بیسوهای سنگین وزن با موتورهای کم‌حجم

اسفند سال ۱۳۹۲ بود که شرکتی با نام سیف‌خودرو مراسمی برگزار کرد و در آن محصولات سوباروی ژاپن رونمایی شد. این شرکت خود را نماینده انحصاری سوبارو در ایران معرفی کرد. سوباروهای فارستر، لگاسی و BRZ در این مراسم به معرض نمایش گذاشته و پیش فروش‌شان آغاز شد. خودروهایی که می‌توان گفت به لحاظ فنی از باقی رقبای ژاپنی خود جلوتر بود و قادر بودند معادلات بازار را به هم بریزند. اما خودروهای پیش‌فروش شده به دست مشتریان نرسید و یا اگر هم رسید آنقدر دیر بود که دیگر کسی علاقه‌ای به رانندگی با آنها نداشت چراکه قدیمی شده بودند و البته خدمات پس از فروشی نیز برای آنها وجود نداشت.

امروز اما سیف خودرو با برندی جدید به بازار آمده، شرکتی که زمانی خود را نماینده انحصاری معرفی کرده بود حالا با برند چینی به نام «بیسو» وارد همکاری شده است. برندی که نه تنها در ایران بلکه در چین نیز تازه وارد است و فعلا نه در چین و نه در کشور دیگری بازار فروش ندارد. از این‌رو می‌توان ایران را اولین بازار این کراس‌اوور دانست، این در حالی‌ست که حضور بیسو در خیابان‌های ایران نیز با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

به هر ترتیب سیف‌خودرو توانسته در اولین پیش‌فروش این خودروها، تعداد زیادی از آن را به معرض فروش بگذارد و زمان تحویل نیز سال آینده خواهد بود.

این خودرو در دو مدل T3 و T5 به بازار عرضه خواهد شد. مدل کوچکتر که با کد T3 شناخته می‌شود که از موتور ۱٫۳ لیتری توربوشارژ با توان ۱۳۳ اسب بخار برخوردار است. بیسو T3  حدود ۱۴۶۰کیلوگرم وزن دارد و این وزن زیاد با موتوری کم‌حجم خود گویای همه چیز است. قرار گرفتن موتور ۱.۳ لیتری آن در کنار گیربکس CVT باعث می‌شود شاهد پیشرانه‌ی قدرتمندی از آن نباشیم. شاید اغلب رانندگان با آن متوجه خشکی فنربندی‌اش هم بشوند. لازم به ذکر است برخلاف آنچه در تبلیغات شاهد آن هستیم این خودرو به هیچ وجه لوکس نیست و کیفیت مواد به کار رفته درون کابین آن چنگی به دل نمی‌زند.

نمونه بزرگتر آن، یعنی بیسو T5 که اتفاقا یک کراس اوور هفت نفره نیز هست، از موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت را داشته و ۱۶۶۰کیلوگرم نیز وزن دارد که باز هم نسبت وزن به توان این خودرو کاملا گویای همه چیز است. تصورش را بکنید ۷ سرنشین خودرو در آن قرار بگیرند و قرار باشد یک مسیر سربالایی را طی کند، اگر هر نفر به طور میانگین وزنی حدود ۶۰ کیلوگرم داشته باشند ۴۲۰ کیلوگرم وزن سرنشین‌ها را با وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی خودرو جمع کنید.  تصورش را بکنید ۲ تن و تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت.

حال باید منتظر ماند و دید که آینده این خودروهای تازه وارد چه خواهد شد و چه زمانی مشتریان می‌توانند آن را تحویل بگیرند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.