نحوه تست سنسور سرعت سنج و علائم خطای سنسور ترمز

سنسور سرعت سنج یا کیلومترشمار همانگونه که از نامش پیداست سرعت چرخ را می‌سنجد. این سنسور با دارا بودن یک پایه خروجی می‌تواند اطلاعات مربوط به سرعت لحظه‌ای خودرو را به صورت پالس به ECU ارسال کند. در واقع سنسور سرعت، تعداد کل چرخش چرخ را می‌خواند و راننده را از همین موضوع آگاه می‌کند، بنابراین می‌توانید بگویید که مانند فشار سنج کار می‌کند. اگر عملکرد این سیستم دچار مشکل شود ممکن است با مشکلات جدی روبرو شویم، ما در این مقاله درمورد “نحوه تست سنسور سرعت سنج” خواهیم آموخت تا بتوانیم رانندگی مطمئنی را تجربه کنیم.

علائم خطای سنسور ترمز ABS

هنگامی که سنسورهای سرعت چرخ‌ها با شکست مواجه می‌شوند، ویژگی‌های زیر در سیستم قابل تشخیص هستند:

چراغ هشدار ترمز ABS روشن می‌شوند.
کد خطا ذخیره می‌شود.
چرخ‌ها در هنگام ترمز قفل می‌شوند.
در عملکرد ترمز ضد قفل اختلال به وجود می‌آید.
برخی از سیستم‌ها دچار شکست می‌شوند.

نحوه تست سنسور سرعت سنج

چک کردن سنسور سرعت بسیار ضروری است زیرا به راننده این امکان را می‌دهد که از سرعت خود آگاهی داشته باشد و به این ترتیب با روشی کنترل شده حرکت کند. در بسیاری از کشورها، راننده‌ها به راحتی می‌توانند به دلیل سرعت بالا جریمه شوند. این جریمه‌ها روی سابقه رانندگی فرد تأثیر می‌گذارد و ممکن است فرد در انتخاب شغل یا بیمه وسیله نقلیه دچار مشکل شود.

وقتی سنسور سرعت خوب کار می‌کند از سرعت مطلع می‌شوید و می‌توانید بر این اساس آن را کنترل کنید. این نکته در واقع مهمترین چیزی است که هر راننده به دنبال آن می‌باشد.

سنسور سرعت سنج

آماده سازی اتومبیل
وقتی می‌خواهید تست سنسور سرعت را انجام دهید، ابتدا باید ماشین خود را آماده کنید. برای این کار خودرو را روی سطح زمین تنظیم کرده و موتور را خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که در این زمان ترمز اضطراری و خاموش بودن موتور را بررسی نمایید.

در اینجا ابزارهای مورد نیاز شما آورده شده است:

کتابچه راهنمای کاربر
جک کف زمین
جک ایستاده
چرخ آهنی
دستیار
ولت متر
آچار گشتاور

برای بلند کردن لاستیک باید از جک استفاده کنید. این امر به شما اجازه می‌دهد تا سنسور را در وضعیت صحیح آزمایش کنید.

تعیین اتصال دهنده‌ها و خارج سازی آن‌ها
هنگامی که ماشین روی جک قرار دارد راحت‌تر می‌توانید به سنسور کنترل حرکت دسترسی داشته باشید. برای این کار اغلب باید چرخ‌های اتومبیل را حذف کنید، این مرحله با توجه به وسیله نقلیه و نوع حسگر انجام می‌شود.پس از آنکه به سنسور سرعت در سیستم ترمز ضد قفل دسترسی پیدا کردید اتصالات را قطع کنید، برای این کار می‌توانید از باز کردن پیچ متصل به حسگر کمک بگیرید، با این کار می‌توانید پایانه‌های حسگر را مورد آزمایش قرار دهید. سپس کانکتور برقی را در نزدیکی قاب چرخ قرار دهید.

سنسور سرعت سنج

کار با ولت متر
محفظه ایمنی را جدا کرده و سیم آن را از درون کانکتور جدا کنید. در این مرحله می‌توانید پایانه‌های الکتریکی سنسور را پیدا کنید، این بخش همان چیزی است که برای اجرای آزمایش به آن نیاز دارید.
کابل‌های ولت متر را به این پایانه‌ها متصل کنید. برای اتصال ایمن سنسور باید از گیره‌ها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که این پروب‌های تست با یکدیگر تماس پیدا نمی‌کنند و یا حسگرهای ترمز ضد قفل دچار مشکل نمی‌شود.

ولت متر که دارای پروب‌های دستی است به احتمال زیاد باعث نوسان قرائت‌ها می شود. اگر می‌خواهید عدد دقیقی داشته باشید از داشتن این پروب‌ها خودداری کنید. این به طور کلی آزمایش را نسبتاً آسان خواهد کرد.

وقتی پروب‌ها و پایانه‌ها به خوبی وصل شدند زمان آن رسیده که ولتاژ AC را روشن کنید.هنگامی که ولتاژ به نمایش در می‌آید عدد صفر نمتیش داده می‌شود، این نشان می‌دهد که سنسور آماده آزمایش است.

سرانجام رفتن به آزمون
برای به دست آوردن عدد در ولت متر، باید چرخ یا هاب را بچرخانید. قرائت‌ها با توجه به سرعت چرخ متفاوت خواهد بود. بر این اساس، خوانش‌ها را در کنتور ارائه می‌دهد که با قطع شدن چرخ به صفر می‌رسد.

اگر هنگام چرخاندن چرخ قرائت‌های موجود در متر را مشاهده کردید این نشان می‌دهد که سنسور کار می‌کند. با این حال هنگامی که هیچ خوانشی روی ولت متر وجود ندارد نشان می‌دهد که سنسور خراب شده است و باید آن را تعویض کنید.

نکته: اگر نمی‌توانید اتصال سیم سنسور را پیدا کنید از دفترچه راهنمای راننده استفاده کنید.

در مرحله آخر شما قرار است وسیله نقلیه را تست کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند یا خیر. اگر گمان می‌کنید برای این کار ساخته نشده‌اید، می‌توانید به یک تعمیرکار حرفه‌ای و یا متخصصان فعال مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید که به شما کمک کنند، زیرا این حوزه نیاز به اطلاعات تخصصی نیز خواهد داشت.

منبع: Speed Sensor

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] سرعت سنج در وسایل نقلیه مدرن در محاسبه سرعت از سنسورهای سرعت متعددی استفاده می‌کند در حالی که این کار توسط دنده‌ها و سیم‌های در مدل‌های قدیمی‌تر انجام می‌شود. هنگامی که سنسورها خوب کار نمی‌کند خطای عملکردی نمایش داده شده و یا اینکه خطای سیم کشی خودرو داده می‌‌شود و سرعت سنج متوقف می‌گردد. […]

  2. […] سنسور سرعت موتور که به میل لنگ در موتور متصل است، سرعت چرخش میل لنگ را محاسبه و کنترل می‌نماید تا تزریق سوخت در زمان مناسب در موتور کنترل شود. روش‌های بسیاری برای متوقف شدن ناگهانی موتور خودرو وجود دارد که این سنسور معمولا با کنترل عملکرد هر یک مانع از بروز حادثه برای رانندگان و توقف ناگهانی خودرو می‌شود. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.