دلایل خروج آب از اگزوز خودرو

نشت و خروج آب از لوله اگزوز خودرو به چه معنا است و آیا باید نگران این مشکل باشیم؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

به گزارش مستر ماشین باز، موتور احتراق داخلی خودرو گازهای خروجی اگزوز را به صورت طبیعی از سیستم خودرو به بیرون آزاد می‌کند.

اگر قرار باشد این گازها در موتور باقی بمانند؛ خطرناک است. با این حال، هنگامی که چیزهای غیر از گاز، مانند آب از اگزوز خارج می‌شود؛ ممکن است خودروی شما به مشکل برخورده باشد.

به طور کلی وقتی با این مشکل مواجه می‌شوید؛ لازم نیست وحشت کنید؛ زیرا همیشه به معنای وجود یک مشکل جدی و مهم نیست.

تنها باید تمام دلایل احتمالی خروج آب از اگزوز را بدانید.

دلایل نشت و خروج آب از لوله اگزوز خودرو چیست؟

در برخی موارد، آب به عنوان یک محصول جانبی در نظر گرفته شده و خروج آن از اگزوز طبیعی است. با این حال، در بیشتر مواقع باید جلوی نشتی آن را بگیرید و خودرو را بررسی کنید.

شایع‌ترین دلیل چکیدن آب از لوله اگزوز، تراکم معمولی آب است.

مقداری از آب خارج شده از لوله اگزوز را بچشید؛ اگر بو یا طعم شیرینی نداشت؛ احتمالاً جای نگرانی نیست.

اگر بو و طعم شیرینی داشت؛ مایع خنک کننده یا همان ضد یخ است.

دلایل رایج خروج آب از اگزوز خودرو

تراکم آب

واضح‌ترین و شایع‌ترین دلیل خروج آب از اگزوز، تراکم آن است. این اتفاق کاملاً طبیعی است و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد.

در طی فرآیند احتراق داخلی، دی اکسید کربن، نیتروژن و بخار آب تشکیل می‌شود. با خروج گازها از محفظه احتراق، گازها با مولکول‌های آب مخلوط می‌شوند. همانطور که موتور خنک می‌شود؛ تراکم آب و تبدیل شدن بخار به آب کاملاً مشهود است و شما آن را به صورت مایعات خارج شده از اگزوز خودرو مشاهده می‌کنید.

اگر خروج آب بعد از چند دقیقه قطع شد؛ جای نگرانی نیست. در غیر این صورت، ممکن است مشکل بزرگتری وجود داشته باشد.

تراکم مبدل کاتالیزور

هر خودرویی دارای یک قطعه‌ی مهم به نام مبدل کاتالیزوری است. این قسمت انتشار گازهای سمی از سیستم اگزوز را کاهش می‌دهد. به این ترتیب، انتشار گازهای گلخانه‌ای برای محیط زیست یا افراد، مضر نخواهد بود.

همانند تراکم آب، ممکن است تراکم مبدل کاتالیزوری نیز رخ دهد. به یاد داشته باشید؛ در این شرایط، چکیدن آب بعد از چند دقیقه قطع شده و جزئی از عملکرد عادی سیستم اگزوز محسوب می‌شود.

موتور داغ

موتور خودرو در حین روشن شدن، بیشترین میزان گرما را تولید می‌کند. روغن موجود در موتور هنوز به زمان نیاز دارد تا به جریان بیفتد و قطعات را روغن کاری کند تا خنک شوند. اما، زمانی که موتور داغ می‌شود؛ سیستم اگزوز نیز داغ خواهد بود.

اگر دمای بیرون سرد باشد؛ این امر باعث ایجاد بخار آب در اگزوز می‌شود. در نتیجه، قطرات آب برای چند دقیقه از لوله اگزوز خارج می‌شوند.

خرابی واشر سر

در حالی که دلایل قبلی نگران کننده نبودند؛ یکی از دلایل نگران کننده خرابی واشر است. اگر آب خروجی از اگزوز شما به دلیل خرابی واشر سر سیلندر باشد؛ مشکل جدی وجود دارد.

خرابی واشر سر اغلب با دود سفید و قطرات آب همراه است. همچنین ممکن است هوا در مخزن مایع خنک کننده مشاهده شده یا موتور شما شروع به گرم شدن کند.

معیوب شدن خنک کننده EGR

برخی از موتورهای خودروهای جدید، به ویژه موتورهای دیزلی، از خنک کننده EGR برای خنک کردن گازهای خروجی قبل استفاده می‌کنند. خنک کننده، گازهای خروجی اگزوز را خنک می‌کند و این قسمت می‌تواند خراب شود. اگر کولر EGR ترک بخورد؛ می‌تواند باعث ورود خنک کننده به لوله اگزوز شده و از لوله اگزوز چکه کند.

اگر آبی که از لوله اگزوز می‌آید بو و طعم شیرین دارد و اگر خودروی شما مجهز به خنک کننده EGR است؛ قطعاً این مشکل ناشی از خرابی خنک کننده EGR است.

پیستون یا رینگ معیوب

رینگ‌های پیستون فرسوده یا خراب شدن پیستون تنها در صورتی باعث خروج آب از لوله اگزوز می‌شوند که واشر سر نیز خراب شده باشد؛ یا از قبل تراکمی در اگزوز وجود داشته باشد. علاوه بر این، پیستون‌ها و رینگ‌های معیوب می‌تواند نشانه‌های دیگری را به وجود بیاورند.

در این مشکل، نشانه‌هایی مانند اگزوز دوده‌ای، بقایای روغنی از اگزوز یا دود آبی نیز مشاهده خواهد شد.

هزینه تعمیر

اگر آب خارج شده ناشی از تراکم معمولی باشد؛ مشکلی برای تعمیر وجود ندارد.

با این حال، در صورتی که واشر سر خراب شده و پیستون‌ها یا رینگ‌ها معیوب باشند؛ باید به سرعت مشکل را برطرف کنید.

نتیجه

رایج‌ترین دلیل خروج آب از اگزوز خودرو، اثرات بخار آب است. اگر هوای بیرون سرد است؛ لوله اگزوز و سایر اجزای وسیله نقلیه شما سرد خواهند بود. در نتیجه گرمای تولید شده از موتور خودرو در حین کار باعث ایجاد میعان و خروج قطرات آب از اگزوز خواهد شد.

منبع: cartreatments و mechanicbase

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.