی در هنگام حرکت خودرو با حالت دنده خلاص بسیار بیشتر از حرکت با ماشین در حالت درگیر دنده با موتور است؛ زیرا در این حالت رفته رفته بر سرعت ماشین افزوده شده و شما مجبور هستید ترمز بیشتری بگیرید و استهلاک ماشین بالا می‌رود.

دنده خلاص و افزایش نیروی هرز در سراشیبی‌ها

دومین مسئله افزایش نیروی هرزی است که در سراشیبی‌ها به دلیل استفاده از دنده خلاص بر چرخ‌ها وارد می‌شود. بهتر است به دلایل زیر در سراشیبی‌ها ماشین را در حالت دنده خلاص حرکت ندهید:
۱- کاهش مصرف لنت و عمر بیشتر لنت و دیسک چرخ
۲- کنترل بیشتر ماشین به دلیل شدت گرفتن سرعت در سرازیری‌ها
۳- جلوگیری از هرزگردی در چرخ و شدت استهلاک ماشین
۴- جلوگیری از کاهش استهلاک موتور، جعبه دنده و قطعات میانی ماشین

رانندگی با دنده خلاص خطرناک‌ترین نوع رانندگی است

نباید هرگز به هنگام رانندگی در بزرگراه و با سرعت زیاد، دنده را در حالت خلاص قرار دهید مگر در مواقع ضروری؛ زیرا این کار شما کارکرد چرخ‌ها را به شدت کاهش داده و سرعت را به یک باره کم می‌کند و باعث بروز حادثه می‌شود.

منبع: Is Driving in Neutral Dangerous

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام. من همیشه یکم مونده به سرعت گیر ماشینو خلاص میکنم بدون دنده میرم جلو . ترمز هم که میگیرم تا سرعت کم بشه. آیا این کار مضره؟

  2. حمیدرضا می گوید

    بله اینطوری مصرف لنت زیاد میشه

  3. طاها می گوید

    درود من خیلی در اتوبان ها رانندگی میکنم و با هر تیپ ماشین هم همین کار را میکنم : هر وقت در اتوبانها به سراشیب های خفیف یا مثلا مکانی که قرار است توقف کنم ۱ کیلومتر دور تر است و جاده هم صاف است خلاص میرانم . ایا به ماشین اسیب میزند ؟
    بیشتر این کار را با نیسان ابی و سمند می کنم و دیده ام که مصرف سوخت را کاهش داده

  4. دمستانی می گوید

    بله درسراشیبی ها کار درستی نیست که مسافت زیاد را دنده خلاص برانیم ولی در شهر فکرنمیکنم مشکلی ایجادکند مانند موردی که دوست عزیزمان آقای امیر گفت.کمی مانده به سرعت گیر خلاص کرده وسرعت رابا ترمز کنترل میکنیم وهرگاه به رانش خودرو داشتیم از دنده استفاده میکنیم.بخصوص در ترافیکها که مدام نیاز به حرکت وتوقف داریم اگر خلاص نکنیم مجبوریم همچنان با گاز ونیم کلاچ حرکت کرده واستفاده از کلاچ زیاد خواهدشد ضمن اینکه هر چه دور موتور بیشتر باشد مصرف بنزین هم بیشتر میشود.آیا غیراز اینست؟ اگر توجیه فنی وجود دارد بفرمایید.

  5. امیر دادخواه می گوید

    ی جایی هم هست اتوبان و آمپر آب شما بالا هست میتونید در سرازیری های ملایم رو دنده خلاص البته تاکید میکنم خلوت بودن و احتیاط کامل… دمای آب سریع پایین میاد… و خیلیم عالیه قطعا هم رانندگان مبتدی این کارو نکنن

  6. الیکایی می گوید

    سلام من توی جاده کوهستانی دنده خلاص اومدم و ماشین برق پشت آمپر دارد اما استارت نمی‌خورد چطور باید در حد رسیدن به تعمیرگاه ماشین رو روشن کنم ماشین استپ وی اتومات است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.