آشنایی با مشکلات رایج در خودرو

برای افزایش طول عمر خودروی خود باید از خودرو و قطعات آن مراقبت و نگهداری کنید؛ یک خودرو از اجزای کوچک و بزرگ تشکیل شده است و همه آن‌ها نیازمند مراقبت و سرویس هستند. سرویس دوره ای و نگهداری از خودرو برای سالم نگه داشتن ماشین بسیار ضروری است. گاهی مشکلاتی بوجود می‌آید که هشدار خاصی را به نمایش می‌گذارند و اگر با این مشکلات و راه‌های رفع آن آشنا باشید می‌توانید طول عمر خودروی خود را افزایش دهید. برخی رانندگان به دلیل اشتباهات ناخواسته بر عملکرد خودرو تأثیر منفی گذاشته و طول عمر آن را کم می‌کنند. در واقع برخی مشکلات به دلیل سهل انگاری و بی دقتی ما صورت می‌گیرد، اما برخی مشکلات جدی هستند و تنها توسط متخصصین و یا با دستگاه قابل شناسایی هستند. در مطلب زیر برخی مشکلات رایج در خودرو بیان شده است:

موتور استارتر

موتور استارتر فرایند شروع به کار خودرو را آغاز می‌کند. از جمله دلایل معمول خراب شدن موتور استارتر می‌توان به آسیب سلنوئید الکتریکی و یا دیگر مشکلاتی همچون رله‌ استارت اشاره کرد. اگرچه می‌توان قبل از خرابی این قطعه آن را تعویض کرد اما پیش‌بینی کردن زمان خرابی آن بسیار مشکل است. بهترین کار برای آگاهی از وضعیت موتور استارتر این است که به حالت استارت خودرو در زمان شروع به کار توجه کنید.

فیلتر هوای موتور

فیلتر هوا، هوای ورودی به موتور را تصفیه می‌کند و در طول زمان، می‌تواند کثیف شود. بهتر است هر چند وقت یکبار فیلتر هوای موتور را بازرسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. برای این کار نگهدارنده فیلتر هوا را شل کرده یا از آن جدا کرده و فیلتر قدیمی را جدا کنید. سپس یک چراغ را در پشت فیلتر نگه دارید تا ببینید نور چقدر از آن عبور می‌کند. اگر فیلتر بیش از ۵۰ درصد نور را مسدود می‌کند، باید آن را عوض کنید. اگر اینطور نیست، دوباره آن را سر جای خود بگذارید، درپوش فیلتر هوا را ایمن کرده و رانندگی خود را ادامه دهید. این یکی از آسان‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای تنظیم اتومبیل انجام دهید.

فیلتر

لاستیک‌های صاف

اگرچه اکثر لاستیک‌ها پس از برخورد به موانع و یا پنچر شدن از بین می‌روند اما فرسودگی، خوردگی و عدم تنظیم فرمان هم دلایل اصلی صاف شدن لاستیک‌ها می‌باشند. با تعویض چرخشی لاستیک‌ها می‌توان عمر آن‌ها را افزایش داد. معمولاً تعویض چرخشی لاستیک‌ها در هر ۸ هزار کیلومتر بهترین پیشنهاد است.

دریچه PCV

دریچه تهویه مثبت میل لنگ (PCV) بخارات را از طریق سیفونی به مانیفولد دریافت سوخت منتقل می‌کند تا دوباره در موتور سوخته شوند. این دریچه به صورت فنری است که روزنه مخصوصی دارد و مقدار هوای وارد شده از محفظه میل لنگ به مانیفولد سوخت را محدود می‌کند. با گذشت زمان، دریچه PCV دچار انباشتگی کربن می‌شود و فنر کشش خود را از دست می‌دهد، در نتیجه موتور ماشین در معرض خطر قرار می‌گیرد. بهتر است برای تعویض دریچه PCV به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا بدانید هر چند وقت یکبار باید این دریچه را تعویض کنید. اکثر دریچه‌های PCV را میتوان با جابجایی دریچه از داخل لاستیک و جدا کردن آن از شلنگ خلا عوض کرد. سپس شیر جدید را وارد کرده و دوباره نصب کنید. دریچه‌های این سیستم مختص هر موتور است. بکارگرفتن دریچه نامناسب باعث می‌شود که هوا زیاد و یا کم جریان یابد و در موتور مشکلات حرکتی ایجاد شود.

