چگونه موتور سیکلت بخریم: راهنمای خرید موتور سیکلت نو و دست دوم

اگر قصد خرید یک موتور سیکلت برای بار اول را دارید؛ و یا یک موتورسوار باتجربه هستید و می‌خواهید موتور سیکلت خود را ارتقا دهید؛ فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

به گزارش مسترماشین باز، شما باید موتورسیکلتی را انتخاب کنید که متناسب با سبک زندگی شما باشد، بودجه خود را مشخص کرده و بین گزینه‌های نو و دست دوم یکی را انتخاب کنید.

راهنمای خرید انواع موتور سیکلت

ابتدا سبک موتور سیکلت را در نظر بگیرید. به طور کلی، بیشتر موتور سیکلت ها در یکی از دسته بندی‌های زیر قرار می‌گیرند.

موتورسیکلت‌های استاندارد همه منظوره هستند. مشخصه‌ی آن‌ها حالت سواری ایستاده و نداشتن لوازم جانبی مانند فیرینگ و کیسه‌های زینتی است.

  • مناسب برای: مبتدیان، مسافران و یک انتخاب اقتصادی.
  • برای سواری در مسافت طولانی و آفرود مناسب نیست.

رزمناوها، که مظهر آن هارلی دیویدسون هستند، معمولاً دارای موقعیت سواری آرام، سیستم تعلیق نرم و راحت و موتور V-twin هستند. این موتور سیکلت ها وزن متوسط ​​بالایی دارند، که کنترل آن‌ها را برای سوارکاران کوچک یا جدید دشوار می‌کند.

  • مناسب برای سواران بلند قد.
  • برای سواران کوچکی که آفرود سوار می‌شوند یا به دنبال وسیله‌ای با مصرف سوخت کم هستند مناسب نیست.

موتورسیکلت‌های توریستی برای سواری طولانی ساخته شده و معمولاً پر از فیرینگ‌ها برای جلوگیری از وزش باد، کیسه‌های زینتی و مخازن سوخت بزرگ هستند.

  • مناسب برای سوارانی که سفرهای جاده‌ای طولانی می‌روند.
  • برای سوارکاران شهری که به دنبال صرفه جویی در هزینه هستند مناسب نیست.

موتور سیکلت های اسپورت یا خیابانی با سرعت و عملکرد بالا ساخته شده‌اند و به همین دلیل برای هیجان ایده آل هستند. این موتورسیکلت‌ها معمولاً دارای فیرینگ‌های پلاستیکی بزرگ برای بهبود آیرودینامیک و موقعیت سواری متمایل به جلو هستند.

مناسب برای افرادی که به دنبال سرعت و عملکرد بالا هستند.

برای سوارکاران تازه کار و افرادی که به دنبال مدل اقتصادی هستند مناسب نیست.

موتور سیکلت ‌های دابل اسپرت معمولاً سبک وزن با سیستم تعلیق بالا و لاستیک‌های تهاجمی برای آفرود هستند. به دلیل ارتفاع صندلی بلندتر، سواران کوتاه قد ممکن است با مشکل مواجه شوند.

  • مناسب برای آفرود.
  • برای سواری‌های طولانی و سواران کوتاه قد مناسب نیست.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید موتورسیکلت هوندا

اندازه موتور

هنگامی که در مورد سبک و مدل موتورسیکلت تصمیم گرفتید، باید بررسی کنید کدام موتور سیکلت با کدام نوع موتور با سبک شما مطابقت دارد.

بسیاری از موتور سیکلت ها با موتورهای مختلفی تولید می‌شوند. به عنوان مثال، کاوازاکی نینجا در اندازه‌های مختلف و با موتورهای ۲۵۰ سی سی تا ۱۴۰۰ سی سی در دسترس بوده است.

موتورسیکلت‌های با موتورهای کوچک‌تر (۲۵۰ سی‌سی تا ۵۰۰ سی‌سی) برای کسانی که به‌دنبال یک موتور سیکلت ارزان‌قیمت هستند؛ خوب است. این موتورسیکلت‌ها معمولاً نسبت به موتور سیکلت های قوی‌تر قیمت کمتری دارند و در دراز مدت در هزینه‌ها صرفه جویی خواهید کرد. علاوه بر این، کسانی که موتورسواری را یاد می‌گیرند، به دلیل وزن سبک و قدرت قابل کنترل، کار با این موتور سیکلت ها آسان‌تر است.

