علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت ترمز

اگر ترمزهای خودرو بیش از حد گرم شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ ترمزها یکی از مهمترین اجزای سازنده هر وسیله نقلیه‌ای هستند. اصطکاک ایجاد شده در اثر فشار لنت ترمز بر روتور ترمز به توقف خودرو کمک می‌کند. ترمزهای وسیله نقلیه باید برای ایمنی شما و سایر رانندگان به درستی کار کنند، در غیر اینصورت ممکن است خطرات جبران ناپذیری گریبان‌گیرتان شود. بدون شک، رانندگی تهاجمی، اصلی‌ترین چیزی است که می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد ترمزها شود. وقتی ترمزها خیلی گرم شوند علائمی بروز می‌دهند که نشان می‌دهند بیش از حد گرم شده‌اند، در این صورت از اثر کمتری برخوردار می‌شوند در نتیجه ممکن است خطراتی را برای شما و رانندگان دیگر ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم و علت داغ شدن لنت ترمز همراه با برخی نکات برای جلوگیری از وقوع آن به خواندن این مطلب ادامه دهید.

علائم داغ شدن لنت ترمز

خوشبختانه ترمزها هنگام داغ شدن علائم هشدار دهنده مختلفی را نشان می‌دهند که با دانستن این علائم می‌توانید سریع متوجه این مشکل شوید. ما برخی از علائم رایج داغ شدن لنت ترمز را مرور خواهیم کرد تا اگر این وضعیت برای شما اتفاق افتاد بهتر بتوانید موضوع را تشخیص دهید. هنگام تشخیص داغ شدن لنت ترمز، به خاطر داشته باشید که علائم زیر ممکن است به صورت جداگانه یا در ارتباط با یکدیگر رخ دهند.

بلند شدن دود

یکی از بارزترین نشانه‌های داغ شدن بیش از حد لنت ترمز دود ناشی از آن است. رانندگی مخصوصاً رانندگی تهاجمی باعث می‌شود تا ترمزها بسیار داغ شوند و از آن‌ها دود بلند شوند، اما اگر این کار را انجام ندهید دچار این مشکل نخواهید شد.

بوی بد

روش دیگر برای تشخیص داغ شدن بیش از حد ترمز بوی بدی است که به تندی می‌زند. بوی لنت‌های داغ اغلب با بوی سوختگی مقایسه می‌شود. اگر بعد از ترمز این بو را بیش از اندازه احساس کردید، می‌توانید از داغ بیش از حد ترمز اطمینان داشته باشید.

علائم داغ شدن لنت ترمز

صدای جیغ کشیدن

یکی دیگر از نشانه‌های این مشکل صدای جیر جیر از ترمز است. رانندگی تهاجمی باعث داغ شدن لنت ترمزها می‌شود و در نتیجه سطح لنت تغییر می‌کند.

نحوه تشخیص داغ شدن بیش از حد لنت ترمز

گرم شدن دیسک ترمز را می‌توان با بازرسی قطعه تعیین کرد. فولاد متداول‌ترین ماده‌ای است که برای تولید دیسک‌های ترمز استفاده می‌شود، با گرم شدن بیش از حد رنگ آن تغییر می‌کند. یک دیسک فولادی زمانی که تا دمای بحرانی گرم شود به رنگ نارنجی روشن در می‌آید و پس از خنک شدن به رنگ بنفش در می‌آید. اگر در بازرسی بصری تغییر رنگ دیسک ترمز مشخص شد باید بلافاصله برای تشخیص با تعمیرکار تماس بگیرید. پس از تشخیص عیب، تعویض دیسک و لنت ترمز اجباری است. این روش می‌تواند توسط خود فرد انجام شود.

دلایل داغ شدن بیش از حد لنت ترمز

علت اصلی گرم شدن بیش از حد دیسک ترمز اصطکاک است. در حالی که اصل کار سیستم ترمز بر اساس اصطکاک است، اما با سبک رانندگی تهاجمی گرمای آن افزایش می‌یابد. این امر منجر به افزایش دمای دیسک‌های ترمز تا ۶۰۰-۷۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود. علاوه بر این گرم شدن بیش از حد می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • خرابی مکانیسم ترمز
  • نصب نادرست ترمز
  • استفاده از دیسک و لنت ترمز تاریخ گذشته
  • تغییر شکل دیسک ترمز
  • فرسودگی قطعات یا لنت‌ها
  • تاب برداشتن دیسک ترمز
  • قطعات نامرغوب در سیستم ترمز استفاده شده؛ مثل لنت ترمز نامرغوب.
نحوه تشخیص داغ شدن بیش از حد لنت ترمز
چگونه می‌توانید ترمزها را خنک کنید؟

خوشبختانه خنک شدن لنت‌های داغ نسبتاً ساده است. ما در مورد چند عملکرد موثر صحبت خواهیم کرد که می‌توانید در این شرایط انجام دهید.

