تعمیر نشتی اگزوز خودرو در خانه

نشتی اگزوز می‌تواند در عملکرد موتور خودرو اختلال ایجاد کند و منجر به مصرف سوخت بیشتر شود. نشتی‌ها معمولاً با صداهای بلند همراه هستند.

به گزارش مسترماشین باز، این مشکل همچنین می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک موتور یا انتشار دودهای سمی به داخل کابین شوند.

تعمیر نشتی اگزوز خودرو در خانه

بسیاری از مردم بر این باورند که به دلیل اجزای الکتریکی و سیستم‌های جدید نصب شده در خودروهای امروزی، تعمیر خودرو در خانه غیرممکن است؛ اما در واقع، قطعاتی مانند اگزوز را می‌توانید در خانه تعمیر کنید.

در این راهنما، به شما نشان خواهیم داد که چگونه حفره‌ها و شکاف‌های کوچک اگزوز خودرو را تعمیر کنید.

تعمیر حفره‌های اگزوز

اگر اگزوز شما حفره یا ترک کوچکی دارد، ممکن است به فکر تعویض آن باشید. اما قبل از اینکه به یک تعمیرگاه بروید؛ ما گزینه‌ی ساده‌تر و ارزان‌تری داریم.

چسب‌هایی مانند Holts Gun برای تعمیر دائمی حفره‌ها و ترک‌های کوچک در امتداد سیستم اگزوز طراحی شده‌اند. با استفاده از بانداژها و لوازم جانبی موجود، و همچنین چسب تفنگی، می‌توانید این حفره‌ها و ترک‌ها را در قسمت‌های مختلف سیستم اگزوز، از لوله اگزوز گرفته تا مبدل کاتالیزوری، برطرف کنید.

در اینجا روش کار آن آمده است:

مرحله ۱ – صبر کنید تا خودروی شما خنک شود و سپس حفره یا آسیب را پیدا کنید و هر گونه زباله و اشغال را از منطقه پاک کنید.

قبل از تعمیر لوله اگزوز، ابتدا باید محل را تمیز کنید تا سطح اتصال خوبی ایجاد شود. از کاغذ سنباده یا برس سیمی فلزی برای پاک کردن هرگونه کثیفی، چربی یا زنگ زدگی استفاده کنید. پس از آن، از یک حوله برای پاک کردن سطح با الکل ایزوپروپیل استفاده کنید تا نواحی را که به تازگی خراشیده‌اید پاک کنید.

مرحله ۲ – بانداژ را باز کنید. از دستورالعمل‌های روی بسته یا ویدئوهای موجود در اینترنت استفاده کنید.

مرحله ۳ – با پوشیدن دستکش محافظ، یک لایه نازک از چسب تفنگی یا چسب دوقلو را با انگشت یا کاردک روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بانداژ را روی آن قرار دهید و محکم کنید.

مرحله ۴ – چسب بعد از یک شبانه روز خشک می‌شود و یا می‌توانید با روشن کردن موتور سرعت خشک شدن آن را افزایش دهید.

نشانه‌ها وجود حفره و ترک روی اگزوز

گاهی اوقات تشخیص اینکه یک اگزوز حفره یا ترک دارد؛ دشوار است. اما اغلب نشانه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند که آن را تشخیص دهید.

لوله اگزوز را بازرسی کنید

در ابتدا بهتر است به صورت بصری آن را بررسی کنید.

خودرو را با جک بالا ببرید و به دنبال حفره، ترک، خراش یا زنگ زدگی باشید. سرعت‌گیرها، چاله‌ها و سایر زباله‌ها در طول جاده می‌توانند روی لوله اگزوز گیر کرده و باعث آسیب شوند. بنابراین، فراموش نکنید که قسمت زیرین خودرو را از نظر نشتی بررسی کنید.

اگر آسیب مشخص نیست؛ در حالی که موتور در حال کار است؛ دست خود را روی لوله حرکت دهید.

