آموزش تمیز کردن مبدل کاتالیزوری بدون جدا کردن آن

مبدل کاتالیزوری قطعه‌ی ارزشمندی در خودرو است که ذرات و مواد مضرری که از موتور خارج می‌شود را؛ جمع آوری کرده و آن را به مواد بی ضررتری تبدیل می‌کند. بنابراین این قطعه به مرور کثیف شده و نیاز به پاکسازی دارد.

تمیز کردن مبدل کاتالیزوری

به گزارش مسترماشین باز، ممکن است کد خطای P0420 را مشاهده کرده باشید و می‌خواهید با تمیز کردن مبدل کاتالیزوری خود این اخطار را رفع کنید. شما می‌توانید بدون جدا کردن این قطعه، آن را تمیز کنید.

نکاتی که قبل از تمیز کردن مبدل کاتالیزوری باید به آن توجه کنید:

مواردی وجود دارد که باید قبل از تمیز کردن مبدل کاتالیزوری خود در نظر بگیرید. در بیشتر مواردی که قصد دارید مبدل را تمیز کنید؛ باید آن را جدا کرده و این کار را انجام دهید. به طور مثال در موارد زیر در ابتدا باید مبدل کاتالیزوری را جدا کرده و سپس آن را تمیز کنید.

گرفتگی بیش از حد

اگر کاتالیزور شما آنقدر گرفتگی و آلودگی دارد که موتور کار نمی‌کند؛ باید مبدل کاتالیزوری را جدا کنید و یا از ابزارهای مخصوص استفاده کنید و یا کاتالیزور را تعویض کنید.

بررسی قطعات

یک چکش لاستیکی را بردارید و به مبدل کاتالیزوری خود با دقت ضربه بزنید و گوش دهید. در این صورت می‌توانید متوجه شوید قطعه‌ای شل شده است یا خیر. اگر متوجه شدید قطعه‌ای شل شده؛ توصیه می‌کنیم مبدل کاتالیزوری را جدا کرده و آن را بررسی کنید

مصرف روغن

مبدل کاتالیزوری ممکن است به دلیل مصرف روغن داخلی مسدود شده باشد که ناشی از ورود روغن به سیلندرها و سوختن داخل مبدل کاتالیزوری داغ است.

در این صورت، در ابتدا باید نشت روغن داخلی را تعمیر کنید؛ زیرا بعد از مدت کوتاهی دوباره این مشکل رخ می‌دهد. علائم رایج نشت روغن، شامل گرفتگی تهویه میل لنگ، شکستگی درزگیر سوپاپ، یا رینگ پیستون است. همیشه در ابتدا تهویه میل لنگ را بررسی کنید.

تمیز کردن مبدل کاتالیزوری بدون جدا کردن

اگر قطعات داخل مبدل کاتالیزوری خود را به دقت بررسی کرده‌اید و مطمئن هستید که خودرو روغن نمی‌سوزاند؛ با این چند مرحله می‌توانید مبدل کاتالیزوری خودرو را تمیز کنید.

مرحله ۱٫ پاک کننده مبدل کاتالیستی Oxicat

ساده‌ترین راه برای تمیز کردن مبدل کاتالیزوری بدون جدا کردن آن، استفاده از پاک کننده مبدل کاتالیزوری است. یکی از محصولات پیشنهادی OXICAT است.

برای استفاد از این مواد، کافی است آن‌ها در باک بنزین بریزید؛ فرقی نمی‌کند که خودروی بنزینی، دیزلی یا هیبریدی دارید. این ماده به تمیز کردن مبدل کاتالیزوری کمک می‌کند. همچنین سنسورهای O2 و کل سیستم اگزوز شما را تمیز خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که این محصول در صورت ترک خوردگی، شکستگی یا گرفتگی بیش از حد مبدل کاتالیزوری، قادر است مشکلات مکانیکی مبدل شما را ترمیم کند. این یک پاک کننده مبدل کاتالیزوری است.

البته میتونید از پاک کننده‌های کاتالیزوری برندهای دیگر نیز استفاده کنید ولی این برند یکی از بهترین‌ها است.

مرحله ۲٫ پاک کننده مبدل کاتالیستی را در مخزن سوخت بریزید

دفترچه راهنمای ماده‌ی پاک کننده را بررسی کنید و مقدار دقیقی از آن را در منبع سوخت بریزید.

مرحله ۳٫ با خودرو رانندگی کنید

چند کیلومتر با خودروی خود رانندگی کنید تا متوجه شوید عملکرد خودرویتان بهتر شده است یا خیر. همچنین می‌توانید با دورهای بالای ۳۰۰۰ و در مسافت طولانی رانندگی کنید تا مبدل کاتالیزوری داغ شود و گرفتگی داخل آن رفع شود.

البته مراقب دمای مایع خنک کننده باشید.

بااینکه از پاک کننده‌ی مبدل کاتالیستی استفاده کردم؛ اما مشکل رفع نشده است…

اگر پاک کننده مبدل کاتالیزوری را امتحان کرده‌اید؛ اما مشکل همچنان پابرجاست؛ چاره‌ای جز برداشتن مبدل کاتالیزوری ندارید.

البته به یاد داشته باشید که کد خطای P0420 ممکن است به دلایل دیگری مانند معیوب بودن سنسور O2 یا نشتی اگزوز رخ دهد و مشکل در مبدل کاتالیزوری شما نباشد.

در صورتی که بتوانید پیچ‌های زنگ زده را شل کنید؛ جدا کردن مبدل کاتالیزوری در اکثر خودروها، بسیار آسان است.

در برخی خودروها مبدل‌های کاتالیزوری مستقیماً روی توربوشارژر نصب می‌شوند و ممکن است برداشتن کاتالیزور سخت‌تر باشد.

مبدل‌های کاتالیزوری اغلب گران قیمت هستند و این گرانی به این دلیل است که در آنها از فلزات قیمتی زیادی استفاده می‌شود.

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.