آشنایی با ویژگی‌های ایمنی خودرو

در طی سالیان متمادی فناوری‌های بسیاری جهت ایمنی خودرو توسط گروه‌های فعال و تحلیلگران صنعت خودرو صورت گرفته است. برخی از این فناوری‌ها مستقیماً منجر به کاهش شدید تصادفات و تلفات شده‌اند و برخی دیگر نیز نتایج متفاوتی داشته‌اند. شکی نیست که ایمنی کلی خودروها در چند سال اخیر دستاوردهای چشمگیری داشته است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱- کروز کنترل تطبیقی
کروز کنترل تطبیقی یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی است که در خودرو‌های امروزی یافت می‌شود. این سیستم همان سیستم کروز کنترل معمولی است که با برخی از سنسورها ترکیب می‌شود. بیشتر این سیستم‌ها از سنسورهای راداری یا لیزری استفاده می‌کنند که هر دو قادر به تعیین موقعیت نسبی و سرعت سایر وسایل نقلیه هستند. کروز کنترل تطبیقی به کمک سنسور‌های حرکتی و البته رادا‌ر‌های اسکن جاده، متغیر‌ها و المان‌های اطراف اتومبیل را آنالیز می‌کند و بوسیله آن قادر خواهید بود سرعت و رفتار خودرو را با اتومبیل رو به روی خود تنظیم کنید. این فناوری، نوعی کروز کنترل هوشمند است که به واسطه آن خودروی شما قادر خواهد بود هنگام نزدیک شدن به خودروی جلویی به صورت خودکار سرعت را کم کرده و با اتومبیل مقابل همگام گردد.

۲- چراغ‌های تطبیقی
چراغ‌های قدیمی تنها یک قسمت ثابت را در جلوی خودرو روشن می‌کنند، این عیب خصوصا در مسیر‌های کوهستانی و پیچ و خم‌های مسیر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در واقع بیشتر سیستم‌های قدیمی دارای دو تنظیم نور پایین و نور بالا هستند. تنظیم نور بالا برای افزایش بینایی در شب طراحی شده است، با این حال نور بالا می‌تواند برای رانندگان جلو خطرناک باشد. اما خودرویی که مجهز به سیستم چراغ‌های تطبیقی می‌باشد، در هنگام چرخش و گذر از پیچ‌ها عملکرد و ایمنی بیشتر و بهتری خواهد داشت. این سیستم‌ها قادر به پراکندگی نور در تمام زاویه‌ها هستند و همچنین می‌توانند سطح روشنایی را به طور خودکار تنظیم کنند تا از کور شدن سایر نقاط جلوگیری شود.

کروز کنترل تطبیقی

۳- کیسه هوا
برخی فناوری‌ها برای جلوگیری از تصادفات طراحی شده‌اند، اما برخی از ویژگی‌های ایمنی خودرو به منظور محافظت از راننده و مسافران در هنگام تصادف تعبیه شده‌اند. کیسه‌های هوا در دسته دوم قرار می‌گیرند و برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ به عنوان تجهیزات استاندارد در برخی مدل‌های خاص ظاهر شدند. با توجه به داده‌های جمع آوری شده در دهه اخیر مشخص شد که کیسه‌های هوا جان بسیاری از افراد را نجات می‌دهند و منجر به افزایش کلی ایمنی خودرو می‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد کیسه‌های هوا برای کودکان خردسال خطر داشته باشد، زیرا بدن آنها نمی‌تواند چنین فشاری را تحمل کند. در حالی که این ویژگی ایمنی خودرو ثابت کرده است که جان مسافران صندلی جلوی بالای ۱۳ سال را نجات می‌دهد کودکان خردسال می‌توانند توسط نیروی انفجاری یک کیسه هوا مستقر در آن آسیب ببینند و یا کشته شوند. به همین دلیل برخی از وسایل نقلیه گزینه‌ای را برای خاموش کردن کیسه هوای مسافر در نظر می‌گیرند.

۴- ترمز ضد قفل یا ای‌بی‌اس
اولین سیستم‌های ترمز ضد قفل در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد و این فناوری بلوک اصلی ساختمان است که کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی و بسیاری دیگر از ویژگی‌های ایمنی خودرو در آن ساخته شده است. ترمز ABS، در واقع سیستمی است که به خودرو این امکان را می‌دهد که بدون قفل شدن چرخ‌ها، متوقف شود. ترمزهای ضد قفل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از قفل ماندن چرخ‌ها در زمان ترمزگیری جلوگیری می‌کند. اهمیت سیستم ترمز ضد قفل بیشتر در جاده‌های لغزنده، سطوح خیس و ترمز گیری‌های شدید قابل احساس است و احتمال بروز انواع خاصی از تصادفات را به شدت کاهش می‌دهد. در این سیستم شما توانایی کنترل خودرو در هنگام ترمزگیری را دارید و این باعث می‌شود ABS یک ویژگی اساسی ایمنی خودرو باشد.

۵- پارکینگ خودکار
سیستم‌های پارکینگ خودکار از تعدادی سنسور برای هدایت وسیله نقلیه به فضای پارکینگ استفاده می‌کنند. برخی از این سیستم‌ها قادر به پارکینگ موازی هستند که برخی از رانندگان آن را مشکل می‌دانند. از آنجا که سیستم‌های اتوماتیک پارکینگ به طور معمول از یک حسگر استفاده می‌کنند، می‌توانند از برخورد با اتومبیل‌های پارک شده و سایر اشیاء ثابت جلوگیری کنند.

پارکینگ خودکار

۶- ترمز اتوماتیک
سیستم‌های ترمز اتوماتیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از تصادف جلوگیری کرده یا سرعت خودرو را قبل از تصادف کاهش می‌دهند. این سیستم‌ها از سنسورها برای اسکن اشیاء جلوی خودرو استفاده می‌کنند و در صورت شناسایی یک شی می‌توانند ترمزها را اعمال کنند. این ویژگی ایمنی اغلب با فن آوری‌های دیگر مانند سیستم‌های پیش از برخورد و کنترل کروز تطبیقی یکپارچه شده است.

۷- کنترل پایداری الکترونیکی‌ (ESC)
کنترل پایداری الکترونیکی یکی دیگر از ویژگی‌های ایمنی خودرو است که مبتنی بر فناوری ABS است، اما این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راننده کمک می‌کند در شرایط مختلف، کنترل خودرو را حفظ کند. عملکرد اصلی ECS مقایسه ورودی‌های راننده با رفتار واقعی وسیله نقلیه است. اگر یکی از این سیستم‌ها تشخیص دهد که وسیله نقلیه به درستی پاسخ نمی‌دهد می‌تواند اقدامات اصلاحی مهمی را انجام دهد. این سیستم یک ویژگی امنیتی در خودرو است که انحراف خودرو را تشخیص داده و از وقوع آن جلوگیری می‌کند. ESC از سنسورهای مختلفی مانند سنسور سرعت، سنسورموقعیت چرخ خودرو، سنسور انحراف جانبی و بسیاری دیگر استفاده ‌می‌کند تا مسیر مورد انتظار راننده را با مسیر حرکتی واقعی خودرو مقایسه کند. برخی از سیستم‌های ECS همچنین می‌توانند نیروی فرمان اضافی را اعمال کرده و حتی خروجی موتور را تنظیم کنند.

منبع: car safety features

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] هر صاحب خودرویی باید از آن لذت ببرد. این ویژگی برای حفظ ایمنی خودرو ضروری است و با این قابلیت می‌توانید پارک بهتری داشته […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.