محاسبه قیمت بیمه موتور و خودروی ارزان با بیشترین پوشش‌ها در کمتر از سه دقیقه

تمام وسایل نقلیه زمینی مانند: موتور سیکلت و خودرو‌های مختلف، برای سرعت بخشیدن به انجام کار‌ها در حال تردد هستند و برخی از مواقع همین سرعت بالا یا نقض قوانین راهنمایی و رانندگی باعث بروز حادثه‌های ناگوار رانندگی می‌شود. این حوادث می‌توانند خسارت‌های مالی یا جانی را همراه خود داشته باشند. بنابراین با تهیه بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و بیمه موتور می‌توانید نگرانی‌های خود را برای جبران هزینه‌های و خسارت‌های رخ داده کاهش دهید. بیمه نامه اتومبیل و بیمه موتور خسارت‌های مالی و جانی که در حادثه ایجاد می‌شود را تحت پوشش دارند و با توجه به سقف تعهدات انتخابی بیمه‌گزار جبران خسارت می‌کنند. همچنین برای اینکه بتوانید پوشش‌های مناسب را با بهترین قیمت خریداری کنید نیاز به شرایط مقایسه‌ای شرکت‌های بیمه‌ای خواهید داشت. با ما تا انتهای متن همراه باشید تا با پوشش‌های بیمه نامه خودرو و موتورسیکلت بیشتر آشنا شوید.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه جزو بیمه‌های اتومبیل بوده که به صورت مکمل یکدیگر قابل خریداری هستند. این دو بیمه نامه هر یک به جبران هزینه‌های مالی و جانی می‌پردازند که بهتر است به طور همزمان خریداری شوند. در حقیقت استقبال از بیمه شخص ثالث بیشتر از بیمه بدنه بوده و علت آن هم قانون خرید اجباری این بیمه نامه است. ماهیت هر دو بیمه نامه متفاوت بوده و هریک به جبران خطرات مختلفی خواهند پرداخت.

بیمه شخص ثالث همانطور که از نام آن پیدا است، برای جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث می‌پردازد و در برابر هزینه‌های مالی وارد شده به راننده مقصر هیچگونه تعهدی ندارد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث را جبران می‌کند و پوشش حوادث راننده مقصر هم ارائه می‌کند که تنها برای جبران هزینه‌های جانی و بدنی خواهد بود. به طور کلی این پوشش‌ها به شرح زیر هستند:

  • پوشش جانی

پوشش جانی کلیه خسارات و آسیب‌های ناشی از حادثه و تصادف را برای شخص ثالث جبران می‌کند. خسارت جانی شامل: غرامت فوت، هزینه‌های نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد زیان دیده است.

  • پوشش مالی

پوشش مالی، تمام خسارت‌های وسیله نقلیه زیان دیده را تا سقف تعهدات بیمه‌گر پرداخت خواهد کرد. حداقل پوشش مالی سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰۰ میلیون ریال بوده و بیمه‌گزارها با پرداخت حق بیمه بیشتر، می‌توانند مبلغ تعهدات بیمه‌گر را افزایش دهند.

  • پوشش جانی راننده مقصر

بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی که برای راننده مقصر ایجاد می‌شود را تا سقف تعهدات برای ماه‌های عادی سال جبران خواهد کرد. به طور کلی سقف تعهدات برای پوشش جانی با توجه به دیه سال ۱۴۰۱ برای ماه‌های عادی سال ۶۰۰ میلیون تومان و برای ماه‌های حرام سال ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

به طور کلی پوشش جانی یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه شخص ثالث است که هر نوع آسیب جانی و بدنی که باعث مرگ یا بیماری فرد ثالث شود، در این بیمه نامه جبران خسارت خواهد شد.

نکته مهم این است که طبق قانون، سقف جبران خسارت پوشش حوادث راننده برابر یا میزان دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های غیر حرام است.

حق بیمه پایه ابلاغی توسط سازمان بیمه مرکزی

حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر در خودروهای سواری، موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) در خودروهای بارکش به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کنند.

مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث، میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. چهار ماه‌: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند. میزان دیه شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می‌شود.

