چک لیست خودرو قبل از سفر

اگرچه ممکن است تصور کنید اتومبیل شما برای رانندگی طولانی حس و صدایی خوب دارد اما ممکن است این چنین نباشد. اگر قصد دارید بیش از دو ساعت در یک مسیر رانندگی کنید، واقعا ارزش این را دارد که ۱۰ دقیقه قبل از سفر ماشین خود را سریع چک کنید زیرا هیچ چیز مانند خرابی خودرو لذت سفر جاده‌ای را از بین نمی‌برد. در ادامه لیستی از چک لیست خودرو قبل از سفر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

چک لیست خودرو

۱- دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید

در دفترچه خودرو لیستی از موارد و برنامه‌ریزی‌ها ذکر شده است که براساس سن خودرو و / یا مسافت پیموده شده متفاوت است. اگر به کتابچه راهنمای خودرو دسترسی ندارید، به یک نسخه الکترونیکی آنلاین مراجعه کنید.

۲- فشار تایر را بررسی کنید

تنظیم باد لاستیک اتومبیل یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیک است. شما می‌توانید فشار باد لاستیک را بروی جداره لاستیک ببینید، بر روی جداره لاستیک عددی تحت عنوان حداکثر فشار باد لاستیک قید شده است. تنظیم باد لاستیک هر ۳۰ روز یک بار و یا با هر بار بنزین زدن اتومبیل دریک ماه در عین حال با تغییر درجه حرارت به میزان ۱۰ درجه سانتیگراد و بیشتر به رانندگان توصیه می‌شود.

فشار نامناسب تایر:
موتور را تحت فشار قرار می‌دهد.
باعث ساییدگی و پارگی غیرضروری ترمزها و سیستم تعلیق می‌شود.
باعث ساییدگی ناهموار لاستیک می‌شود.
لاستیک‌های خودرو را در معرض انفجار قرار می‌دهد.
از سوخت بیشتری استفاده می‌‌شود.

چک لیست خودرو

۳- فیلتر هوا و فیلتر کابین را در صورت لزوم تعویض کنید

فیلتر هوا و فیلتر کابین را در صورت تعویض نکردن تغییر دهید (به کتابچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید). فیلتر هوا مانند ریه‌های انسان است. تصور کنید دستتان روی صورت‌تان باشد و‌ بخواهید نفس بکشید. فیلتر هوای محدود می‌تواند ۱۰ درصد هزینه سوخت را افزایش دهد و باعث فشار بر سایر اجزا شود.

۴- مایعات (روغن و خنک کننده) را بررسی کنید

ابتدا سطح مایعات را بررسی کنید، زیرا این یکی از اصلی‌ترین چک لیست خودرو قبل از سفر است که رانندگان باید از آن آگاه باشند و اغلب آن را فراموش می‌کنند. اگر میزان خنک کننده و روغن خودرو پایین است ممکن است در جایی کمی نشت وجود داشته باشد. حتماً روغن ترمز را نیز بررسی کنید اگر سطح آن کم باشد رانندگی با این خودرو ایمن نیست.

۵- چراغ‌های خودرو را چک کنید

اگر قصد دارید در شب یا در شرایط مه آلود رانندگی کنید مطمئن باشید که تمام چراغ‌های ماشین به درستی کار می کنند – به خصوص اگر در منطقه ناآشنای کشور رانندگی می‌کنید. تمام چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب و علامت‌های چرخشی را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که چراغ‌های جلو، چراغ‌های مه شکن، چراغ‌های عقب، چراغ‌های راهنما و چراغ‌های ترمز کار می‌کنند. اگر هر کدام از چراغ‌ها سوخته باشند، خودتان می‌توانید آنها را تعویض کنید. لامپ‌ها فقط چند دلار هزینه دارند یا می‌توانید از مکانیک بخواهید که آن را برای شما تعویض کنند. به چراغ‌ها نگاه کنید اگر هنوز کار می‌کنند اما درخشش آن مبهم، کسل کننده، ابری یا زرد است، ممکن است به چیزی غیر از یک کارواش خوب نیاز نداشته باشند. چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب تمیز تفاوت چشمگیری در دید دارند. این چیزی است که باید بخاطر بسپارید همان مواردی که روی شیشه جلوی خودرو پاشیده می‌شوند نیز می‌توانند روی چراغ‌های جلو پاشیده شوند.

