قابلیت و ویژگی‌های سیستم تمام چرخ متحرک

سیستم چهارچرخ محرِک یا تمام چرخ خودرویی است که قابلیت گشتاوری نیروی محرکه تولید شده موتور را به بر روی چهار چرخ به صورت همزمان دارد، در واقع سیستم AWD نیرو را به هر گوشه از خودرو منتقل می‌کند. این سیستم در هنگام شتاب‌گیری، بیشتر کشش را در جلو ایجاد می‌کند. سیستم تمام چرخ متحرک به سیستم چهار چرخ متحرکِ دائمی (permanent four-wheel drive) شباهت دارد، چرا که در آن در صورت نیاز نیروی اضافی به چرخ‌های جلو یا عقب انتقال داده می‌شود تا چسبندگی خودرو به سطح مسیر در جاده‌های لغزنده یا برفی حفظ شود. تمام سیستم‌های Wheel Drive از لغزش وسایل نقلیه در مناطق یخی یا برفی جلوگیری می‌کنند. این سیستم کشش اضافی را به لاستیک‌ها می‌دهد تا لاستیک برای تماس با زمین تعادل خود را حفظ کند. سیستم AWD همچنین نقش مهمی در عملکرد خودرو دارد. مردم به دلیل داشتن سیستم قدرتمند موتور و چرخ دنده AWD این خودروها را انتخاب می‌کنند. هیچ سیستم دیگری بجای AWD سطح تماس مناسبی در جاده‌ها ندارد. سیستم AWD قدرت مناسبی را برای چرخ‌های جلو فراهم می‌کند. این سیستم در صورت از بین رفتن قدرت، نیرو را به چرخ‌‌های عقب منتقل می‌کند. امروزه در بازار خودروهای آمریکا، تقریبا یک سوم آن‌ها، از سیستم تمام چرخ محرک یا چهار چرخ محرک به عنوان قابلیتی برای افزایش چسبندگی به سطح استفاده می‌کنند. سامانه تمام چرخ محرک برای جاده‌های شهری بهینه سازی شده است. این سیستم قادر است قدرت موتور را همواره به سمت هر چهار چرخ خودرو روانه کند.

 ویژگی‌های سیستم تمام چرخ متحرک

مزایای سیستم تمام چرخ متحرک

۱- مصرف بیشتر سوخت

وسایل نقلیه با سیستم All Wheel Drive یا چرخ‌های دائم محرک، تجربه رانندگی و مدیریت بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. مصرف سوخت در این خودروها به طور همزمان بسیار بیشتر است. مقایسه وسایل نقلیه AWD با چرخ‌های برق جلو یا عقب از نظر مصرف سوخت اهمیت دارد. وقتی می‌خواهید وسیله نقلیه اقتصادی داشته باشید، انتخاب AWD انتخاب خوبی نخواهد بود.

۲- اندازه تایر

طبق گفته متخصصان و کارشناسان، اندازه تایرها در وسایل نقلیه AWD به بالاترین درجه اهمیت می‌یابد. تولید کنندگان به این قسمت اهمیت بسیاری می‌دهند تا کشش لاستیک را با سطح جاده حفظ کنند. وسایل نقلیه جلو چرخ محور بر روی یخ یا مناطق برفی می‌لغزد اما سیستم‌های تمام چرخ محرک، مشکلات همیشگی سیستم‌های محور جلو و محور عقب را برطرف می‌کنند. خودروهای محور عقب معمولا مستعد بیش فرمانی و انحراف بخش عقب خودرو هستند، از طرفی خودروهای محور جلو با مشکل انحراف فرمان ناشی از گشتاور دست و پنجه نرم می‌کنند. هرچه وزن لاستیک‌ها بیشتر باشد، لاستیک قدرت کشش بیشتری دارد، البته وزن می‌تواند هنگام رانندگی تغییر کند به‌عنوان مثال هنگام دور زدن، وزن به چرخ‌های بیرونی منتقل می‌شود و وقتی که خودرو شتاب می‌گیرد، وزن به چرخ‌های عقبی انتقال پیدا می‌کند. قبل از رانندگی‌های طولانی حتما اندازه و فشار تایر را بررسی کنید.

 ویژگی‌های سیستم تمام چرخ متحرک

۳- نیاز به مایعات بیشتر

وسایل نقلیه All Wheel Drive به مایعات و روغن بیشتری نیاز دارند در صورتی که در وسایل نقلیه سنتی یا ۲WD نیاز به مایعات کاملاً کم است. حفظ سطح سوخت و مایعات در این سیستم‌های نقلیه بسیار ضروری است. عملکرد خودرو به روغن‌کاری مناسب مایعات خودرو نیز بستگی دارد. برای بررسی و پر کردن انواع سوخت‌های موجود در خودرو می توانید به مرکز تعمیر مراجعه کنید. این به شما کمک می‌کند تا به صورت یکدست و سریع رانندگی کنید. وسیله نقلیه با روغن کاری مناسب همیشه سوخت کمتری مصرف می‌کند.

۴- نوع تایر

اندازه تایر با نوع تایر نیز در وسایل نقلیه AWD بیشترین اهمیت را دارد. انتخاب لاستیک‌های زمستانی تصمیم عاقلانه‌ای خواهد بود. این لاستیک‌ها انعطاف پذیر بوده و نیروی مناسبی با زمین برقرار می‌کنند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بارش برف در آنجا زیاد است و یا در منطقه‌ای خارج از شهر زندگی می‌کنید، بهتر است بین خودرویی با سیستم تمام چرخ متحرک و یک خودروی دیفرانسیل عقب، مدلی را انتخاب کنید که به سیستم تمام چرخ متحرک مجهز است، چرا که خودروهای دیفرانسیل عقب در جاده‌های لغزنده چسبندگی مناسبی ندارند.

نتیجه نهایی
این مطلب در مورد سیستم تمام چرخ متحرک و کارکرد آن بود. این اطلاعات حیاتی را قبل از خرید هر وسیله نقلیه AWD در ذهن داشته باشید.

منبع: all wheel drive

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.