مشکلات موتورسیکلت برقی

امروزه خودروهای برقی بسیار محبوب شده و بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. در این خودروها از باتری‌های باکیفیت و بزرگی استفاده می‌شود که قادرند ساعت‌ها شارژ نگه‌داشته و مسافت طولانی‌تری را طی کنند. اما این امر در موتورسیکلت‌های برقی صدق نمی‌کند و شما نمی‌توانید از باتری بزرگی در آن‌ها استفاده کنید. بنابراین موتورسیکلت برقی باوجود تمام مزایایی که دارد؛ با برخی مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کند که در این مقاله به مشکلات موتورسیکلت برقی می‌پردازیم.

کاهش آلودگی محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین عامل تولید موتورسیکلت‌های برقی است. این موتورسیکلت‌ها آلاینده‌ها و گازهای مضری را وارد هوا نمی‌کنند و باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های غیرقابل‌تجدید خواهند شد. بااین‌حال موتورسیکلت‌های برقی مشکلاتی را با خود به همراه دارند.

موتورسیکلت‌های برقی بی‌صدا و صدادار
البته برخلاف تصوری که همه افراد از موتورسیکلت‌های برقی دارند؛ همه این موتورسیکلت‌ها بی‌صدا نیستند؛ برخی از مدل‌های آن صدای زیاد و گوش‌خراشی ایجاد می‌کنند. در مقابل برخی موتورسیکلت‌های برقی بی‌صدا به قاتلان ساکت، شهرت دارند. این موتورهای در حین حرکت صدای بسیار کمی تولید می‌کنند که این امر باعث می‌شود عابران پیاده متوجه حضور موتورسیکلت نشوند و درنهایت حادثه‌ای رخ دهد.

قیمت بالا
موتورسیکلت‌های برقی آن‌قدرها فراگیر نشده‌اند؛ بنابراین قیمت آن‌ها گران‌تر است. البته با پیشرفت فناوری و گسترش و تنوع این موتورسیکلت‌ها، قیمت آن‌ها کمتر خواهد شد. لوازم جانبی این نوع موتورها در دسترس نیست و افرادی کمی می‌توانند آن را تعمیر کنند. با توجه به جدید و کمیاب بودن این نوع موتورها، لوازم جانبی‌های آن‌ها کمتر است. همچنین در صورت خرابی باید به تعمیرگاه‌های تخصصی رفته و برای پیدا کردن لوازم موردنیازتان زمان بیشتری را صرف کنید.

هزینه باتری
موتورسیکلت‌های برقی از باتری برای تأمین قدرت خود استفاده می‌کنند و این باتری‌ها همانند سایر باتری‌ها عمر مفید دارند؛ بنابراین اگر بعد از مدتی احساس کردید که میزان شارژ دهی و شارژ شدن باتری موتورسیکلت‌تان تغییر کرده و کیفیت آن افت کرده است؛ باید طبق نظر کارشناس آن را تعویض کنید. قیمت باتری‌های این موتورسیکلت‌ها نیز باوجود مشکلات اقتصادی کشور بسیار زیاد شده است؛ بنابراین اگر موتورسیکلت شما با مشکل باتری مواجه شده؛ باید هزینه زیادی برای تعویض آن بپردازید. هرچه استفاده شما از موتورسیکلت بیشتر باشد، عمر باتری زودتر تمام می‌شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری‌ها باید از شارژ مضاعف جلوگیری شود. شارژ بیش‌ازحد ممکن است منجر به آسیب دائمی شده و موتورسیکلتتان خراب شود.

موتورسیکلت برقی

شارژ باتری
شما باید باتری موتورسیکلت‌ها را به‌صورت روزانه و یا چند روز یک‌بار شارژ کنید. فرایند شارژ شدن باتری نیز بسته به مدل موتورسیکلت ممکن است چند ساعت طول بکشد. بنابراین شما قبل از اینکه آماده سفر شوید؛ باید باتری موتورسیکلت را چک کرده و منتظر بمانید تا شارژ شود. برخی از این مدل‌ها در هر بار شارژ تا ۸ ساعت به منبع برق وصل هستند که این زمان می‌تواند برنامه‌ریزی‌های شمارا مختل کند.

مسافت طی شده
قدرت و توان باتری‌های الکترونیکی به‌اندازه باک بنزین نیست. با توجه به محدودیت در ظرفیت باتری شما نمی‌توانید از موتورسیکلت‌های برقی برای مسافت‌های بیرون شهری و خیلی طولانی استفاده کنید و باید بعد از پیمودن مسافت مشخصی باتری آن را شارژ کنید. مسافتی که موتورسیکلت برقی در هر بار شارژ طی می‌کند؛ در مدل‌های متنوع مختلف است و در صورت افزایش دما یا افزایش بار این مسافت کاهش می‌یابد. بنابراین اگر در روزهای تابستان یک بسته را جابه‌جا می‌کنید؛ مسافتی که موتورسیکلت هر بار بعد از شارژ کردن طی می‌کند کاهش می‌یابد و زودتر به شارژ باتری نیاز دارید. برخی از این مدل‌ها در هر بار شارژ تنها ۱۳۰ مایل (۲۱۰ کیلومتر) را طی می‌کنند و بعدازآن به شارژ مجدد نیاز دارند.

سرعت کمتر
موتورسیکلت‌های برقی در مقایسه با موتورسیکلت‌های بنزینی حداکثر سرعت آن‌ها پایین‌تر است. بنابراین اگر عاشق موتورسواری با سرعت بالا هستید؛ سراغ موتورسیکلت‌های برقی نروید. همچنین تنوع طرح‌بندی در آن‌ها کم است و شباهت کمتری با موتورسیکلت‌های سنتی دارند. البته این مشکل با پیشرفت فناوری کمتر شده است و امروزه موتورسیکلت‌های برقی شبیه موتورسیکلت‌های سنتی نیز وارد بازار شده‌اند. با پیشرفت علم باتری‌ها کوچک‌تر شده و ظاهر این موتورسیکلت‌ها عادی‌تر شده است.

فروش مجدد
پیدا کردن یک خریدار برای موتورسیکلت برقی کار سخت‌تری است. امروزه این موتورها به دلایلی که ذکر کردیم طرفداران کمتری دارند؛ بنابراین اگر از موتورسیکلت برقی خود خسته شده‌اید؛ به‌سختی می‌توانید آن را با قیمت مناسب بفروشد.

منبع: Electric motorcycle problems

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. MAHDI می گوید

    من میخواستم موتور برقی بگیرم ولی اینارو دیدم دیگه نظرم عوض شد و منصرف شدم

  2. هومن می گوید

    دقیقا من هم همینطور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.