بر همین اساس، هر ساله، بیمه مرکزی حداقل و حداکثر  استعلام حق بیمه و قیمت شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. مبلغ دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۰۰ میلیون تومان در ماه حرام و ۶۰۰ میلیون تومان در سایر ماه‌ها است. میزان پوشش مالی بیمه ثالث هر ساله بر اساس ۲٫۵ درصد دیه ماه‌های حرام اعلامی در سال جاری محاسبه می گردد.

خسارات جانی توسط بیمه موتورسیکلت جبران می شود
خسارات جانی توسط بیمه جبران می‌شود.

پوشش‌های بیمه بدنه

بیمه بدنه همانطور که مشخص است به جبران هزینه‌های مالی وارد شده به خودرو می‌پردازد و مکمل بیمه نامه ثالث است. همچنین این بیمه نامه را به دو صورت پوشش‌های اصلی و اضافی می‌توان تهیه کرد که پوشش‌های اصلی به شرح زیر هستند:

  • در صورتی که خودرو به دلیل واژگونی، آتش سوزی، سقوط یا انفجار دچار حادثه شود و خسارت ببیند، خسارت‌های وارد شده تحت پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو قرار می‌گیرند و شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.
  • اگر خودروی مورد نظر با جسمی‌ثابت یا متحرک برخورد کرده باشد و دچار خسارت شود، تحت پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو قرار خواهد گرفت.
  • در صورت سرقت کلی خودرو یا سرقت تجهیزات جانبی، خسارت وارد شده به خودرو، تحت پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو قرار می‌گیرد.
  • اگر پس از حادثه و هنگام انتقال خودرو به تعمیرگاه یا پارکینگ، خسارتی به بدنه خودرو وارد شود، تحت پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو خواهید بود.

پوشش‌های اضافی عبارتند از:

  • خسارات ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله
  • سرقت جزئی خودرو (سرقت لوازم و قطعات خودرو)
  • خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی روی بدنه خودرو
  • زیان‌های وارد شده به خودرو در مسابقات اتومبیلرانی یا تست‌های سرعت
  • خسارت‌های ناشی از حمل مواد اسیدی و مواد منفجره (در صورتی که کاربری خودرو برای حمل این مواد اشتعالزا بیمه بدنه شده باشد.)
  • هزینه رفت و آمد، هنگام‌ در دسترس نبودن خودرو (این پوشش در طول سال حداکثر تا ۳۰ روز قابل استفاده است که ۳ روز اول حادثه به عنوان فرانشیز محاسبه خواهد شد.)
  • شکست شیشه خودرو بر اثر تراکم هوای داخل خودرو
  • افزایش یا کاهش قیمت خودرو (همان نوسانات خودرو)

چگونه ارزان‌ ترین بیمه‌نامه بدنه را بخریم؟

برای خرید ارزان‌ترین بیمه بدنه، قیمت بیمه ارائه شده توسط تمام شرکت‌های بیمه‌ای مجاز را در سامانه بیمه دات کام از طریق صفحه ی مقایسه و استعلام نرخ بیمه بدنه مقایسه کنید. سپس، با انتخاب حداقل پوشش‌ و استفاده از جشنواره‎‌های تخفیف بیمه دات کام می‌توانید، بیمه‌نامه بدنه اتومبیل را به پایین‌ترین قیمت از https://bimeh.com/carbody  تهیه نمایید.

دقت داشته باشید که برای انتخاب پوشش‌های اضافی بیمه بدنه نیاز به یک مشاوره دارید تا در صورت نیاز این پوشش‌ها را خریداری کنید. همچنین می‌توانید از سامانه آنلاین بیمه دات کام بهره‌مند شوید. بیمه دات کام یک سامانه آنلاین استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه است که شرایط مقایسه را برای بیمه‌گزار فراهم می‌کند تا بهترین بیمه نامه را خریداری کنند. کافی است که به صفحه اصلی وب سایت بیمه دات کام مراجعه کنید تا در بخش لیست محصولات، بیمه مورد نیاز خود را با توجه به شرایط انتخابی پوشش‌ها مقایسه کرده و از خدمات ارزشمند شرکت‌های بیمه بهره‌مند شوید. همچنین این مجموعه به صورت ۲۴ ساعت و در طول ۷ روز هفته آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود.

