مزایا و معایب خودروهای هیبریدی

در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب خودروهای هیبریدی بپردازیم. آیا این خودروها ارزش خرید دارند؟

به گزارش مسترماشین باز، خودروهای هیبریدی طرفداران و مخالفان زیادی دارند. از نظر کلی، آن‌ها یک فناوری عالی هستند؛ زیرا با استفاده از یک موتور بنزینی و موتور الکتریکی کار می‌کنند.

این بدان معنا نیست که این خودرو، یک خودروی الکتریکی است. بلکه این خودروها نسبت به خودرو های عادی با محیط زیست سازگارتر هستند؛ زیرا همیشه از موتور بنزینی برای رانندگی و شتاب گرفتن استفاده نمی‌کنند و در برخی موارد کار را به موتور الکتریکی خودرو می‌سپارند.

در این بخش می‌خواهیم مزایا و معایب خودروهای هیبریدی را بررسی کنیم. بر اساس این اطلاعات، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا خودروی هیبریدی برای شما مناسب است یا خیر.

تعریف خودروهای هیبریدی

طبق تعریف، خودروی هیبریدی خودرویی است که از یک یا چند موتور الکتریکی و یک موتور احتراق داخلی نیرو می‌گیرد. بسته به نوع خودروی هیبریدی، این خودرو می‌تواند با استفاده از موتور الکتریکی، موتور احتراق یا ترکیب این دو حرکت کند.

بیشتر بخوانید: نحوه شارژ خودروهای برقی و هیبریدی چگونه است؟

انواع سیستم‌های محرکه خودروی هیبریدی:

سیستم هیبریدی موازی:

در سیستم‌های هیبریدی موازی، هم یک یا چند موتورالکتریکی و هم یک موتور احتراق داخلی، چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورند. بهترین مثال برای این نوع خودروها، تویوتا پریوس است.

سیستم هیبریدی سری:

در سیستم‌های سری هیبریدی، وظیفه اصلی موتور احتراق داخلی شارژ مجدد باتری است. در حالی که موتورهای الکتریکی چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورند. بهترین مثال برای این نوع خودروها، BMW i3 است.

سیستم هیبریدی پلاگین:

در مقایسه با دو نوع بالا، سیستم Plug-In Hybrid از باتری با ظرفیت بسیار بالاتری استفاده می‌کند. این خودرو قابلیت شارژ مجدد را با استفاده از یک منبع خارجی دارد. یکی از بارزترین مثال از این دسته، PHEV ها هوندا کلیریتی ۲۰۲۰ است.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته رانندگی با خودروهای هیبریدی

مزایای خودروهای هیبریدی

شماره ۱ – گارانتی

تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی معمولاً ضمانت طولانی مدتی را به مشتریان ارائه می‌دهند که در صورت بروز مشکل، کل سیستم هیبریدی را پوشش خواهد داد.

شماره ۲ – مصرف سوخت کمتر

در حالی که وسایل نقلیه هیبریدی نیاز به نفت و گاز را به طور کامل از بین نمی‌برند؛ اما مقدار مصرف این سوخت‌ها را کاهش می‌دهند؛ زیرا به صورت مداوم از موتور احتراق داخلی استفاده نمی‌شود.

شماره ۳ – بهره وری سوخت

از آنجایی که در رانندگی با خودروهای هیبریدی به طور کامل از بنزین استفاده نمی‌کنید؛ این بدان معناست که نیازی به پر کردن باک بنزین خود ندارید. این امر منجر به صرفه جویی در مصرف بنزین می‌شود؛ به خصوص اگر بیشتر در اطراف شهر یا در محیط شهری رانندگی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌هایی برای صرفه‌جویی انرژی در خودروهای هیبریدی

شماره ۵ – دوستدار محیط زیست

بهتر است بدانید که وسایل نقلیه هیبریدی ۱۰۰٪ سازگار با محیط زیست نیستند؛ چون هنوز هم مقداری از بنزین استفاده می‌کنند. اما آنها نسبت به خودروهای بنزینی سنتی برای محیط زیست بهترند؛ زیرا خودروهای هیبریدی انتشار کربن کمتری دارند. این خودروها یک گام بزرگ برای مبارزه با گرمایش جهانی برداشته اند.