آهسته برانید
اگر لنت‌های خودرو نشانه‌هایی از گرم شدن بیش از حد را نشان می‌دهند بهترین کار این است که ۵-۱۰ دقیقه به آرامی رانندگی کنید. ایده کاربردی این است که آنقدر آهسته رانندگی کنید که دیگر نیازی به استفاده از ترمز نداشته باشید. در صورت نیاز به ترمز، ترمز را به آرامی فشار دهید. اگر ترمزهای خودرو تازه شروع به گرم شدن بیش از حد کرده‌اند این امر باید به آنها کمک کند تا به اندازه کافی خنک شوند و عملکرد طبیعی داشته باشند.

خودرو را کنار بکشید
اگر فکر می‌کنید که ترمزهای خودرو بیش از حد داغ شده‌اند تا جایی که یک خطر واقعی محسوب می‌شوند خودرو را کنار بکشید و چند دقیقه پارک کنید تا ترمزها خنک شوند. حتما وسیله نقلیه خود را در حالت پارک قرار دهید تا ترمزها از روتور جدا شده و خنک شوند.

آیا گرم شدن ترمز طبیعی است؟

برای اینکه ترمزها به طور موثر کار خود را انجام دهند باید داغ شوند. برای کارکردن صحیح ترمزها باید از تماس لنت با روتور اصطکاک ایجاد شود و محصول جانبی اصطکاک گرم شدن است. بنابراین به محض فشار دادن ترمز، لنت ترمز، روتور و کالیپر ترمز گرم می‌شوند. معمولاً برای اکثر ترمزها باید نزدیک به ۴۰۰ درجه فارنهایت گرما داشته باشند. بنابراین اگر بعد از رانندگی متوجه گرم شدن ترمزهای خودرو شدید، لزوماً جای نگرانی نیست.

در صورت رانندگی عادی گرم شدن بیش از حد روغن ترمز غیر معمول است. لنت ترمز، روتور و کالیپر ترمز به عنوان جاذب گرما عمل می‌کنند بنابراین فقط بخشی از گرمای تولید شده از ترمز به روغن ترمز منتقل می‌شود. با این اوصاف هنوز هم می‌توان روغن ترمز را بیش از حد داغ کرد. در موارد شدید روغن ترمز می‌تواند درون کالیپر ترمز بجوشد. اما جای نگرانی نیست این احتمال اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه به روشی خاص تهاجمی ترمز کرده باشید.

علائم خرابی ترمز

آیا ترمزهای خودرو می‌توانند آتش بگیرند؟

باور کنید یا نکنید، ترمزهای یک وسیله نقلیه می‌توانند آتش بگیرند. هرچند بعید است، اما این یک احتمال جدی است که تهدیدی واقعی برای شما و دیگران در جاده محسوب می‌شود اگر ترمزهای خودرو آتش بگیرد مشکل جدی وجود دارد. اما چگونه ترمزهای خودرو آتش می‌گیرد؟ ما دو مورد از سناریوهای محتمل را مرور خواهیم کرد.

رانندگی تهاجمی
رانندگی تهاجمی یکی از کاتالیزورهای احتمالی برای آتش گرفتن ترمز است. شتاب دادن هنگام ترمز و یا توقف سریع، روش‌های مطمئنی برای داغ شدن بیش از حد آنها است که می‌تواند منجر به آتش سوزی شود.

تعمیرات نامناسب
تجهیزات نادرست خودرو عامل دیگری است که می‌تواند منجر به آتش گرفتن ترمزها شود. در صورت قرارگیری نادرست کالیپر ترمز یا لنت، تماس و اصطکاک غیرطبیعی ایجاد می‌شود که احتمال آتش سوزی را افزایش می‌دهد. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، بردن وسیله نقلیه خود به یک فروشگاه معتبر و تعمیر و نگهداری آن است.

دلیل داغ کردن و بوی لنت

چگونه ترمزهای خود را از گرم شدن بیش از حد متوقف کنم؟

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لنت ترمز تغییر روش رانندگی است. ما طور خلاصه برخی از آنها را مرور خواهیم کرد.

سرعت خود را کم کنید و بعد ترمز کنید
هنگام توقف، ترمز را زودتر فشار دهید و فشار متوسطی را اعمال کنید نه اینکه در آخرین ثانیه روی پدال فشار زیادی وارد کنید. به این روش فکر کنید – هرچه بیشتر منتظر بمانید، ترمز داغ‌تر می‌شود. استفاده آرام از ترمز برای کاهش سرعت در مسافت طولانی‌تر باعث خنک شدن ترمز می‌شود. این عادت رانندگی باعث طولانی شدن عمر تمام اجزای ترمز می‌شود.

فاصله کافی را رعایت کنید
هنگام رانندگی پشت سایر وسایل نقلیه حتماً فاصله مناسب را رعایت کنید. با این کار مطمئن خواهید شد که در صورت توقف خودروی جلویی زمان کافی برای استفاده از ترمز را خواهید داشت.

اگر به طور کلی ایمن رانندگی می‌کنید و خیلی از ترمز استفاده نمی‌کنید داغ شدن بیش از حد موضوعی است که احتمالاً هرگز نگران آن نخواهید بود. اگر به توصیه‌های این مقاله عمل کنید احتمال گرم شدن بیش از حد ترمزها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید.

منبع: brakes overheat

مطالب مرتبط:
راهنمای خرید لنت ترمز و آشنایی با انواع لنت ترمز

بهترین مارک لنت ترمز و مشخصات لنت ترمز خوب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.