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور هم یکی دیگر از بیمه نامه‌های اجباری است که تمام دارندگان موتور سیکلت باید آن را خریداری کنند. پوشش‌های بیمه موتور مانند بیمه شخص ثالث خودرو است و سقف تعهدات هم یکی خواهد بود. اما نکته مهم این است که متاسفانه بیشتر موتورسوار‌ها از این بیمه نامه استفاده نمی‌کنند و تحت پوشش آن نیستند. دقت کنید که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موتورسیکلتی را فاقد بیمه نامه تشخیص دهند، دستور توقیف داده و موتور را به پارکینگ منتقل می‌کند.

بیمه موتور خسارات جانی و مالی را جبران می کند
بیمه موتور خسارات جانی و مالی را جبران می کند

اما بهتر است که با توجه به تعداد بالای موتور سیکلت‌های در سطح شهر از این بیمه نامه استفاده شود تا در صورت بروز حادثه نگرانی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده نداشته باشید.

پوشش‌های بیمه موتور

بیمه موتور دو نوع پوشش جانی و مالی را برای اشخاص ثالث در نظر می‌گیرد تا در صورت بروز حادثه رانندگی خسارت‌های تحت پوشش جبران شوند.

خسارت مالی:

پرداخت خسارت مالی به شخص ثالث جزو پوشش‌های مهم بیمه شخص ثالث موتور است. شرکت بیمه موظف است با توجه به قرارداد بیمه، خسارت‌های مالی که برای اشخاص ثالث در حادثه رخ داده است را تا سقف تعهدات خود و مطابق با دیه مشخص شده جبران خسارت کند.

خسارت جانی و بدنی:

خسارت جانی به شخص ثالث بدین گونه است که زیان وارد شده به شخص ثالث مطابق با دیه اعلام شده در ماه‌های حرام و عادی جبران خواهد شد.

خسارت جانی راننده مقصر:

خسارت جانی به راننده مقصر در حادثه برای پوشش بیمه شخص ثالث موتور جبران خواهد شد. همچنین حداکثر هزینه پرداختی به راننده موتور در سال ۱۴۰۰ برابر با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان دیه در ماه‌های عادی اعلام شده است.

به طور کلی جبران خسارت‌های تحت پوشش بیمه موتور عبارتند از:

  • غرامت فوت و نقص عضو
  • هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن
  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

انتقال بیمه موتورسیکلت

هنگام فروش وسایل نقلیه نظیر خودرو و موتور سیکلت، مساله مهم انتقال بیمه آنها ( بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه شخص ثالث موتورسیکلت) مطرح می شود. برای انتقال بیمه موتورسیکلت راه‌های مختلفی وجود دارد:

  1. انتقال مالکیت موتورسیکلت: در انتقال مالکیت موتورسیکلت، بیمه شخص ثالث نیز که جزء الحاقات و متعلق به موتورسیکلت است به مالک جدید منتقل می‌شود.
  2. حفظ تخفیف‌های موتورسیکلت برای موتورسیکلت بعدی مالک و بیمه گزار فعلی: در این حالت، بیمه‌گزار تمایلی به انتقال تخفیف بیمه موتورسیکلت خود به مالک جدید ندارد لذا به شعب بیمه مراجعه کرده و تخفیف‌های بیمه را برای موتورسیکلت بعدی خود حفظ می کند. مدت اعتبار تخفیف‌های موتورسیکلت در این حالت بین ۶ الی ۱۲ ماه آتی است که در صورت خرید موتور جدید، تخفیف‌های یاد شده در بیمه موتورسیکلت جدید لحاظ خواهد شد.
  3. مراجعه حضوری به شعب بیمه: بیمه‌گزار به شعب بیمه مراجعه می‌کند و مراحل انتقال بیمه موتورسیکلت به مالک جدید را انجام می‌دهد.

به طور کلی خرید بیمه موتور و بیمه شخص ثالث به عنوان بیمه نامه اجباری باید در اسرع وقت انجام شود تا از جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه جلوگیری کنید. همچنین بیمه بدنه هم یکی از بیمه نامه‌های اختیاری است، اما بیشتر افراد برای جبران هزینه‌های مالی وارد شده به بدنه خودرو خود از خدمات و پوشش‌ها استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.