با رعایت چند نکته ساده مانند حرفه‌ای‌ها ماشین بشویید

تمیز کردن ماشین شاید کار بسیار ساده‌ای باشد اما اگر به صورت اصولی صورت بگیرد، نیازی به بردن کارواش نیست و شما می‌توانید با چند راه ساده آن را در خانه تمیز کنید. تنها کافی است نکات زیر را رعایت کنید:

– ماشین خود را در قسمت سایه پارک کنید: اگر بدنه اتومبیل به دلیل قرار گرفتن در آفتاب یا رانندگی گرم است، صبر کنید تا ماشین قبل از تمیز کردن خنک شود. این ممکن است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. از آنجا که گرما می‌تواند زمان خشک شدن صابون و آب را سزیع‌تر کند، برای جلوگیری از لکه‌های صابون و آب منتظر خنک شدن ماشین خود باشید.

– وسایل خود را جمع کنید: دو عدد سطل، پاک کننده اتومبیل، یک اسفنج طبیعی نرم یا دستکش پشمی تمیز، یک پارچه / کهنه، پاک کننده لاستیک، حوله‌های پارچه‌ای نرم و وکس اتومبیل را کنار ماشین خود قرار دهید. این مواد برای تمیز کردن قسمت بیرونی خودرو مورد نیاز هستند.

– دو سطل را با آب پر کنید: از یک سطل برای خیس کردن پارچه و از دیگری برای شستشوی پارچه استفاده کنید. طبق دستورالعمل، یکی از سطل‌ها را با پاک کننده مخصوص اتومبیل پر کنید. برای تمیز کردن ماشین از مواد شوینده ظرفشویی یا صابون دستی استفاده نکنید. این پاک کننده‌های خانگی سخت ممکن است بدنه اتومبیل را از بین ببرند.

– ماشین را با شلنگ بشویید: قبل از اعمال صابون، تمام سطح خودرو را کاملاً بشویید. برای جلوگیری از خراش ماشین، حتماً خاک و مواد زائد را از بین ببرید. برگ‌ها، شاخه‌ها و بقایای دیگر را با دستان خود جدا کنید. شیلنگ را روی یک فشار قوی تنظیم کنید تا خاک، مواد زائد و دانه‌های سنگین را پاک کند. با این حال مطمئن شوید که فشار آب بیش از حد نباشد تا بدنه یا رنگ ماشین از بین نرود.

شستن ماشین

– ماشین را از بالا به پایین تمیز کنید و به طور هم زمان روی یک بخش کار کنید: پس از تمیز کردن هر قسمت با صابون، آن بخش را کاملاً با آب بشویید. با این کار از خشک شدن صابون روی ماشین جلوگیری می‌کنید.

– صابون را با اسفنج یا دستکش پشمی کف بزنید: ماشین خود را در یک حرکت بالا به پایین تمیز کنید. ماشین را با حرکت دایره‌ای تمیز نکنید. شستشو با حرکت دایره‌ای می‌تواند باعث ایجاد علائم دایره‌ای شود.

– اسفنج خود را اغلب بشویید: پس از هر بار استفاده اسفنج را در سطل حاوی آب بشویید. اگر اسفنج روی زمین افتاد حتماً آن را در آب بشویید. در غیر اینصورت ممکن است بقایای موجود در اسفنج باعث خراش ماشین شود.

– اجازه ندهید ماشین توسط هوا خشک شود: این کار می‌تواند باعث ایجاد علامت‌های سفید و لکه‌دار شود. در عوض برای خشک کردن آن از یک حوله نرم یا پشم (مصنوعی یا طبیعی) استفاده کنید. به جای پاک کردن آب، سعی کنید آب آن را خشک کنید تا ماشین شما خشک شود.

– دو سطل را از آب پر کنید: در یکی از سطل‌ها مقداری پاک کننده بریزید. حتما از پاک کننده‌ای استفاده کنید که برای تمام سطوح چرخ ایمن باشد. از پاک کننده‌های حاوی اسید و همچنین مواد شوینده ظرفشویی خودداری کنید. این پاک کننده‌ها می‌توانند انتهای چرخ‌ها را خراب کنند. از یک سطل برای تمیز کردن و از دیگری برای شستشوی اسفنج استفاده کنید.

شستن ماشین

– یک اسفنج نرم را در سطل حاوی تمیز کننده خیس کنید: هنگامی که اسفنج برای چند دقیقه خیس شد، تمیز کردن چرخ را به یکباره از بالا به پایین شروع کنید. برای تمیز کردن مکان‌های کوچک، از یک مسواک نرم استفاده کنید. اگر چرخ‌های خودرو بسیار کثیف هستند، ممکن است لازم باشد قبل از تمیز کردن آن‌ها، از محلول‌های ضد گریس استفاده کنید.

– چرخ را بشویید و خشک کنید: پس از تمیز کردن چرخ آن را کاملاً با آب بشویید تا همه کثیفی‌ها و زباله‌ها برداشته شود. سپس چرخ را با یک پارچه نرم خشک کنید. برای هر چرخ این مراحل را یک تا سه بار تکرار کنید.

