روش‌هایی برای صرفه‌جویی انرژی در خودروهای هیبریدی

امروزه به دلیل مقابله با آلودگی هوا، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، تولید خودروهای برقی افزایش یافته است و بسیاری از شرکت‌ها و برندهای مهم جهان به تولید انبوه این خودروها روی آورده‌اند. یکی از معایب خودروهای برقی این است که برای شارژ مجدد باتری به زمان زیادی نیاز دارند، اما شما می‌توانید با استفاده درست، میزان شارژ آن را کاهش دهید. راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها بیشترین استفاده را از خودروهای هیبریدی خود داشته باشید. مراقبت از باتری، استفاده از کنترل کروز و شتاب آرام به عملکرد ترکیبی شما در راندمان مطلوب کمک می‌کند. آگاهی از وضعیت سوخت باعث می‌شود تجربه هیبریدی شما نیز بهبود یابد. قبل از خرید خودروی هیبریدی خود در مورد مارک‌ها و انواع مختلف آن تحقیق کنید و به دنبال روش‌هایی برای صرفه جویی انرژی در خودروهای هیبریدی باشید.

۱- عادت‌های خوب رانندگی را توسعه دهید
اکثر رانندگان هیبریدی می‌گویند که برای به حداکثر رساندن امکانات هیبریدی خود باید دوباره رانندگی را یاد بگیرند. در حالی که مواردی مانند مشاهده سرعت سنج و استفاده از کروز کنترل با تجربۀ رانندگی یک ماشین معمولی بیگانه نیستند اما در خودروهای هیبریدی به جنبه‌های مهمی تبدیل می‌شوند.
– در صورت امکان به صفحه نمایش مصرف سوخت داشبورد توجه داشته باشید. این صفحه نمایش زمان واقعی را در مورد راندمان سوخت نشان می‌دهد. در رانندگی کردن از سبک‌هایی پیروی کنید که در مصرف سوخت شما کارآمد باشند.
– از ترمزهای خود استفاده کنید. هیبریدها از فناوری معروفی به نام ترمز بازسازی کننده استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که انرژی تولید شده توسط ترمزها – که به عنوان گرما در اتومبیل‌های معمولی هدر می‌رود – برای شارژ مجدد باتری هیبریدی استفاده می‌شود. فشار کمی روی ترمزها وارد کنید و به آرامی جلوی توقف را بگیرید.
– خیلی زود ترمز نکنید. زمان و فضای کافی به خود اختصاص دهید تا بتوانید ترمز کنید.

خودروی هیبریدی

۲- سرعت خود را کم نگه دارید
اگر سرعت رانندگی شما بیش از ۹۰ کیلومتر در ساعت باشد، راندمان سوخت هیبریدی کاهش می‌یابد. اگر با کروز کنترل ۱۱۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر رانندگی می‌کنید آن را خاموش کنید خصوصاً روی شیب. سعی کنید حداکثر سرعت شما در بزرگراه‌ها در حدود ۹۶ کیلومتر در ساعت باشد.

۳- روش‌های مختلف سرعت را امتحان کنید
در هنگام رانندگی و سرعت، راندمان سوخت را کنترل کنید. به عنوان مثال سعی کنید چند هفته سرعت کمی داشته باشید و بعد کمی سرعت خود را بیشتر کنید. نتایج مسافت پیموده شده را با یکدیگر مقایسه کرده و کارآمدترین سوخت را بدست آورید.

۴- از کنترل کروز استفاده کنید
با استفاده از کروز کنترل احتمال کمی دارد که موتور را دوباره احیا کرده و به سرعت خودرو شتاب دهید، در این صورت ممکن است موتور گازسوز وارد شود تا فشار اضافی را برای شتاب سریع فراهم کند. بنزین را خاموش کنید و کنترل کروز خود را بر روی سرعت دلخواه تنظیم کنید، چه در بزرگراه باشید و چه در خیابان.

۵- شارژ باتری خود را مدیریت کنید
اگر باتری شما به طور کامل شارژ شود، سریع‌تر از بین می‌رود. به طور مشابه، اگر باتری خودرو کاملاً یا تقریباً شارژ شده باشد، بر تعداد کل شارژهایی که می‌توانید داشته باشید، تأثیر منفی خواهد گذاشت. مراقب باتری خود باشید. هنگامی که آن را به یک مقدار متوسط، حدود ۸۰٪ شارژ کرده‌اید روند شارژ را پایان دهید. از طرفی اجازه ندهید که قدرت باتری خودرو کمتر از ۲۰٪ شود.

۶- باتری خودرو را گرم نگه دارید
گرم نگه داشتن باتری خودرو به معنای گرم نگه داشتن خودرو است. اگر باتری سرد شود، میزان انرژی آن کاهش می‌یابد. در طول زمستان خودروی را در گاراژ نگه دارید تا آن را از عواقب هوای سرد نجات دهید.

۷- از باتری استفاده کنید نه موتور بنزینی
ترکیبی خودرو ممکن است زمان تغییر از باتری به موتور بنزینی را خودش انتخاب کند. در صورت امکان از باتری استفاده کنید، زیرا در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌کنید. در بعضی موارد مانند رانندگی در بزرگراه، هیبریدها به طور خودکار به موتور بنزینی تغییر می‌کنند.

خودروی هیبریدی

قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، جوانب منفی و جوانب مثبت آن را وزن کنید. یکی از گزینه‌هایی که باید انتخاب کنید این است که میخواهید چه خودرویی داشته باشید.

هیبریدهای موازی (Parallel Hybrid): در خودروهای هیبریدی موازی هر دو موتور بنزینی و الکتریکی تمام مدت روشن هستند و در کنار هم کار می‌کنند؛ در این مدل بنزین، سوخت را به موتور بنزینی و باتری، انرژی را به موتور الکتریکی به‌صورت هم‌زمان می‌رساند.

هیبریدهای سری (Series Hybrid): در این مدل از موتور بنزینی تنها برای شارژ باتری استفاده و تمامی کارها توسط موتور الکتریکی انجام می‌شود.

هیبریدهای سری موازی (Series-Parallel Hybrid): در این نوع خودروها از ترکیب تکنولوژی هیبرید سری و موازی در کنار هم استفاده می‌شود و در سرعت‌های پایین، توسط موتور الکتریکی حرکت می‌کند و موتور بنزینی زمانی شروع به کار می‌کند که نیاز به انرژی بیشتری برای حرکت خودرو باشد.

هیبریدهای ملایم (Mild Hybrid): تکنولوژی هیبریدهای ملایم بسیار شبیه به هیبریدهای موازی است، اما در این مدل از از باتری‌های قوی با قابلیت ذخیره‌سازی بالا استفاده نمی‌شود.

هیبریدهای شارژی (Plug-in Hybrid): در این نوع خودروها از باتری‌های بزرگتر با قابلیت ذخیره‌ سازی انرژی بالا استفاده می‌شود و تنها زمانی موتور بنزینی شروع به کار می‌کند که باتری به صورت کامل تخلیه شده باشد.

منبع: How to Use Hybrid Cars Efficiently

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.