دلایل روشن نشدن مجدداً خودرو و تعمیر آن

آیا مسافت کوتاهی را با خودرو طی کرده‌اید و بعد از خاموش کردن، مجدداً نمی‌توانید آن را روشن کنید؟ روشن نشدن مجدداً خودرو یک مشکل بسیار رایج است؛ به خصوص در وسایل نقلیه قدیمی، و معمولاً به دلیل کار نکردن یک یا چند قسمت رخ می‌دهد.

به گزارش مسترماشین باز، اگر خودروی شما در صورت گرم بودن دچار مشکل و اختلال می‌شود؛ به احتمال زیاد ایراد از موتور استارت، باتری، کابل‌های باتری یا سنسور دمای مایع خنک کننده موتور است.

دلایل روشن نشدن مجدداً خودرو

موتور و اجزای کمکی آن طوری طراحی شده‌اند که در طیف وسیعی از دماها بدون مشکل کار کنند.

اکثر خودروها در دمای پایین در حین استارت خوردن به مشکل بر می‌خورند؛ اما این شرایط در دمای بالا نیز وجود دارد.

بیشتر اوقات مشکل مربوط به قطعه‌ای است که در گرما به درستی کار نمی‌کند یا مشکل از ECU است که نمی‌تواند موتور گرم و سرد را به دلیل معیوب بودن سنسور تشخیص دهد.

۵ دلیل برای اینکه خودرو در صورت داغ بودن روشن نمی‌شود؟

اگر وسیله نقلیه شما پس از رانندگی و خاموش شدن، مجدداً روشن نمی‌شود باید در ابتدا باتری را بررسی کنید.

باتری‌های مدرن باید بتوانند یک خودرو را چندین بار بدون شارژ کامل روشن کنند.

بنابراین اگر خودروی خود را روشن کرده و مسافت کوتاهی را رانندگی کنید؛ با فرض سالم بودن باتری، مشکلی برای روشن کردن مجدد آن ندارید.

با این حال، همیشه مشکل از باتری نیست؛ به خصوص اگر یک وسیله نقلیه قدیمی‌تری دارید و یا مسافت طولانی‌تری را طی کرده‌اید.

برخی از وسایل نقلیه قدیمی پس از رانندگی و گرم شدن، در راه اندازی مجدد دچار مشکل می‌شوند.

رایج‌ترین دلایلی که خودرو بعد از گرم شدن، مجدداً روشن نمی‌شود؟

دلیل ۱٫ استارت

شایع‌ترین دلیلی که خودرو شما در صورت گرم بودن و در حین استارت مشکل دارد؛ خراب شدن بخش موتوری استارت است.

موتور استارت در اعماق محفظه موتور قرار گرفته و در قسمت موتور پیچ می‌شود؛ قسمتی که باید گرمای شدیدی را تحمل کند. این گرما در نهایت تأثیر منفی بر استارت خواهد گذاشت.

با گذشت زمان، اجزای داخل استارت به دلیل از بین رفتن روغن کاری و گریس دچار خوردگی می‌شوند.

اگر قسمت داخلی موتور استارت خشک شده و چسبناک شود؛ ممکن است بخش ​​برقی استارت نتواند به راحتی استارت را فعال کند. زمانی که استارت داغ باشد و اجزای داخلی آن منبسط شده‌اند؛ این مشکل بدتر می‌شود.

دلیل ۲٫ باتری بد

یکی دیگر از دلایل رایج خودرویی که در زمان گرم بودن مجدداً روشن نمی‌شود؛ باتری ضعیف است. باتری‌های مدرن معمولاً دارای آمپراژ سرد بالا برای راه اندازی موتور هستند. معمولاً یک باتری کاملاً شارژ شده انرژی کافی برای روشن کردن مجدد خودرو بدون شارژ مجدد را دارد.

با این حال، اگر هنگام رانندگی، باتری به درستی شارژ نشود؛ راه اندازی مجدد موتور خودرو دشوار خواهد بود.

این شرایط کمتر به داغ بودن خودرو ربط دارد و بیشتر به شارژ نشدن باتری مربوط می‌شود.

اگر به طور منظم از خودرو در مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنید؛ ممکن است در ابتدا متوجه‌ی خرابی باتری نشوید؛ زیرا باتری زمان بیشتری برای شارژ کامل خواهد داشت. رانندگی در مسافت‌های کوتاه می‌تواند باتری خودرو را سریعتر فرسوده کند.

دلیل ۳٫ فرسوده شدن کابل‌های باتری

کابل‌های فرسوده باتری نیز می‌توانند مانع از روشن شدن خودرو شوند. کابلی که از باتری خودرو تا موتور استارت کشیده شده؛ اگر در معرض نوسانات شدید دما قرار گرفته باشد؛ ممکن است فرسوده و خراب شود.

کابل‌های باتری فرسوده مقاومت داخلی بالاتری دارند که باعث گرم شدن آنها در حین استفاده می‌شود. این به این معنی است که آن‌ها نمی‌توانند همان میزان جریان را حمل کنند و این می‌تواند بر میزان قدرتی که به موتور استارت می‌رسد تأثیر بگذارد.

کابل‌های فرسوده می‌توانند بر انتقال برق از دینام به باتری تأثیر بگذارند و در نتیجه باتری ضعیف‌ ‌شود که ممکن است به سرعت و کامل شارژ نشود.

به طور کلی، کابل‌های باتری نباید به مرور زمان فرسوده شوند. معمولاً فقط در صورتی این مشکل رخ می‌دهد که بیش ازحد معمول در معرض گرما قرار گرفته باشند.

