تلفن‌های همراه چگونه بر کیفیت رانندگی تأثیر می‌گذارند؟

مدتهاست که بیان می‌شود استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است و اغلب باعث بروز یک تصادف جدی می‌شود. طبق برخی گزارش‌ها، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی واکنش راننده را کاهش می‌دهد، درست به همان میزانی که مسمومیت با الکل کاهش می‌دهد. متأسفانه در بیشتر کشورها، کمترین توجه به تبلیغات مبنی بر عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی خودرو صورت گرفته است.

اگر فکر می‌کنید بسیاری از رانندگان از ترس دریافت جریمه از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند در این صورت اشتباه می‌کنید. این هنجار عملاً هیچ اثری ندارد زیرا شمار زیادی از رانندگان با وجود ترس از جریمه، همچنان به استفاده غیرقانونی از تلفن‌های موجود در خودرو ادامه می‌دهند و جان خود، مسافران و دیگر کاربران جاده را به خطر می‌اندازند. ما تصمیم گرفته‌ایم این موضوع را با جزئیات بیشتری فاش كنیم و معمول‌ترین اسطوره‌های مربوط به استفاده از تلفن همراه در اتومبیل را از بین ببریم.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی

افسانه ۱: حالت هندزفری هنگام رانندگی بی‌خطر است

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که تصادفات نه تنها به دلیل استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی رخ می‌دهد بلکه در نتیجه مکالمه با این سیستم رخ می‌دهد. از این گذشته زمان‌هایی را به خاطر آورید که تلفن همراه وجود نداشت با این حال تصادف و حوادث به دلیل استفاده از گیرنده‌های رادیویی و ضبط کاست و منحرف شدن حواس راننده رخ می‌داد. به تازگی، یک مطالعه توسط شورای امنیت ملی ایالات متحده انجام شده است که این تحقیقات در مورد استفاده از تلفن‌های همراه در هنگام رانندگی است و بر اساس آن شماره گیری با تلفن و صحبت کردن با آن هنگام رانندگی بسیار کم خطرآمیزتر از صحبت مستقیم با اسپیکر است.

افسانه ۲: قوانین منع استفاده از پیامک‌های متنی هنگام رانندگی باعث کاهش تعداد تصادفات در جاده‌ها می‌شود

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله برخی ایالت‌های ایالات متحده قوانینی وضع شده است که رانندگان را از نوشتن پیام کوتاه بر روی تلفن همراه خود منع می‌کند اما از زمان ظهور چنین ابتکارات قانونی، تعداد حوادث به اندازه عجیب و غریبی رشد پیدا کرده است. شما فکر می‌کنید چرا این اتفاق صورت گرفته است؟ دلیل این امر این است که افراد نمی‌خواهند از وسایل الکترونیکی خود دست بکشند این افراد هنگام رانندگی تماس خود را قطع می‌کنند و همچنان از ارسال پیامک‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. اما بسیاری از رانندگان از ترس جریمه شروع به مخفی کردن تلفن می‌کنند و آن را در جایی پنهان می‌کنند. از آنجا که میدان دید صفحه نمایش بسیار کم است، دید محیطی راننده بی‌اثر می‌شود و این منجر به افزایش عدم توجه و افزایش تعداد تصادفات می‌شود. بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید متأسفانه میزان ممنوعیت نوشتن پیام کوتاه در هنگام رانندگی تأثیر مطلوبی را به همراه نمی‌آورد.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی

افسانه ۳: همه افراد می‌توانند ویژگی چند وظیفه‌گی داشته باشند

فقط حدود ۲٪ از جمعیت جهان می‌توانند واقعاً ویژگی‌های چند وظیفه‌گی را داشته باشند و بقیه افراد این ویژگی را ندارند. چند وظیفه‌گی شامل چندین عمل انسانی است که با یکدیگر ربطی ندارند و همزمان به توجه دقیق نیاز دارند. به عنوان مثال چند وظیفه‌گی را می‌توان تهیه همزمان گزارش حسابداری و مکالمه همزمان با شخص دیگری نامید. اما اگر این گزارش جلوی تلویزیون نوشته شده باشد این اقدامات را نمیتوان چند وظیفه‌گی خواند، زیرا تلویزیون نیازی به تمرکز ندارد. متأسفانه اکثر مردم اطمینان دارند که می‌توانند تکالیف خود از جمله پیام کوتاه و رانندگی را به طور همزمان انجام دهند اما در واقعیت تعداد بسیار کمی از افراد می‌توانند چند وظیفۀ پیچیده را همزمان انجام دهند، به همین دلیل تصادفات در سراسر جهان در جاده‌ها اتفاق می‌افتد.