چک لیست خودرو

۶- برف پاک کن‌ها را بررسی کنید

آزمایش ساده است – آیا برف پاک کن‌ها آب را از شیشه جلو پاکسازی می‌کنند یا خطوط آب را باقی می‌گذارند و بینایی شما را مختل می‌کنند؟ اگر برف پاکن‌ها کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند حتما آن‌ها را تعویض کنید. تعویض تیغه‌های برف پاک کن آسان است. فقط کافی است دستورالعمل‌های موجود در بسته را دنبال کنید.

۷- مشخص کنید چرا چراغ داشبورد روشن است

اگر چراغ‌های موتور روشن هستید (به عنوان مثال سرویس موتور، ترمز، باتری، روغن، ABS و کیسه هوا) یک مکانیک باید آنها را بررسی کند. اکر در حال آماده شدن برای یک سفر جاده‌ای هستید نباید این گزینه را پشت گوش بیندازید. هر زمان که چراغ روشن می‌شود اتومبیل سعی دارد چیزی به شما بگوید. پس این موضوع را هرچه سریع‌تر بررسی کنید هرچه زودتر بهتر. هرچه بیشتر بگذارید چراغ روشن بماند، هزینه تعمیر گرانتر می‌شود.

۸- رادیاتور، بخاری و شیلنگ‌های BYPASS را بررسی کنید

شیلنگ‌ها می‌توانند باعث گرم شدن بیش از حد و نشت مایع خنک کننده شوند. اگر شلنگ‌ها ترک یا برآمدگی دارند یا به نظر می‌رسد در شرف شکستن هستند، از مکانیک بخواهید آنها را تعویض کند. یک شلنگ معیوب کوچک (تعویض ۱۵ تا ۲۰۰ دلار) می‌تواند باعث آسیب شدید موتور (۱۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار خسارت) شود.

۹- کمربندها را چک کنید

کمربندها تمام لوازم جانبی اتومبیل را هدایت می‌کنند (فرمان برقی، سیستم شارژ، تهویه هوا و پمپ آب). اگر کمربندی خشک، فرسوده یا شکسته است فقط آن را تعویض کنید. این یکی از مواردی است که باعث می‌شود اتومبیل‌ها با یک کامیون یدک کش وارد مغازه شوند. اگر اتومبیل شما دارای تسمه تایم است و به مسافت پیموده شده آن نزدیک هستید آن را تعویض کنید. آسیبی که می‌تواند در اثر شکستن تسمه ایجاد شود برای موتور بسیار مهلک است.

چک لیست خودرو

۱۰- ترمزها را چک کنید

قطعا از مهمترین مواردی که باید در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دهید ترمزهای خودرو می باشند. ترمز بسیار مهم است – به خصوص هنگامی که در بزرگراه با سرعت ۵۵ مایل در ساعت حرکت می‌کنید و فرد مقابل ترمز می‌زند. سرویس ترمزها به این شکل هستند که یا لنت باید تعویض شود و یا دسک ترمز.

۱۱- تهویه مطبوع را بررسی کنید

هیچ چیز مانند رانندگی در گرمای تابستان و بدون تهویه هوا دردناک نیست. اطمینان حاصل کنید که شرایط شما مناسب است.

۱۲- لنت‌های ترمز را چک کنید

یکی دیگر از مولفه‌های مهم که باید هنگام سفر در نظر گرفت ساییدگی لنت ترمز است. لنت‌های ترمز از یک قسمت بیرونی فلزی و یک قسمت داخلی کامپوزیت تشکیل شده است. ضخامت قسمت داخلی کامپوزیت باید بیش از ۵ میلی‌متر باشد. هنگامی که پد زیر این فرسوده شد، توصیه خواهیم کرد که لنت را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که ترمز دستی خودرو به درستی کار می‌کند.

۱۳- نشت خودرو را بررسی کنید

پس از بررسی سطح مایعات در زیر کاپوت بهتر است نشتی اجزای مختلف و شلنگ‌های زیر خودرو را بررسی کنید. اگر در کف گاراژ خود مقداری لکه‌های روغن یا مایع خنک کننده مشاهده کردید که دارای بافتی براق و شبیه روغن است وسیله نقلیه خود را بررسی کنید.

منبع: tips car road trip ready

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.