بررسی نیسان آریا ۲۰۲۳: یک خودروی الکتریکی لوکس با قیمت مناسب

پس از مدت‌ها انتظار و تاخیرهای زیاد، خودروی الکتریکی نیسان آریا ۲۰۲۳ اواخر پاییز امسال در ایالات متحده نمایش داده می‌شود و با در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم. .

به گزارش مسترماشین باز و به نقل از carbuzz، بخش خودروهای برقی کامپکت از زمانی که نیسان برای اولین بار آریا را معرفی کرد، با رقبای جدیدی از فورد، هیوندای، کیا، تویوتا و فولکس واگن، به‌طور چشمگیری تغییر کرده است.

نیسان تجربه زیادی در این بازار دارد و جزو اولین خودروسازان است که یک خودروی برقی با این مختصات عرضه می‌کند. آیا آریا می‌تواند به رقابت در این بازار ادامه دهد؟

 

طراحی بیرونی نیسان آریا ۲۰۲۳: کاملاً ژاپنی

 

وقتی برای اولین بار زیر نورهای مصنوعی غرفه نمایشگاه خودرو به این خودرو نگاه کردیم، خیلی به طراحی آریا شبیه نبود.

این یکپارچه با سیستم عامل مانند Ioniq 5، تهاجمی مانند موستانگ Mach-E، یا براق مانند EV6 نیست.

این طرح از آینده‌گرایی جاودانه ژاپنی با اشکال iki و بافت‌های کومیکو (به معنای سه بعدی) استفاده می‌کند. ما شکل کلی خودرو را شبیه یک کوپه SUV می‌دانیم.

در این خودرو رنگ سیاه سقف نمایانگر شب است در حالی که مس روشن نشان دهنده روز است. خریدارانی که رزرو پریمیر دارند، چرخ‌های مسی را نیز دریافت می‌کنند، اگرچه متأسفانه این چرخ‌ها در تریم‌های دیگر موجود نیستند و بقیه خاکستری هستند.

 

فضای داخلی زیبا و جادار

نیسان به‌جای گنجاندن فضای ذخیره‌سازی زیر کاپوت که ممکن است مورد استفاده قرار نگیرد، از آن فضا برای سیستم کنترل آب و هوا استفاده کرده است. این به مهندسان اجازه می‌دهد تا فضایی را در کابین آزاد کنند.

چیدمان کابین آریا یادآور BMW iX است و فاصله بسیار کمی بین راننده و سرنشین وجود دارد. دسته‌ای کشویی و برقی که از داشبورد بیرون می‌آید عالی است. نیسان می‌گوید این فضای مناسبی برای نگه‌داشتن گوشی برای تماشای فیلم در حین شارژ کردن یا انجام برخی کارها با تبلت یا لپ‌تاپ کوچک است.

همچنین به عنوان محل نگهداری مخفی برای اشیاء قیمتی خوب است.

تنها شکایت ما از کابین مربوط به کنترل‌های تهویه مطبوع لمسی خازنی است که روی تریم چوبی قرار دارند. این دکمه‌ها از نظر بصری زیبا هستند، اما نیاز به فشار دارند و ما را مجبور می‌کنند که چشممان را از جاده برداریم.

در جلو، آریا دو صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی دارد که یکی برای نشانگرها و دیگری سیستم اطلاعات سرگرمی است.

دومین نمایشگر یک سیستم جدید است که دارای Apple CarPlay بی‌سیم، آمازون الکسا، و فرمان صوتی هوشمند با فرمان «Hey Nissan» است.

به نظر می‌رسد این یک ارتقاء بزرگ نسبت به سیستم اطلاعات سرگرمی قبلی نیسان است، که ما به دلیل طرح تقسیم صفحه نمایش که غیرفعال نمی‌شود؛ آن را مورد انتقاد قرار دادیم. رابط کاربری بهتر شده و جابجایی بین راهنمای مسیر و پخش صوتی آسان‌تر است.

صندلی‌های عقب جادار هستند و به لطف کف تخت و تکیه‌گاه مرکزی کشویی، سرنشینان وسط نیز می‌توانند با خیال راحت سوار شوند.