دلیل ۴٫ ولتاژ پایین در موتور استارت

یک مشکل رایج در هنگام حین روشن شدن مجدد یک خودرو، کمبود توان و قدرت ارسالی به موتور استارت است. اگر کابل‌های تغذیه کننده برق به موتور استارت شکننده شوند؛ ممکن است این مشکل رخ دهد.

کاهش ولتاژ مانند مشکل باتری ضعیف است و معمولاً باعث می‌شود که موتور استارت قدرت کافی برای روشن کردن مجدد موتور را نداشته باشد. زیرا به دلیل مقاومت کابل‌ها، افت قابل توجهی در اختلاف پتانسیل بین پایانه‌های باتری و اتصال مثبت روی استارت موتور به وجود می‌آید.

اگر کابل برقی که به موتور استارت متصل است؛ به طور مداوم در معرض دمای بالا قرار گیرد؛ این مشکل تشدید می‌شود.

نوسانات زیاد دما نیز می‌تواند پایانه‌های اتصال به باتری را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شل شدن و حتی خوردگی آنها شود. این مشکل نیز بر قدرت و توان تأثیر می‌گذارد.

دلیل ۵٫ سنسور دمای موتور معیوب

گاهی اوقات دلیل روشن نشدن موتور در گرما به دلیل معیوب بودن سنسور دمای موتور است.

ECU با نظارت بر دمای مایع خنک کننده موتور، بر دمای موتور نظارت دارد. اکثر خودروها دارای یک سنسور دمای مایع خنک کننده موتور هستند که در نزدیکی ترموستات موتور نصب شده و می‌تواند اطلاعات لحظه‌ای دمای را در اختیار ECU قرار دهد.

ECU از این اطلاعات برای تنظیم سوخت رسانی استفاده می‌کند؛ به طوری که موتور در دمای خیلی سرد و گرم به آرامی کار می‌کند. اگر سنسور دمای مایع خنک کننده خراب باشد؛ ECU نمی‌تواند دمای موتور را ردیابی کند. اگر موتور گرم شده باشد اما ECU همچنان فکر می‌کند که سرد است؛ احتمالاً موتور قوی کار می‌کند.

چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

در بیشتر مواقع، اگر خودروی شما در شرایط گرم روشن نمی‌شود؛ مشکل به قسمت برق خودرو ربط دارد.

معمولاً مشکل از باتری، یک یا چند سنسور موتور، سیم‌کشی یا موتور استارت است.

از OBD Diagnostic برای بررسی کدهای خطای موتور استفاده کنید

کد خطا می‌تواند به شما نشان دهد مشکل از چیست. بنابراین بدون نیاز به جدا کردن موتور و جستجوی اتصالات شل یا سیم‌کشی خراب، مشکل را شناسایی می‌کنید.

کدهای خطای رایجی که ممکن است بر روشن نشدن مجدد موتور تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • P0118 – مدار دمای مایع خنک کننده موتور – نقص در ورودی بالا
  • P0562 – ولتاژ پایین سیستم
  • B1363 – خرابی مدار استارت احتراق
  • P0616 – مدار رله استارت
  • P0512 – مدار درخواست استارت
وضعیت باتری را بررسی کنید

راه حل آسان دیگر بررسی وضعیت باتری است. با استفاده از مولتی متر یا چک کننده باتری، مطمئن شوید که ولتاژ باتری حداقل ۱۲ ولت و در حالت ایده آل ۱۲٫۶ ولت با موتور خاموش است. اگر ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت باشد؛ موتور برای روشن شدن مشکل دارد؛ کمتر از ۱۱٫۵ ولت، اصلاً روشن نمی‌شود.

اگر ولتاژ خوب است و به نظر می‌رسد باتری کاملاً شارژ شده، بررسی کنید که کابل‌های باتری محکم وصل شده باشند و اتصالات تمیز و بدون خوردگی باشند.

بررسی اتصالات کابل در موتور استارت

موتور استارت را پیدا کنید و آن را از نظر کثیفی یا خوردگی بررسی کنید. بررسی کنید که غلاف بیرونی کابل‌های برق باتری تمیز باشد و آسیب دیده یا ذوب نشده باشد. بررسی کنید که اتصالات محکم، تمیز و عاری از خوردگی باشند. آیا کابل اتصال به زمین آسیب ندیده و کابل اتصال به بدنه موتور استارت محکم و تمیز است.

بررسی ولتاژ باتری و موتور استارت

یک ولتاژ در پایانه‌های باتری را اندازه گیری کنید و آن را با ولتاژ در موتور استارت مقایسه کنید. برای به دست آوردن عدد دقیق در موتور استارت، نوک مولتی متر را روی اتصال مثبت موتور استارت قرار دهید و سپس آن را به زیر فریم خودرو متصل کنید. برای اطمینان، مقدار کمی رنگ از زیر فریم را پاک کنید.

اگر ولتاژ موتور استارت کمتر از ولتاژ باتری باشد؛ سیم کشی باتری به موتور استارت مشکل دارد. این یک مشکل رایج در سیم کشی‌های قدیمی است که در صورت داغ شدن بدتر می شود.

موتور استارت را به منظور تست بردارید

کدهای خطا در ECU ذخیره می‌شوند؛ پس توصیه می‌کنم موتور استارت را برای تست جدا کنید. اگر یک موتور استارت یدکی در دسترس دارید؛ آن را نصب کنید.

منبع: themotorguy

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.