معایب خودروهای هیبریدی

شماره ۱ – رانندگی آهسته‌تر

با یک وسیله نقلیه هیبریدی نمی‌توان با همان سرعت وسایل نقلیه بنزینی حرکت کرد.

اگرچه این خودرو به شما این امکان را می‌دهند؛ با سرعت بالا رانندگی کنید؛ اما برای این کار باید از سیستم موتور بنزینی آن کمک بگیرید.

این کار در وهله‌ی اول هدف خرید یک خودروی هیبریدی را زیر سؤال می‌برد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم؛ برای استفاده بهتر از نیروی موتور الکتریکی، آهسته‌تر رانندگی کنید.

خارج از برخی استثناهای در این بازار، مانند مک لارن P1، هوندا NSX، یا پورشه پانامرا E-Hybrid Turbo S، خودروهای هیبریدی معمولاً با هدف بهبود بهره وری سوخت و انتشار کربن کمتر ساخته می‌شوند.

به همین دلیل طراحان این نوع خودروها باید قسمت‌های مختلف این خودروها را در راستای این اهداف طراحی کنند. به طور مثال خودروهای هیبریدی دارای لاستیک‌هایی با اصطکاک کم، سیستم تهویه مطبوع کارآمدتر، تنظیمات پایین‌تر موتور احتراق داخلی هستند که دقیقاً برای دستیابی به بهترین راندمان ممکن سوخت طراحی شده است.

بنابراین این دستورالعمل‌ها بر عملکرد کلی خودرو تأثیر می‌گذارد. در واقعیت، یک خودروی هیبریدی در مقایسه با خودروهای هم عصر و هم رده خود، کندتر است.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح استفاده از خودروهای هیبریدی

شماره ۲ – گران‌تر

خودروهای هیبریدی معمولاً چندین هزار دلار گران‌تر از خودروهای معمولی هستند.

شماره ۴ – تعمیرات بیشتر

اگر مشکلی در عملکرد وسیله نقلیه شما به وجود بیاید؛ باید قسمت‌های بیشتری مورد بررسی و عیب یابی مکانیک خودرو قرار گیرد. ممکن است در موتور الکتریکی یا موتور بنزینی مشکلی وجود داشته باشد؛ در این صورت باید هزینه‌ی بیشتری برای تعمیرات بپردازید.

شماره ۵- مصرف سوخت در جاده‌های باز یا بزرگراه

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کارنگی ملون در سال ۲۰۱۳ انجام شد؛ اگر در طول روز از خودروهای خود برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنید؛ خرید خودروهای هیبریدی به شما توصیه نمی‌شود.

بر اساس این مطالعه، خودروهای هیبریدی که در بزرگراه‌ها رفت و آمد دارند؛ همان آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند.

شماره ۶- نرخ‌های بیمه بالاتر است

طبق گفته کارشناسان بیمه اتومبیل، بیمه خودروی هیبریدی گرانتر از میانگین نرخ بیمه اتومبیل‌های معمولی است. یکی از دلایل اصلی افزایش بیمه خودرو برای خودروهای هیبریدی، هزینه فناوری پیچیده‌ی این خودروها است.

شماره ۷-کاهش راندمان سوخت هیبریدی در هوای سرد

واکنش شیمیایی درون باتری‌ها که انرژی را به موتور الکتریکی منتقل می‌کنند؛ در مقایسه با باتری‌ها در هوای گرم بسیار کندتر است. به همین دلیل موتور احتراق داخلی باید انرژی بیشتری را از طریق سوخت بنزین آزاد کند. به همین دلیل مصرف سوخت خودروهای هیبریدی در هوای سرد بیشتر خواهد شد.

کلام آخر

خودروهای هیبریدی در مناطق شهری و در محیط‌های گرمتر عملکرد بهتری دارند. پیچیدگی فناوری، وزن بیشتر و قیمت خرید بالاتر نقاط ضعف ظاهری این خودروها است؛ اما راندمان سوخت بهتر در شرایط رانندگی شهری این معایب را جبران خواهد کرد.

منابع:  jdpower و cartreatments

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.