نقص دینام

دینام بخشی از پیشرانه است که تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو را با استارت پیشرانه روبه‌راه نگه می‌دارد. این قطعه همچنین مسئول شارژ باتری می‌باشد. زمانی که آلترناتور از کار بیفتد باتری نیز به پایان راه خود خواهد رسید و برخی مشکلات دیگر ایجاد خواهد شد.

لنت‌های ترمز

یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی که یک اتومبیل ممکن است با آن مواجه شود، خراب شدن لنت ترمز است. لنت‌های ترمز با گذشت زمان از بین می‌روند، به همین دلیل تعویض و نگهداری آن‌ها بسیار مهم است. زمان تعویض لنت ترمز ثابت نیست و نمی‌توان آن را از قبل تعیین کرد، بلکه زمان تعویض آن به استفاده خودرو بستگی دارد. تعویض لنت ترمز یک راه مقرون به صرفه و در عین حال بسیار با اهمیت می‌باشد که رعایت نکردن نکات ایمنی باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری می‌شود.

فیلتر خودرو

فیلتر هوای کابین

فیلتر هوا در حقیقت وسیله‌ای است که بر سر راه هوای ورودی به موتور خودرو قرار می‌گیرد و ذرات ناخالص موجود را به خود جذب می‌کند. فیلتر هوای مسدود شده می‌تواند به موتور دمنده خودرو آسیب برساند، از طرفی در صورت کثیف بودن فیلتر هوا و شرایط نامساعد آن، میزان مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد و باعث افزایش شاخص‌های آلایندگی در محیط زیست خواهد شد. فیلترهای کابین به راحتی قابل دسترس و تعویض هستند و با تعویض آن پول خود را پس انداز خواهید کرد. این یکی از روش‌های تعمیر و نگهداری اتومبیل است که می‌توانید به تنهایی انجام دهید. فیلتر هوای خودرو را می‌توانید از فروشگاه لوازم خودرو خریداری کنید و دستورالعمل‌های نصب آن را از روی بروشور بخوانید. برای تعویض آن کافی است کاورهای دسترسی را برداشته و فیلتر قدیمی را بیرون بکشید. توجه داشته باشید جهت فلش‌های جریان هوا را به خاطر بسپارید تا بتوانید فیلتر جدید را در جهت مناسب نصب کنید. سپس پوشش‌ها را دوباره نصب کنید.

باتری ماشین

بیشتر باتری‌های ماشین باید حدود سه سال یا ۸۰۰۰ کیلومتر دوام داشته باشند. یک باتری از کار افتاده معمولاً در اثر کاهش آمپرها یا جریان‌های الکتریکی ایجاد می‌شود که به طور طبیعی کاهش می‌یابد زیرا باتری توانایی حفظ شارژ را از دست می‌دهد. بهتر است باتری اتومبیل خود را هر ۸۰۰۰ کیلومتر یا هر سه سال تعویض کنید، حتی اگر علائمی از آسیب نداشته باشد.

لرزش فرمان

مشکلات متعددی باعث لرزش فرمان می‌شوند، اگر لرزش فرمان درست بعد از روشن شدن اتومبیل و شروع رانندگی اتفاق بیفتد، علت آن یاتاقان‌های چرخ یا خرابی سیستم تعلیق می‌باشد، اما اگر در سرعت‌های بالاتر اتفاق بیفتد، معمولاً مسئله تعادل تایر / چرخ است. صرف نظر از این‌ها، داشتن یک مکانیک حرفه‌ای برای بازرسی از وسیله نقلیه در محل بهترین راه برای تشخیص صحیح و برطرف کردن این مسئله می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. […] شما می‌توانید اطلاعات خود را در مورد نکات مربوط به مشکلات رایج در خودرو به روز کنید تا عملکرد موتور خودرو خود را بهبود بخشید. […]

  2. […] شما می‌توانید اطلاعات خود را در مورد نکات مربوط به مشکلات رایج در خودرو به روز کنید تا عملکرد موتور خودرو را بهبود بخشید. […]

  3. […] باشید باید به تعمیر و نگهداری این قسمت از خودروو آشنایی با مشکلات رایج خودرو اهمیت دهید. در این مقاله با نحوه پیدا کردن نشت خلاء آشنا […]

  4. […] باشید باید به تعمیر و نگهداری این قسمت از خودرو و آشنایی با مشکلات رایج خودرو اهمیت دهید. در این مقاله با نحوه پیدا کردن نشت خلاء آشنا […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.