– کفپوش خودرو را بردارید: کفپوش خودرو را بردارید تا گرد و غبار، خاک و آشغال‌های زیر آن را جارو کنید. بعداً می‌توانید آن‌ها را روی زمین قرار دهید و روی آن‌ها را جارو بکشید. با این حال، می‌توانید اول آنها را جارو کنید. اولویت با شماست.

– قطعات بزرگ آشغال را بردارید: آشغال‌های بزرگ مانند کاغذ، سکه، قلم و اشیاء دیگر را با استفاده از دستان خود از کف ماشین جمع کنید. این موارد را در یک کیسه زباله قرار دهید. بهتر است دستکش‌های لاتکس بپوشید تا از کثیف شدن دستان خود محافظت کنید. برای جدا کردن خاک و تکه‌های ریز از شکاف‌های کوچک از سیخ باربیکیو استفاده کنید.

– یک تمیز کننده شیشه را درون نگهدارنده‌های فنجان اسپری کنید: بگذارید پاک کننده ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. سپس از یک حوله کاغذی برای پاک کردن کثیفی و تمیز کردن آن استفاده کنید. از سیخ باربیکیو استفاده کنید تا هرگونه کثیفی، آشغال و گرد و خاک را از شکاف‌های ریز پاک کنید. روش دیگر این است که جوراب قدیمی را در قسمت زیر نگهدارنده لیوان قرار دهید. سپس لیوان را در نگهدارنده فنجان قرار دهید و آن را پیچ دهید تا خاک و گرد و غبار آن جدا شود.

– از بالا به پایین جارو بکشید: قبل از جارو کشیدن کف، از بالای صندلی‌ها، داشبورد و کنسول شروع کنید. برای جارو کشیدن صندلی‌ها و نواحی بدون روکش از نازل اثاثه یا لوازم داخلی استفاده کنید. برای جارو کردن اجزای حاوی وینیل، پلاستیک و فلز سخت مانند داشبورد و کنسول از قلم مو استفاده کنید. برای تمیز کردن شکاف‌های کوچک و مناطق تنگ، از پیوست شکاف استفاده کنید. صندلی‌ها را به عقب و جلو تنظیم کنید تا بتوانید به راحتی نقاط زیر صندلی‌ها را تمیز کنید.

– برای تمیز کردن لکه‌های کفپوش از یک تمیز کننده فرش استفاده کنید: تمیز کننده را روی لکه اسپری کنید و از برس سخت محکم برای مالیدن کفپوش استفاده کنید. مراقب باشید تمیز کننده را بیش از حد روی فرش اسپری نکنید زیرا در صورت خشک نشدن می‌تواند باعث ایجاد کپک شود. از یک حوله تمیز و خشک برای خشک کردن این ناحیه استفاده کنید.

شستن ماشین

– یک پاک کننده فوم را روی لکه‌های پارچه اسپری کنید: پاک کننده را با یک برس نرم مالش دهید. بگذارید پاک کننده خشک شود. سپس طبق دستورالعمل از جاروبرقی برای حذف آن استفاده کنید. اگر لکه باقی مانده است، پاک کننده بیشتری را روی ناحیه آسیب دیده اسپری کنید و دوباره آن را تمیز کنید تا از بین برود. اگر صندلی‌های شما چرمی است، پس حتما از تمیز کننده چرم یا صابون مخصوص برای تمیز کردن صندلی‌ها و قسمت‌های دیگر چرمی استفاده کنید.

– برای ضد عفونی کردن داشبورد و کنسول از دستمال اتومبیل استفاده کنید: حتما از دستمال مرطوب مخصوص اتومبیل استفاده کنید. می‌توانید این موارد را در فروشگاه لوازم خودرو پیدا کنید. برای تمیز کردن نواحی کوچک مانند دکمه‌های رادیویی، دریچه‌های هوا و درزهای پانل از نوارهای پنبه‌ای استفاده کنید. اگر دستمال مرطوب خودرو ندارید، از یک پاک کننده خانگی فاقد آمونیاک استفاده کنید.

– پنجره‌ها را با یک شیشه شوی تمیز کنید: هر نوع شیشه شوی خانگی این کار را انجام خواهد داد. به جای اینکه تمیز کننده را مستقیماً روی پنجره بمالید، آن را روی حوله تمیز و میکرو فیبر اسپری کنید. سپس هر دو قسمت داخل و خارج پنجره‌های خود را با حرکت بالا به پایین تمیز کنید. پنجره‌های خودرو را پایین بیاورید تا قسمت بالای پنجره کاملاً تمیز شود.

– دوباره ماشین را جاروبرقی بکشید: این کار باعث حذف هرگونه کثیفی و دانه‌ای می‌شود که در طی فرآیند تمیز کردن وارد خودرو شده است. سپس از اسپری رفع بو مانند Febreeze استفاده کنید تا هرگونه بوی باقی مانده از ماشین خارج شود.

منبع: how to clean your car

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] به حداکثر رساندن کارآیی شستشوی ماشین مواردی همچون زمان و دما بسیار مهم هستند، به خصوص در […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.