اگر حفره‌ای وجود داشته باشد؛ می‌توانید متوجه‌ی هوای تخلیه شده شوید. با این حال، هرگز دست یا قسمتی از بدن خود را روی سطح داغ اگزوز قرار ندهید تا دچار سوختگی نشوید.

در اینجا برخی از علائم رایج نشتی لوله اگزوز ذکر شده است:

صدای بلند موتور:

بخشی از وظیفه‌ی اگزوز این است که صدای موتور را کم کند و دود اگزوز را از طریق لوله اگزوز به بیرون هدایت کند. هنگامی که یک حفره یا ترک در اگزوز وجود دارد؛ ممکن است متوجه شوید که صدای خودروی شما بسیار بلندتر است. این شایع‌ترین علامت نشتی اگزوز است.

مردود شدن خودروی شما در تست آلایندگی:

اگر خودروی شما در بخش آلایندگی تست MOT رد شد، این احتمال وجود دارد که لوله اگزوز آسیب دیده است. این به این دلیل است که دودهای سمی قبل از اینکه فیلتر شوند؛ از اگزوز خارج شده و باعث افزایش انتشارات مضر می‌شود.

سردرد و سرگیجه در حین رانندگی

یک اگزوز معیوب می‌تواند باعث سردرد و سرگیجه شما در حین رانندگی شود. اگر دود سمی از اگزوز خارج شود؛ احتمال زیادی وجود دارد که وارد کابین خودرو شود. بخارهایی مانند مونوکسید کربن می‌تواند باعث سردرد و سرگیجه شود و اگر نشت کنترل نشود؛ می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

این موارد تنها برخی از علائم نشتی لوله اگزوز هستند. بررسی بصری زیر خودرو این مشکل را نشان می‌دهد. در این بررسی بصری به دنبال زنگ زدگی و مناطق آسیب دیده باشید، زیرا به احتمال زیاد مشکل در اینجاست.

چرا باید حفره‌های اگزوز را تعمیر کنید؟

یک حفره یا ترک کوچک در اگزوز شما ممکن است چندان جدی نباشد؛ اما به مرور می‌تواند مشکلات زیادتری را به وجود بیاورد.

رانندگی با حفره یا ترک در سیستم اگزوز خطرناک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. نه تنها خطر افزایش آلاینده‌ها و آلودگی وجود دارد، بلکه خطر ورود دودهای سمی مانند مونوکسید کربن به داخل کابین نیز بسیار جدی است.

صدای بلند خودرو نیز مسئله‌ای است که مشکل ساز می‌شود و ممکن است توسط پلیس جریمه شوید

یکی دیگر از دلایلی که باید زودتر اگزوز خود را تعمیر کنید؛ هزینه آن است.

اگر مشکل را برطرف نکنید؛ بدتر می‌شود. تا جایی که ممکن است کل سیستم اگزوز را تعویض کنید.

نتیجه

نشتی لوله اگزوز نه تنها آزاردهنده است؛ بلکه خطرات زیادی نیز به همراه دارد.

ممکن است دودهای سمی وارد کابین شده و شما را بیحال و مریض کند و یا پشت فرمان به خواب بروید.

علاوه بر این، می‌تواند در عملکرد طبیعی موتور اختلال ایجاد کند و کل سیستم را تحت تأثیر قرار دهد.

امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله، روش‌های مختلف شناسایی نشتی و نحوه تعمیر لوله‌های اگزوز را بدون جوشکاری یاد گرفته باشید.

خوشبختانه، تمام روش‌های ذکر شده در بالا به مواد گران قیمت نیاز ندارند. بنابراین، دفعه بعد که نشتی اگزوز را تشخیص دادید؛ نیازی به رفتن به تعمیرکار و جوشکاری نیست. شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ی زیاد و در خانه مشکل را حل کنید.

منابع: holtsauto و waterwelders

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.