افسانه ۴: اگر هنگام رانندگی متن پیام‌های کوتاه یا ایمیل را بخوانید، این مسئله باعث حواس پرتی نمی‌شود

ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه در هنگام رانندگی خطرناک است و خواندن پیام‌های دریافت شده نیز به همان اندازه خطرناک است. هنگام خواندن پیام‌های دریافت شده، راننده به جاده توجه نمی‌کند و توجه خود را به متن هماهنگ می‌کند. بسیاری از رانندگان برای کنترل اوضاع، دائماً توجه خود را از تلفن به جاده و برعکس سوق می‌دهند و امیدوارند از این طریق دچار حادثه نشوند. اما در واقعیت اغلب معلوم می‌شود که حداکثر کنترل فقط در پشت داشبورد رخ می‌دهد، هنگامی که وضعیت در مدت طولانی بدون کنترل صحیح باقی می‌ماند منجر به تصادفات شدید می‌شود.

افسانه ۵: استفاده از نقشه‌های جهت‌یابی در تلفن هنگام رانندگی بی‌خطر است

استفاده از نمودارهای جهت‌یابی در تلفن هوشمند هنگام رانندگی به همان اندازه خطرناک است که ارسال و خواندن پیامک در هنگام رانندگی. به عنوان مثال، اگر گم شوید و از مسیر پیش بینی شده خارج شوید و سیستم جهت‌یابی به دلایلی مسیر شما را بازسازی نکرده باشد هر راننده‌ای می‌تواند عصبی شود که این عصبانیت توجه او را از جاده به شدت دور می‌کند. به ویژه در چنین مواردی و در هنگام حرکت اتومبیل تنظیم مسیر روی صفحه گوشی بسیار خطرناک است. بهترین راه حل این است که مکانی برای پارک کردن و راه اندازی نقشه یا پیدا کردن موقعیت مکانی خود پیدا کنید.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی

افسانه ۶: گرفتن عکس با تلفن در هنگام رانندگی قابل قبول است

در واقع عکس گرفتن با تلفن همراه هنگام رانندگی گیج کننده است و حواس راننده را منحرف می‌کند. به یاد داشته باشید که با فیلمبرداری از افراد اطراف خود زندگی شخصی آنها را به خطر می‌اندازید که ممکن است غیرقانونی باشد (بسته به کشور محل اقامت).

افسانه ۷: صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی در هیچ موردی ایمن نیست

البته زمان‌هایی وجود دارد که استفاده از تلفن همراه بی‌خطر است. به عنوان مثال در یک ترافیک بزرگ هنگامی که اتومبیل‌ها برای مدت طولانی حرکت نمی‌کنند اما، با این حال، به یاد داشته باشید که حتی اگر اتومبیل ایستاده باشد و شما مدت طولانی در ترافیک گیر کرده باشید استفاده از تلفن در حین رانندگی می‌تواند نقض قوانین راهنمایی و رانندگی تلقی شود.

نتیجه
از موارد فوق، موارد زیر را می‌توان نتیجه گرفت: علت وقوع تصادفات، تلفن‌های همراه نیست‌ بلکه خود رانندگان باعث تصادف می‌شوند، چون هنگام رانندگی با تلفن صحبت می‌کنند یا با نوشتن پیام‌ها حواسشان پرت می‌شود. اینگونه افراد بی‌وقفه رانندگی می‌کنند و سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. بنابراین بهترین گزینه برای برقراری ارتباط از طریق تلفن همراه صحبت در اتومبیلی است که پارک شده است.

منبع: mobile phones affect

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.