بهترین موتورسیکلت برای شروع به عواملی مانند سبک و اندازه موتور بستگی دارد. با این حال، درک احساس موتور سواری نیز مهم است. توصیه می‌کنیم هنگام خرید موتور سیکلت چندین موتورسیکلت را تست کنید تا بفهمید کدام یک برای شما بهترین است.

خرید موتور سیکلت دست دوم

موتورسیکلت‌های دست دوم معمولاً بهترین ارزش خرید را دارند، زیرا قیمت کمتری دارند و به سرعت موتور سیکلت های جدید مستهلک نمی‌شوند.

با این حال، پیدا کردن یک موتور سیکلت کارکرده خوب که هم قابل اعتماد و هم ایمن باشد، دشوار است، به خصوص اگر چیزی در مورد موتور سیکلت نمی‌دانید.

به طور معمول، موتورسیکلت‌هایی با هر یک از ویژگی‌های زیر را خریداری نکنید

  • سایش بیش از حد
  • مشکلات در استارت، در حین حرکت یا توقف
  • مسافت پیموده شده بالا

بزرگ‌ترین خطر در خرید موتور سیکلت کارکرده این است که ممکن است مشکلی مکانیکی پیش بیاید.

موتورسیکلت‌های قدیمی احتمالاً نیاز به تعمیر دارند و موتور سیکلت های جدید ممکن است نیازی به تعمیر نداشته باشند.

حتماً مسافت پیموده شده موتور سیکلت را بررسی کنید، زیرا این عدد با مسافت پیموده شده خودرو بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال، اگرچه مسافت ۴۰۰۰۰ مایل برای یک خودرو نسبتاً کم است؛ اما برای یک موتور سیکلت بسیار زیاد است. به عنوان یک قانون کلی، توصیه می‌کنیم به دنبال موتورسیکلت‌هایی با مسافت پیموده شده‌ی کمتر از ۲۰۰۰۰ مایل باشید.

خرید موتور سیکلت کارکرده از فروشنده خصوصی

اگر از یک فروشنده خصوصی موتور سیکلت می‌خرید باید اقدامات لازم را انجام دهید تا سرتان کلاه نرود.

در ابتدا باید بررسی کنید ارزش موتور سیکلت چقدر است؟

اگر به طور جدی قصد خرید موتورسیکلت دست دوم را دارید، از VIN (معمولاً روی فرمان موتور حک شده) برای دریافت گزارش تاریخچه‌ی آن استفاده کنید. این گزارش اطلاعات مهمی در مورد خودرو از جمله تاریخچه مالکیت و اینکه آیا تصادفات جدی را تجربه کرده است؛ ارائه می‌دهد. البته این سرویس هزینه دارد.

موتور سیکلت را به طور کامل بررسی کنید. نشتی، زنگ زدگی و یا هر گونه سایش غیرعادی، به ویژه چرخ دنده (قاب، چرخ ها، ترمزها و زنجیر) را بررسی کنید. چراغ قوه به همراه داشته باشید تا بتوانید مخزن بنزین را چک کنید.

حتی اگر چیزی در مورد موتورسیکلت نمی‌دانید، یک بازرسی بصری خوب می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار دهد.

سؤال بپرسید. هنگام خرید یک وسیله نقلیه دست دوم، جمع آوری اطلاعات بسیار مهم است. در اینجا چند نمونه از سؤالات برای پرسیدن از مالک آورده شده است:

  • چرا موتور سیکلت را می‌فروشید؟
  • چند وقته این موتور سیکلت را دارید؟
  • آیا تا به حال با موتور سیکلت مشکلی داشته‌اید؟
  • سند به نام شماست؟
خرید موتور سیکلت از نمایندگی

نمایندگی‌های می‌تواند گزینه خوبی برای خرید موتور سیکلت باشند. به خصوص برای کسانی که به دنبال خرید یک موتور سیکلت جدید یا یک موتور سیکلت با گواهینامه معتبر هستند. اگر به مارک و مدل خاصی علاقه مند هستید و زمان کنکاش آگهی‌های طبقه بندی شده را ندارید، نمایندگی‌ها بسیار مفید هستند.

هزینه خرید موتورسیکلت چقدر است؟

هزینه خرید موتورسیکلت بستگی به نوع موتورسیکلت انتخابی شما و دست دوم بودن یا نو بودن آن دارد. با این حال، علاوه بر هزینه خود موتور سیکلت، هزینه‌های اضافی زیادی نیز با خرید موتورسیکلت همراه است که شامل هزینه بیمه، وسایل جانبی مانند کلاه و … می‌باشد.

 

منبع: valuepenguin

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.