در صورت پنچری لاستیک چه کار کنیم؟

در این راهنمای کاربردی، به شما نشان می‌دهیم که در هنگام پنچری لاستیک چه کار باید انجام دهید. این راهنما شامل مراحل اضطراری، توصیه‌هایی در مورد پنچری و فرآیند تعمیر لاستیک پنچر شده است.

اگر در حین رانندگی لاستیک خودرو پنچر شود؛ چه باید کرد؟

به گزارش مسترماشین باز، پنچر شدن در حین رانندگی یک اتفاق دلهره آور است که هر راننده‌ای از آن می‌ترسد. این اتفاق مخصوصاً زمانی که با سرعت زیاد در بزرگراه در حال حرکت هستید؛ بسیار خطرناکتر است.

با این حال، همه حفره‌های رو لاستیک به یک اندازه خطرناک نیستند. گاهی اوقات ممکن است تا زمان توقف خودرو، متوجه پنچری نشوید، در این صورت می‌توانید در خانه به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

بدون استفاده از ترمز سرعت خود را سریعتر کاهش دهید

هنگامی که لاستیک شما پنچر می‌شود؛ نحوه‌ی کاهش سرعت شما مهم است. فشار ناگهانی به ترمز اولین کار غریزی شماست، اما این کار می‌تواند مشکل را بدتر کند.

در ابتدا بهتر است پای خود را از روی پدال گاز بردارید و به تدریج سرعت خود را کاهش دهید. هر دو دست را محکم روی فرمان نگه دارید؛ زیرا سوراخ شدن لاستیک ممکن است روی هندلینگ خودرو تأثیر گذاشته باشد. چراغ‌های هشدار خطر را روشن کنید تا به دیگران هشدار دهید.

توقف در یک مکان امن

بعد از کاهش تدریجی سرعت و روشن کردن چراغ‌های خطر خودرو، اولویت بعدی شما یافتن یک مکان امن برای توقف است.

اگر در بزرگراه هستید، خودرو را با حرکات کوچک و نرم با فرمان به سمت شانه هدایت کنید. اگر یک بزرگراه هوشمند است، باید یک پناهگاه پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت توقف کنید.

در جاده‌های دیگر، شرایط سخت‌تر است. قبل از پیدا کردن مکان مناسب برای توقف، باید سرعت را کم کنید و چراغ‌های هشدار خطر خود را روشن کنید.

از سلامت خود و مسافران اطمینان حاصل کنید

با روشن کردن چراغ‌های خطر، ترمز دستی را فشار دهید، خودرو را خاموش کنید و از خودرو خارج شوید. از همه مسافران بخواهید در یک جای امن و دور از جاده قرار گیرند.

آسیب را بررسی کنید

لاستیک‌ها را بررسی کنید تا وضعیت آن را ارزیابی کنید. آیا علائم عمده‌ای مانند آسیب دیواره یا آج لاستیک را مشاهده می‌کنید؟ آیا رینگ آسیب دیده و یا جدا شده است؟ اگر آسیب قابل توجهی را مشاهده کردید که ناشی از یک انفجار کامل است؛ باید چرخ یدکی را نصب کنید.

آیا مشکل عمده و قابل مشاهده‌ای را نمی‌بینید؟ به مرحله بعدی بروید

اگر ابزار تعمیر لاستیک دارید از آن استفاده کنید. به طور مثال Holts Tyrweld یک ابزار تعمیر حفره و پنچری لاستیک است که بعد از استفاده از آن می‌توانید به سرعت خود و خانواده‌تان را به مکانی امن‌تر منتقل کرده و سپس لاستیک را تعمیر کنید.

رفع پنچری یا نصب چرخ زاپاس در کنار جاده خطرناک است و حتی ممکن است لاستیک زاپاسی همراه نداشته باشید.

لاستیک را تعمیر کنید

پس از رسیدن به مقصد، بهتر است تایر توسط یک متخصص ارزیابی و تعمیر شود. البته این بدان معنا نیست که همه حفره‌ها قابل تعمیر هستند.

پنچری: آیا لاستیک پنچر شده قابل تعمیر است؟

در بیشتر موارد، پنچرهایی که در جاده رخ می‌دهد؛ قابل تعمیر خواهند بود، بنابراین نیازی به خرید یک لاستیک نو نیست.

چه نوع پنچری لاستیک قابل تعمیر است؟

بسیاری از حفره‌های ایجاد شده در لاستیک قابل تعمیر هستند. این کار شامل بازرسی داخل تایر از نظر آسیب و برداشتن اجسام خارجی مانند میخ است.

وصله‌ای به حفره بزنید تا لاستیک مسدود شود و هوا بیرون درز نکند.

به طور معمول، یک تایر قابل تعمیر است اگر:

  • پنچری در آج اصلی لاستیک است
  • قطر حفره کمتر از ۵ میلی متر باشد
  • هیچ آسیب دیگری به تایر وارد نشده؛ آسیبی که بر ایمنی و عملکرد آن تأثیر بگذارد

لاستیک قابل تعمیر نیست اگر:

در برخی موارد ممکن است نتوانید لاستیک را تعمیر کنید. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است تایر شما قابل تعمیر نباشد، از جمله:

  • حفره در دیواره جانبی لاستیک باشد
  • قطر حفره بیش از ۵ میلی متر است
  • آسیب قابل توجهی در سرعت بالا به لاستیک وارد شده است
  • پنچری به داخل لاستیک آسیب رسانده، به این معنی که دیگر ایمن نیست

چگونه حفره‌ها و پنچری روی لاستیک را تشخیص دهیم؟

حفره‌های کوچک روی تایر یک مشکل آزاردهنده هستند؛ زیرا تشخیص آن‌ها سخت است. آن‌ها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که جسمی مانند میخ در لاستیک گیر کرده اما بیرون نمی‌آید و باعث می‌شود هوا به آرامی از لاستیک نشت کند.

ترمیم پنچری این حفره‌ها مهم است؛ زیرا در غیر این صورت، می‌تواند منجر به پنچری کامل و انفجار و همچنین آسیب به داخل لاستیک شود. در ابتدا باید حفره را تشخیص دهید تا مطمئن شوید که مشکل از کجاست.

در صورتی که تایر شما پنچر شده و دارای حفره‌های پنهان است، نشانه‌های زیر بروز می‌کند:

  • تغییر در نحوه کنترل خودرو
  • احساس کند یا سفت شدن فرمان
  • نویز یا لرزش

برای تشخیص پنچری و تعیین محل آن، باید هر روز فشار لاستیک را بررسی کنید. هر چهار لاستیک را با PSI توصیه شده پمپ کنید و روز بعد دوباره آنها را بررسی کنید.

این کار را چند روز انجام دهید تا متوجه شوید کدام لاستیک پنچر شده است.

ترمیم یک حفره ی پنهان همانند فرآیند پنچری معمولی است.

منبع: holtsauto

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.