نیسان می‌گوید صندوق عقب ۲۲٫۸ فوت مکعب فضا دارد که بیشتر از Ioniq 5 و EV6 است، اما کمتر از Mach-E و ID.4 است. با تا کردن صندلی‌ها، صندوق عقب به اندازه ۵۹٫۷ فوت مکعب جا دارد.

 

باتری‌ها و قدرت

نیسان آریا با دو باتری و دو پیکربندی درایو ارائه می‌شود که با تعداد زیادی خروجی و برد در دسترس است.

بسته باتری پایه ۶۶ کیلووات ساعتی (قابل استفاده ۶۳ کیلووات ساعت) با دیفرانسیل جلو، ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۱ پوند فوت تولید می‌کند و برد ۲۱۶ مایلی دارد.

بسته ۹۱ کیلووات ساعت (قابل استفاده ۸۷ کیلووات ساعت) قدرت را به ۲۳۸ اسب بخار افزایش داده و برد را بسته به تریم به ۲۸۹ تا ۳۰۴ مایل می‌رساند.

این خودروی دارای یک مدل با باتری کوچک با سیستم چهارچرخ متحرک e-4ORCE، ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۳ پوند فوت است؛ اما کمترین برد یعنی ۲۰۵ مایل دارد. اضافه کردن باتری بزرگ، خروجی را به ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۴۴۲ پوند فوت افزایش می‌دهد.

از نظر سرعت شارژ، خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلو وات شارژ شود.

نیسان می‌گوید آریا می‌تواند سریع‌تر از رقبا به حداکثر شارژ برسد و برای مدت طولانی‌تری شارژ را نگه دارد؛ بنابراین زمان شارژ را بهبود می‌بخشد. یک شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد، ۳۵ تا ۴۰ دقیقه (بسته به اندازه باتری) طول می‌کشد. در خانه، شارژ ۰ تا ۱۰۰ درصد بین ۱۰٫۵ تا ۱۴ ساعت طول می‌کشد.

 

تجربهٔ رانندگی: یک BMW iX ارزان قیمت

آریا بیشتر شبیه یک BMW iX ارزان قیمت است.

سیستم تعلیق نرم است و کابین به طرز عجیبی ساکت است. اگر این خودرو نشان اینفینیتی داشت، احساس نابجایی نداشت. خریدارانی که به دنبال یک تجربه لوکس هستند، می‌توانند از رانندگی با این خودرو لذت ببرند.

هیچ چیز اسپرتی در مورد آریا وجود ندارد. هنگامی که آریا به سرعت بالا می‌رسد، شتاب بسیار زیادتر می‌شود، اما همیشه احساس می‌کند دونده ای است که شروع یک مسابقه را از دست داده است.

این اولین محصول نیسان در ایالات متحده است که با ProPILOT Assist 2.0، یک سیستم هندزفری جدید عرضه می‌شود.

مانند BlueCruise و Super Cruise، ProPILOT 2.0 فقط در بزرگراه‌های با دسترسی محدود کار می‌کند.

 

قیمت نیسان آریا ۲۰۲۳

قیمت پایه Engage FWD از ۴۳۱۹۰ دلار شروع می‌شود. این بالاتر از Ioniq 5، EV6 و ID.4 است، اما کمتر از Mach-E است. استفاده از Venture+ FWD با باتری بزرگ‌تر یا Engage e-4ORCE با قدرت بیشتر، ۴۷۱۹۰ دلار هزینه دارند.

تنها مدل‌های FWD در زمان عرضه در دسترس خواهند بود.

نتیجه گیری

اگر به دنبال تجربه رانندگی اسپرت هستید، این خودرو را نخرید. گزینه‌هایی مانند EV6 و Mach-E رانندگی هیجان‌انگیزتری دارند.

اما اگر تجمل گرایی اولویت یک شماست، آریا پیشتاز است. اگر به آن به عنوان یک EV گران قیمت به آن فکر می‌کنید؛ خرید یک BMW iX با نصف قیمت، منطقی‌تر است. برای یک مخاطب خاص، آریا می‌تواند گزینه خوبی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.