علائم خرابی پمپ روغن خودرو

سیستم روغن کاری موتور مهمترین و حساس‌ترین قسمت خودرو محسوب می‌شود، بطوری که اگر فقط چند ثانیه روغنکاری موتور دچار خرابی شود ممکن است خودرو دچار صدمات شدیدی شود. پمپ روغن نقش روان کننده را در قطعات داخل موتور بازی می‌کند، روغنی که در داخل کارتر وجود دارد با فشار توسط یک پمپ به قطعات روغن رسیده و از اصطکاک شدید بین این قطعات جلوگیری می‌کند. در حالی که تعویض پمپ روغن کار سختی نیست و اغلب رانندگان با این وضعیت روبرو می‌شوند اما ممکن است بعضی اوقات فراموش شود. البته ممکن است خوش شانس باشید و هرگز در طول عمر خودرو مجبور به تعویض آن نشوید اما، باید در هر شرایطی یاد بگیرید که علائم خرابی پمپ روغن چیست. بنابراین در اینجا ۳ علائم خرابی پمپ روغن را بیان می‌کنیم که در ابتدا ممکن است برای شما خیلی نگران کننده به نظر نرسند.

علائم خرابی پمپ روغن

دانستن علائم رایج خرابی پمپ روغن به شما کمک می‌کند تا قبل از خسارت‌های احتمالی بیشتر مشکلات را تشخیص دهید.

کاهش در فشار روغن

از آنجا که پمپ روغن وظیفه حفظ فشار مناسب روغن را دارد، در صورت بروز هرگونه ناهنجاری، خرابی آن مشهود خواهد بود. پمپ، روغن را با فشار وارد موتور می‌کند و سپس آن را از طریق موتور نگه می‌دارد. حال وقتی روغن با فشار مناسب حرکت نمی‌کند، اصطکاک بین قطعات افزایش می‌یابد. بنابراین اگر احساس می‌کنید که موتور سنگین است، قدرت آن کم است و اتومبیل غالباً متوقف می‌شود به دلیل کاهش فشار روغن است و مطمئناً این یکی از علائم خرابی پمپ روغن است. در این شرایط فقط پمپ نیست که از حرکت ثابت آسیب می‌بیند، بلکه موتور و کل وسیله نقلیه نیز آسیب می‌بیند. برای جلوگیری از این حالت کافی است با فشار سنج، فشار مدار روغن را اندازه گیری کنید و در صورتی که این میزان از حد مجاز کمتر باشد نشان دهنده وجود عیب و نقص در پمپ روغن است.

خرابی پمپ روغن خودرو

افزایش دمای کارکرد موتور

در قسمت قبل نکته مهمی را یاد گرفتیم و آن این است که پمپ، فشار روغن را تا حدی حفظ می‌کند که بتواند روغن کاری مناسبی را برای عملکرد موتور و سایر قسمت‌های خودرو به وجود آورد. در صورتی که پمپ روغن دارای نقص و ایراد باشد، فشار موجود در مدار روغن کاهش یافته و به طور قطع اصطکاک ایجاد می‌شود و بدیهی‌ترین نتیجه تولید گرما است. این یکی از بارزترین علائم نارسایی پمپ روغن است. بنابراین، همانطور که وسیله نقلیه کار می‌کند، دمای موتور فراتر از حد نرمال خواهد بود و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، چراغ هشدار در داشبورد خودرو روشن می‌شود تا شما را از این افزایش غیرطبیعی دمای کار موتور آگاه سازد. این وضعیت در صورت عدم کنترل می‌تواند علاوه‌بر آسیب دیدگی احتمالی خودرو در جاده (در شرایط سخت) منجر به خسارت شدید موتور و سایر قطعات شود. پرداختن به موقع به این مسئله یکی از راه‌های مهم پس انداز در تعمیر خودرو است.

صدای غیرمعمول

حتی اگر فقط به عقل سلیم خود توجه کنید و هیچ دانش مکانیکی از وسیله نقلیه نداشته باشید، اصطکاک بین قطعات خودرو هنوز هم می‌تواند یک مشکل قابل توجه به نظر برسد. این باعث می‌شود آنها کنار هم جمع شوند و باعث غیرمعمولی شدن صدای پمپ روغن شوند.‌ حال اگر به صورت مکانیکی صحبت کنیم، پمپ خراب (یا یک نیمه عملکردی) می‌تواند باعث بلند شدن صدای بالابرهای هیدرولیکی شود و به آنها اجازه می‌دهد که در برابر سایر قسمت‌ها بدون روغن‌کاری برخورد داشته باشند. این بالابرها بخش مهمی از مکانیسم دریچه خودرو هستند، فشار کم روغن مانع از رسیدن روغن به بالابرهای هیدرولیکی می‌شود. ممکن است در دورهای پایین موتور صدایی از موتور شنیده نشود ولی با بالا رفتن دور موتور صدایی شبیه به برخورد کردن دو فلز به گوش می‌رسد. در این شرایط زمان آن فرا رسیده است که پمپ روغن را تعویض کنید تا از آسیب غیرمنتظره به اتومبیل خود جلوگیری کنید.

خرابی پمپ روغن خودرو

عملکرد پمپ روغن چیست؟

روغن دقیقا مانند قلب انسان، روغن موتور را از طریق مسیرهایی مشخص، وارد قسمت‌های مختلف می‌کند تا به همه قسمت‌های پیشرانه روغن برسد. این روغن بعد از طی کردن مسیرهایی مشخص و پس از فیلتر شدن دوباره به پمپ بر می‌گردد. این روغن یاتاقان‌ها را روغن کاری می‌کند، به خنک کننده موتور کمک می‌کند و همچنین استفاده از یاتاقان‌های سیال با توان بالاتر را امکان پذیر می‌کند. عملکرد صحیح پمپ روغن در خودرو باعث افزایش طول عمر موتور و قطعات موجود در آن می‌شود و در صورتی که از نواقص احتمالی این قطعه حیاتی غافل شوید، خسارت بالایی را به وسیله نقلیه وارد خواهد کرد.

تعویض پمپ روغن چقدر هزینه دارد؟

متوسط هزینه تعویض پمپ روغن در حدود ۵۰۰ دلار تا ۱۵۰۰ دلار است اما می‌تواند از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت باشد.

امیدواریم که اطلاعات فوق به شما کمک کند تا بطور واضح در مورد خراب شدن پمپ روغن اطلاعاتی کسب کنید. اگر سؤالی در رابطه با علائم خرابی پمپ روغن دارید، در بخش نظرات سوالات خود را بپرسید تا ما به شما پاسخ دهیم.

منبع: symptoms bad oil pump

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.