جلوگیری از سرقت مبدل کاتالیزوری خودرو

قیمت فلزات موجود در مبدل‌های کاتالیزوری در حال افزایش است و این فلزات گران قیمت هستند؛ بنابراین سرقت این قطعه ی خودرو بسیار رایج شده است. در این مطلب دلیل ارزشمند بودن مبدل کاتالیزوری خودرو و نحوه محافظت از آن توضیح داده شده است.

علت سرقت مبدل‌های کاتالیزوری خودرو:

به گزارش مسترماشین باز، مبدل‌های کاتالیزوری از فلزات گرانبها و متنوعی ساخته می‌شوند. این مبدل‌ها حاوی پالادیوم، رودیوم و پلاتین هستند تا با یک واکنش شیمیایی، گازهای خطرناک اگزوز را به مواد با ضرر کمتری تبدیل کنند.

شما با بردن مبدل کاتالیزوری به تعمیرگاه‌های خودرو و یا بازیافت آن، می‌توانید پول زیادی به دست بیاورید.

سرقت مبدل‌های کاتالیزوری اتفاق تازه‌ای نیست. پیش از همه‌گیری، دزدی مبدل‌های کاتالیزوری بسیار نادر بود و به‌طور متوسط ​​در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۰۸ مورد در ماه گزارش داده شد.

اما به نظر می‌رسد به تازگی و به دلیل ناامنی اقتصادی به وجود آمده به دلیل کروناویروس، افزایش یافته است. این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۲۸۲ در ماه افزایش یافت و در سال ۲۰۲۰ به ۱۲۰۳ رسید و با روند صعودی در دسامبر به ۲۳۴۷ مورد رسیده است.

علاوه بر این، جدا کردن مبدل کاتالیزوری از خودرو کار سختی نیست و سارق در زمان کوتاهی می‌تواند آن را از خودرو جدا کند.

به نظر می‌رسد سرقت مبدل کاتالیزوری در برخی خودروها بیشتر از مدل‌های دیگر است

به عنوان مثال، تویوتا پریوس دارای یک مبدل کاتالیزوری است که به دلیل پیشرانه هیبریدی، ارزش بیشتری دارد. علاوه بر این، SUV ها به دلیل ارتفاع زیاد از زمین آسیب پذیرتر هستند. محل قرار گیری مبدل کاتالیزوری در کامیون‌ها و شاسی‌بلندها در زیر خودرو است و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است.

تشخیص اینکه مبدل کاتالیزوری از خودروی شما به سرقت رفته دشوار نیست.

در خودرویی که مبدل کاتالیزوری آن به سرقت رفته است؛ بلافاصله پس از استارت زدن، صدای غرش بلندی از اگزوز به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد این قطعه ارزشمند گم شده است.

در صورتی که مبدل خودروی شما به سرقت رفته است؛ بعد از گزارش آن به پلیس بهتر است یک مبدل کاتالیزوری جدید را خریداری کرده و نصب کنید.

درصورتی که بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟

رانندگی با خودرو بدون مبدل کاتالیزوری به خودی خود غیرقانونی نیست. با این حال، اگر توسط پلیس متوقف شوید؛ به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای مضر، ممکن است اعمال قانون شوید.

از آنجایی که مبدل کاتالیزوری سموم را به فراورده‌های جانبی با ضرر کمتر مانند بخار آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند؛ درصورت فقدان آن میزان انتشارات مضر از جمله هیدروکربن‌ها، اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن توسط خودرو شما زیادتر خواهد شد و این شرایط به محیط زیست ضرر می‌رساند.

چگونه از سرقت مبدل کاتالیزوری خودرو جلوگیری کنیم؟

مبدل کاتالیزوری برای تبدیل گازهای خروجی به مواد با ضرر کمتر طراحی شده است. از آنجایی که این بخش خودرو دارای فلزات با ارزشی است؛ اغلب هدف دزدان و سارقان قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید با حک شماره پلاک خودرو خود روی مبدل کاتالیزوری از آن محافظت کنید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری سرقت، خودرو را در مکانی با نور مناسب پارک کنید و یک دستگاه ضد سرقت نیز نصب نمایید.

۳ روش برای جلوگیری از سرقت مبدل کاتالیزوری

خودرو را در مکانی با نور کافی پارک کنید

بیشتر سارقان به دنبال هدف‌های بدون دردسر می‌روند و اصلاً دوست ندارند جلب توجه کنند. اکثر سرقت‌ها در شب و زمانی که نور کمتری وجود دارد رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است خودروی خود را در مکانی پارک کنید که نور کافی دارد.

بنابراین:

  • اگر به پارکینگ دسترسی دارید؛ خودروی خود را در یک پارکینگ امن پارک کنید.
  • اگر به پارکینگ دسترسی ندارید؛ خودروی خود را در مکانی با نور کافی یا مکانی که خودروهای زیادی در آن محل پارک شده‌اند؛ قرار دهید.

حتی اگر بتوانید در پارکینگ از دوربین‌های امنیتی استفاده کنید؛ امنیت خودرو و قطعات آن بیشتر خواهد شد.

حک شماره پلاک روی مبدل

با حک کردن شماره پلاک خود روی مبدل کاتالیزوری، قطعه سرقت شده قابل شناسایی می‌شود.

استفاده از دستگاه ضد سرقت

پارک کردن خودرو در محل مناسب و حک کردن شماره پلاک خودرو روی مبدل کاتالیزوری، هر دو از سرقت جلوگیری می‌کنند؛ اما هیچ یک صد در صد نیستند. تنها راه برای حفاظت صد درصدی از مبدل، نصب یک محصول ضد سرقت است.

منبع: mechanicbase

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن مبدل کاتالیزوری بدون جدا کردن آن

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حسین می گوید

    توصیه های خوبی بود اما وقتی سارقین وارد پارکینگ آپارتمان می شوند و در عرض یک ربع کاتالیزور چند خودرو را با دستگاه می برند ومی برند دیگه چی میشه گفت توی فیلم دوربین هم معلومه یک بار میایند شناسایی و کل پارکینگ را ساعت ۲ نصف شب می گردند و می روند ساعت ۴ میان و سرقت می کنند ومی برند اونهم تجهیزات داخل چیزی شبیه کلوه پشتی می آورند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.