راهنمای خرید لنت ترمز و آشنایی با انواع لنت ترمز

خرید لنت ترمز خرید آسانی نیست و باید متناسب با وسیله نقلیه باشد. در خرید لنت ترمز نکات قابل توجهی وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم:

قیمت
لنت‌های ترمز در انواع مختلف و با قیمت و کیفیت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. در هنگام خرید اگر به دنبال قیمت مناسبی هستید مطمئن شوید که سیب را با سیب مقایسه می‌کنید. غالباً می‌توانید لنت‌های ترمز قابل مقایسه‌ای پیدا کنید که قیمت یکی از آنها به طور قابل توجهی پایین‌تر از دیگری است. قیمت پایین همیشه نشان دهنده کیفیت پایین نیست اما به طور کلی، قیمت بالاتر نشان دهنده کیفیت بالاتر است.

تناسب
لنت ترمز باید با انواع قطعات خودرو متناسب باشد. این مهمترین نکته است که باید هنگام تعویض لنت به آن توجه کنید. راهنماهای آنلاین زیادی وجود دارد و هر فروشنده قطعات خودرو نیز می‌تواند به شما کمک کند تا لنتی مناسب خودرو پیدا کنید.

نوع پد
انواع مختلفی از لنت‌های ترمز وجود دارد. در اینجا برخی از آنها را بیان می‌کنیم و مروری اجمالی در مورد خصوصیات آنها خواهیم داشت. دو نوع متداول این لنت‌ها نیمه فلزی و سرامیکی هستند.

نیمه فلزی: این لنت‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند و می‌توانید آن را با قیمت مناسبی خریداری کنید. آنها دوام بسیار خوبی دارند اما می‌توانند سر و صدای زیادی داشته باشند و هنگام استفاده گرد و غبار زیادی تولید کنند. این لنت‌ها شامل آهن، فولاد و گرافیت بوده و انتقال حرارت خوبی را از خود نشان داده و دیرتر داغ می‌شوند.

سرامیک: بدون شک این لنت‌ها بهترین لنت ترمز موجود در بازار هستند. آن‌ها به سرعت وسیله نقلیه را متوقف می‌کنند، بی‌سروصدا هستند و گرد و غبار بسیار کمی تولید می‌کنند. همانطور که انتظار می‌رود آنها گرانترین لنت ترمز موجود در بازار نیز هستند. آنها طولانی‌ترین عمر لنت را دارند و ترمز نسبتاً قابل اعتمادی را ارائه می‌دهند.

لنت ترمز

کم فلز: این لنت‌ها کار خوبی برای متوقف کردن وسیله نقلیه انجام می‌دهند. نکته بد این است که آنها با گذشت زمان بسیار پر سر و صدا می‌شوند. آنها همچنین گرد و غبارهای زیادی تولید می‌کنند زیرا سریع تجزیه می‌شوند.

ارگانیک: این نوع لنت‌ها در عین حال که باعث طول عمر بیشتر اجزای سیستم ترمز خودرو می‌شوند اما از قدرت بازدارندگی کافی برخوردار نیستند. این لنت‌ها ارزان هستند اما عمر آنها کمتر از سایرین است. در این لنت‌ها هیچ فلزی وجود ندارد و همه چیز ارگانیک است. مواد آن نرم‌تر بوده و قطعاً با دیسک‌ها ملایم خواهد بود. این لنت‌ها هنگام خیس شدن بخش زیادی از توانایی خود را از دست می‌دهند.

ضخامت
هر چقدر ضخامت لنت‌های ترمز بیشتر باشد، به این ترتیب دوام آنها نیز بیشتر می‌شود. بنابراین به ضخامت بین مارک‌های مختلف توجه کنید زیرا قطعاً متوجه تفاوت آنها خواهید شد.

سهولت نصب
مطمئناً می‌خواهید نصب لنت‌های ترمز تا حد امکان آسان باشد. برای انجام این کار به دنبال یک کیت کامل باشید که همه چیز داشته باشد، برای انجام تنظیمات به مواردی از جمله shims نیاز دارید.

لنت ترمز

چه زمانی باید دیسک‌های ترمز خود را تعویض کنید؟
هنگامی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، سطح اصطکاکی لنت به بخش داخلی و خارجی روتر ترمز چسبیده و به خاطر اصطکاک بین این دو بخش سرعت خودرو به طور کنترل شده کاهش پیدا می‌کند. لنت‌های خودرو بسته به طراحی و جنس آن، بین چهل تا صد و ده هزار کیلومتر دوام می‌آورند. اما پیشنهاد می‌شود که هر پانزده هزار کیلومتر به مکانیک مراجعه کرده و سطح لنت را بررسی کنید. در صورت مشاهده عوامل زیر باید لنت خودرو را تعویض کنید:

– قبل از تعویض لنت‌های ترمز ضخامت آن‌ها باید حداقل ۴ میلی‌متر باشد. لنت‌های جدید معمولاً حدود ۱۱ میلی‌متر ضخامت دارند.

– راه دیگر برای تشخیص تعویض لنت‌ها این است که زنگ زدگی بیش از حد در آن دیده شود.

– اگر در زمان ترمز گرفتن، خودرو به سمت راست یا چپ کشیده شود، ممکن است به دلیل خراب شدن لنت‌ها باشد.

– اکثر خودروهای جدید سنسوری در لنت ترمز خود دارند. وقتی زمان تعویض لنت می‌شود چراغ هشدار مربوطه روشن می‌شود.

– با گذشت زمان، روترهای ترمز مشکل پیدا می‌کنند یا در اثر گرما تاب برمی‌دارند، در این صورت در پدال ترمز یا فرمان لرزش احساس کنید. اگر روتر آسیب دیده باشد، شما به روتر و لنت جدید نیاز خواهید داشت.

– علاوه بر این، اگر هنگام ترمز زدن صداهای تند و تیز از چرخ‌ها می‌شنوید، این نیز علامت مطمئنی برای تعویض لنت است. اگر ماشین و فرمان هنگام توقف تکان می‌خورند، این بدان معنی است که دیسک احتمالاً پیچ خورده است. همه اینها دلایل خوبی برای تعویض دیسک‌های ترمز و لنت‌ها می‌باشد.

منبع: Brake Pads Buying Guide

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] تعویض لنت خودرو رابطه مستقیمی با نوع خودرو، نوع رانندگی و مکان رانندگی […]

  2. […] مطالب مرتبط: راهنمای خرید لنت ترمز و آشنایی با انواع لنت ترمز […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.