آموزش باتری به باتری کردن خودرو و نکات کاربردی آن

باتری به باتری کردن خودرو در واقع همان انرژی گرفتن از باتری یک خودروی دیگر و انتقال آن به خودرویی است که باتری آن از کار افتاده است. به این ترتیب، موتور خودرو روشن می‌شود.

به گزارش مسترماشین باز، اگر حداقل چند سالی است که رانندگی می‌کنید؛ به احتمال زیاد تجربه‌ی باتری به باتری کردن خودرو را دارید.

باتری خودرو ممکن است در هر شرایطی دچار مشکل شده و از کار بیفتد و این امر تنها در فصل زمستان رخ نمی‌دهد. البته کاهش شدید دما این مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

اگر از خودروی خود به صورت منظم استفاده می‌کنید؛ باتری خودروی شما ۵ تا ۷ سال دوام می‌آورد. اما خودروهایی که در پارکینگ هستند و برای زمان طولانی استفاده نمی‌شوند؛ زودتر به باتری جدید نیاز دارند.

هنگامی که باتری خودرو به اصطلاح می‌خوابد و از کار می افتد؛ خودرو قدرت کافی برای راه اندازی موتور را ندارد. بنابراین با باتری به باتری کردن این انرژی در اختیار خودرو قرار می‌گیرد و استارت زده می‌شود و خودرو روشن خواهد شد.

البته، این تنها یک روش موقت برای روشن کردن خودرو است.

اگر باتری خودروی را تعویض یا شارژ نکنید؛ بعد از خاموش کردن، مجدداً نمی‌توانند خودروی خود را دوباره روشن کنید.

نکاتی برای باتری به باتری کردن خودرو

راه اندازی سریع باتری خودرو ممکن است ساده به نظر برسد؛ اما معمولاً افراد بی تجربه ممکن است سردرگم شده و آن را به درستی انجام ندهند.

روش باتری به باتری کردن خودرو

هر دو خودرو را در موقعیت مناسب قرار دهید.

خودرو با باتری سالم و خودرویی که باتری آن از کار افتاده است را به گونه‌ای قرار دهید که روبروی یکدیگر باشند.

در واقع خودروها را تا حد امکان به هم نزدیک کنید. خودروهای گیربکس اتوماتیک در حالت پارک و خودروهای دنده دستی در حالت خلاص قرار گیرند. برای ایمنی بیشتر، در هر دو خودرو ترمز دستی را بکشید.

هر دو خودرو را خاموش کنید. رادیو، چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخلی و غیره را خاموش کنید.

پایانه‌های باتری را شناسایی کنید. قطب مثبت دارای نشانگر قرمز یا علامت مثبت (+) و ترمینال منفی دارای نشانگر سیاه یا یک علامت منفی (-) است.

کابل‌های جامپر را شناسایی کنید. گیره قرمز مثبت و گیره مشکی منفی است.

کابل‌های جامپر را با باتری وصل کنید.

  • کابل مثبت (قرمز) به ترمینال مثبت باتری از کار افتاده
  • جامپر مثبت (قرمز) را به ترمینال مثبت باتری سالم
  • کابل منفی (سیاه) به ترمینال منفی باتری سالم
  • نکته: کابل‌ها اکنون دارای جریان هستند؛ بنابراین مراقب باشید
  • کابل منفی (سیاه) به یک قطعه فلزی رنگ نشده یا یک پیچ روی خودرو با باتری از کار افتاده.

حال خودرو با باتری سالم را روشن کنید و اجازه دهید یک تا دو دقیقه کار کند. در مرحله بعد، خودرو با باتری خراب را روشن کنید. موتور خودروی سالم می‌تواند در دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه کار کند تا به انتقال انرژی از طریق کابل‌های جامپر بپردازد.

کابل‌های جامپر را جدا کنید. ابتدا کابل سیاه یا منفی باتری در حال کار را جدا کنید. سپس کابل قرمز یا مثبت باتری در حال کار را جدا کنید.

برای اینکه باتری به باتری کردن خودرو را درست انجام دهید؛ بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

شماره ۱ – استفاده از کابل‌های کوتاه

در فرایند باتری به باتری کردن، استفاده از کابل‌های کوتاه بهتر از کابل‌های بلند است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کابل‌های بلندتر بهتر هستند؛ زیرا فضای بیشتری در اطراف خودروی خاموش به شما می‌دهند. با این حال، اگر از کابل طولانی‌تری استفاده کنید؛ انرژی بین باتری‌ها کمتر خواهد شد.

بهتر است از یک کابل ضخیم‌تر استفاده کنید که طول آن حدود ۱۰ فوت است. کابل‌های بلندتر معمولاً ۲۰ فوت هستند و برای این کار کارایی بالایی ندارند.

شماره ۲ – دقت در اتصال پایانه‌های مثبت و منفی باتری

این موضوع بسیار اهمیت دارد که گیره‌های مثبت و منفی سری کابل جامپر را دقیقاً به پایانه‌های مثبت و منفی مناسب باتری‌های خودرو متصل کنید. گیره قرمز رنگ در هر انتهای کابل نشان دهنده پایانه‌ی مثبت است. این قسمت به قطب مثبت باتری متصل می‌شود.

گیره سیاه رنگ پایانه‌ی منفی است و به قطب منفی باتری متصل می‌شود. قبل از شروع کار این اتصالات را بررسی کنید؛ در صورتی که قطب مثبت و منفی را اشتباه وصل کرده باشید؛ به باتری و خودرو آسیب وارد می‌کنید.

شماره ۳ – خودرو را خاموش کنید

خودرویی که باتری آن سالم است؛ در ابتدا باید خاموش باشد. در واقع باید کابل‌های جامپر به پایانه‌های هر دو باتری وصل شوند و هر دو خودرو خاموش باشند.

پس از انجام این کار، ابتدا خودرویی که باتری سالم دارد را روشن کنید و اجازه می‌دهید چند دقیقه کار کند.

این کار به باتری زمان کافی برای شارژ شدن را می‌دهد. حالا خودرویی که باتری آن خراب است را روشن کنید.

شماره ۴ – قطب مثبت و منفی باتری را تمیز کنید

اگر باتری خودرو همچنان کار نمی‌کند؛ ممکن است ترمینال‌ها یا همان قطب مثبت و منفی باتری دچار خردگی شده باشند.

پایانه‌های باتری را بررسی کنید و دقت کنید آیا آلودگی روی آنها وجود دارد یا خیر. اگر آلودگی و کثیفی روی قطب مثبت و منفی باتری مشاهده کردید؛ آن را کاملاً تمیز کنید. گاهی اوقات این ترفند به باتری کمک می‌کند که دوباره به کار بیفتد.

علاوه بر این، مطمئن شوید که پایانه‌ها به طور محکم به قطب مثبت و منفی باتری متصل هستند. اگر اتصال شل شده باشد؛ انتقال برق قطع می‌شود.

شماره ۵ – خودرو را روی حالت پارک یا خلاص بگذارید

وسایل نقلیه گیربکس اتوماتیک باید قبل از شروع فرآیند باتری به باتری در حالت پارک باشند. یک وسیله نقلیه دنده دستی باید در حالت خلاص قرار گیرد. ترمز دستی نیز باید کشیده شده باشد.

منبع: cartreatments

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] است، بنابراین بسیاری از رانندگان نگران این هستند که باتری به باتری کردن خودرو در زیر باران به قطعات الکتریکی خودرو آسیب برساند و حتی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.