دلایل خراب شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا نقشی محافظتی و امنیتی برای خودرو دارد، این وسیله بخش ارزان و کوچک از هر خودرو می‌باشد اما وجود همین بخش کوچک و ارزان برای کارایی سوخت و عملکرد ماشین بسیار اساسی و ضروری است. یک فیلتر هوای تمیز و مناسب جزء یکی از نیازهای اساسی هر خودرو می‌باشد و برای اینکه خودرو عملکرد درستی داشته باشد باید فیلتر هوای موجود در آن پاک و مناسب باشد. موتور خودرو برای ایجاد نیرو، هوا و بنزین را در محفظه احتراق ترکیب می‌کند، این هوا از طریق فیلتر هوایی منتقل می‌شود که زباله‌های جاده، خاک، گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها می‌تواند به آن آسیب برساند. در واقع فیلتر هوا به ظاهر قطعه‌ای کم اهمیت است اما در حقیقت یکی از مهمترین قسمت‌هایی است که اشکال در آن بر روی عملکرد کلی خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه دلایل خراب شدن فیلتر هوا را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

عملکرد جریان هوای موتور

علاوه بر نگه داشتن آلاینده‌ها، یک فیلتر هوا باید جریان هوای نامحدودی را در موتور ایجاد کند، به همین دلیل تعویض فیلتر هوای بد بسیار مهم است. یک فیلتر هوا که به طور منظم تعویض نمی‌شود با آلودگی آلوده‌تر می‌شود. آلوده شدن آن باعث می‌شود که از ورود هوای مورد نیاز به موتور جلوگیری شود که در این صورت در موارد شدید، یک فیلتر هوای آلوده می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ موتور خودرو شود.

چگونه یک فیلتر هوای آلوده می‌تواند چراغ موتور را روشن کند!

یک فیلتر هوای بسیار کثیف ورودی هوا به موتور را محدود می‌کند و این کار در مخلوط هوا/سوخت داخل موتور اختلال ایجاد می‌کند در نتیجه، وسیله نقلیه ممکن است دارای مشکلات عملکردی باشد که باعث روشن شدن چراغ موتور می‌شود اما بیشتر وسایل نقلیه مدرن دارای سنسور جریان هوا هستند که قسمت زیر فیلتر هوا نصب شده‌اند، یکی از راه‌های تنظیم کردن آن استفاده از ECM است که در صورت مسدود شدن فیلتر هوا میتوان از آن استفاده کرد. اما اگر فیلتر هوا به شدت آلوده شده باشد این سیستم هم جوابگو نمی‌باشد.

خراب شدن فیلتر هوا

چطور از روشن شدن چراغ موتور جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفته شد آلودگی بیش از حد فیلتر هوای ماشین باعث روشن شدن این چراغ چک خواهد شد، تعویض منظم فیلتر هوا مانع از آلودگی آن می‌شود و باعث می‌شود که این چراغ خاموش بماند. فیلتر هوای پاک مزایای بیشماری را به همراه خود دارد برای مثال باعث بهبود مسافت پیموده شده سوخت و انتشار کمتر آن می‌شود و یا باعث می‌شود که خودرو شتاب بهتری داشته باشد و به طور کلی باعث پیشرفت در عملکرد خودرو خواهد شد. با این حال اگر فیلتر هوای خودرو دچار مشکل شد جایگزینی آن اصلا کار سختی نیست. اما قبل از تعویض فیلتر خودرو باید بفهمید که اصلا فیلتر هوای شما مشکل دارد یا خیر.

۴ علائم رایج خراب شدن فیلتر هوا

بیشترین، رایج‌ترین و آزار دهنده‌ترین علائم فیلتر هوای کثیف در اینجا آورده شده است. اگر هر کدام از این علائم در وسیله نقلیه شما ظاهر شد باید به فکر یک فیلتر هوای جدید باشید.

شماره ۱: ایجاد نویز در موتور

یکی از علائم فیلتر هوای خراب شده این است که موتور خودرو هنگام خاموش شدن شروع به تولید صداهای مختلف می‌کند در حالی که ماشین در حال حرکت نیست و کاملا ثابت است. در صورت شنیدن این نویزها این به فکرتان می‌رسد که احتمالا موتور خودرو هوای کافی در اختیار ندارد و به این معنی است که فیلتر هوای ماشین نیاز به تعویض دارد.

علائم خرابی فیلتر هوا

شماره ۲: کاهش عملکرد

هر زمان هم که از شتاب خودرو کاسته شد و ضعیفی آن را کاملا حس کردید میتوانید به فکر تعویض فیلتر هوا باشید. زیرا کم شدن شتاب خودرو می‌تواند به معنای این باشد که فیلتر هوای ماشین به اندازه کافی پر شده است و اجازه نمی‌دهد که هوا به داخل موتور برسد و در نتیجه خودرو به خوبی نمی‌تواند شتاب بگیرد. این امر نه تنها باعث کاهش قدرت موتور می‌شود بلکه می‌تواند باعث تند و تیز شدن شتاب ماشین شود.

شماره ۳: کاهش مصرف سوخت با پیمودن مسافت

ردیابی میانگین مسافت پیموده شدۀ سوخت وسیله نقلیه نه تنها ایده خوبی از هزینه سوخت را برای شما فراهم می‌کند بلکه در تشخیص هر گونه کاهش مصرف سوخت در این مسافت طی شده کمک می‌کند که این یکی دیگر از نشانه‌های فیلتر هوای بد یا کثیف می‌باشد.

زمان تعویض فیلتر هوا

شماره ۴: مشکلات شمع

جرقه‌های موجود در موتور خودرو به دلیل وجود مخلوط نادرست سوخت و هوا و به دلیل خراب شدن فیلتر هوا ممکن است دچار آلودگی و گرفتگی شود. این می‌تواند باعث خستگی زیاد و مشکلات در شروع کار خودرو شود. اگر وسیله نقلیه هر کدام از این مشکلات را داشته باشد باید به فیلتر هوای آن شک کنید. شما باید از نظر ظاهری آن را معاینه کنید و در صورت وجود مشکل جایگزینی برای آن در نظر بگیرید. اما باز هم بهترین راه، مراجعه به یک تکنسین و مکانیک خودرو می‌باشد.

بهترین زمان برای تعویض فیلتر هوا

اکثر شرکت‌های خودروسازی توصیه می‌کنند که فیلتر هوا را هر ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۱۲ ماه یکبار عوض کنید. با این حال اگر به طور معمول در مناطق پر گرد و غبار یا روستایی زندگی می‌کنید ممکن است مرتبا هر ۶۰۰۰ کیلومتر یکبار خودرو را برای بازدید نزد مکانیک ببرید تا چک شود. همچنین رانندگی در مناطق پر جمعیت و شلوغ که ترافیک‌های سنگین دارد هم باعث می‌شود که زود به زود فیلتر هوای خودرو خاصیت خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد.

منبع: signs of a dirty air filter

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] فیلتر هوا و فیلتر کابین را در صورت تعویض نکردن تغییر دهید (به کتابچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید). فیلتر هوا مانند ریه‌های انسان است. تصور کنید دستتان روی صورت‌تان باشد و‌ بخواهید نفس بکشید. فیلتر هوای محدود می‌تواند ۱۰ درصد هزینه سوخت را افزایش دهد و باعث فشار بر سایر اجزا شود. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.