علت خرابی بلبرینگ چرخ جلو و عقب

بلبرینگ جزو پرکاربردترین قطعات صنعتی می‌باشد که از قفسه، ساچمه، رینگ خارجی، کاسه نمد فلزی و رینگ داخلی تشکیل شده است. چرخ‌های ناسازگار می‌توانند ایمنی خودرو را در معرض خطر قرار دهند، بدون عملکرد صحیح آنها یک اتومبیل با خطر تصادف روبرو می‌شود. به همین ترتیب بلبرینگ چرخ بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود که چرخ‌ها به صورت هماهنگ با هاب و لاستیک کار کنند. برای هر چرخ یک بلبرینگ‌ وجود دارد و این اتفاق بسیار نادر است که همه آنها به طور همزمان از بین بروند بلکه این امکان وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها خراب و فرسوده شود درحالی‌که بقیه به‌خوبی کار می‌کنند. اما چگونه می‌توان گفت که بلبرینگ چرخ خراب است؟ خوب، ما قصد داریم در این مطلب اطلاعاتی در مورد خرابی بلبرینگ چرخ جلو و عقب ماشین ارائه دهیم.

چگونه می‌توان گفت کدام یاتاقان چرخ خراب است؟
هر سیستم موجود در اتومبیل دارای چندین مؤلفه کوچک است که باید کار کنند و در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا ماشین بدون هیچ مشکلی کار کند. اما مانند هر چیز دیگری این قسمت‌ها مستعد سواستفاده هستند و هنگام خرابی، علائم هشدار دهنده را نشان می‌دهند. بلبرینگ چرخ‌های جلو و عقب در صورت عدم توانایی عملکرد ناقصی از خود نشان می‌دهند و در آستانه شکست قرار می‌گیرند. اما چگونه می‌توان گفت که بلبرینگ چرخ خراب است: جلو یا عقب؟

همه بلبرینگ‌ها در صورت عدم موفقیت علائم مشابهی را نشان می‌دهند. در اینجا به شما می‌گوییم چگونه می‌توان گفت که یاتاقان چرخ خراب است:

علت خرابی بلبرینگ

علت خرابی بلبرینگ چرخ جلو و عقب

صدای سنگ زنی از لاستیک‌ها شنیده می‌شود
صدای سنگ زنی از لاستیک‌ها نشانۀ خرابی بلبرینگ‌های چرخ است که برای جلوگیری از اصطکاک بین قطعات فلزی، روغن کاری کافی ندارد. زمانی که خودرو شتاب می‌گیرد، صدای آن شدت می‌گیرد. بعضی اوقات، وقتی در یک جاده مستقیم رانندگی می‌کنید، می‌توانید صدایی شبیه صدای آسیاب را از چرخ ها بشنوید. معمولاً این صدا را تنها از یکی از چرخ‌ها می‌شنوید و نه همگی‌شان زیرا چرخ‌های نامتوازن فرسوده می‌شوند. البته صدای کلیک نیز به توجه نیاز دارد زیرا احتمالاً از یاتاقان شکسته در مونتاژ توپی ناشی می‌شود.

لاستیک‌ها علائم سایش را نشان می‌دهند
بررسی لاستیک راه آسان دیگری برای تشخیص این نکته است که در یاتاقان‌ها مشکلی وجود ندارد. اگر یک تایر به طور ناموزونی از بین برود، به احتمال زیاد به دلیل خراب شدن چرخ متحرک آسیب دیده است. لاستیک‌ها به مرور زمان علائم سایش را نشان می‌دهند اما اگر تایرها ساییدگی و فرسودگی متفاوتی داشته باشند، ممکن است به خاطر یک بلبرینگ خراب باشد.

فرمان شروع به لرزیدن می‌کند
اگر اوضاع خیلی وخیم شود، فرمان شروع به لرزیدن می‌کند. در سرعت‌های پایین این لرزش قابل‌تشخیص است ولی مشکل از جایی آغاز می‌شود که پدال گاز را فشار داده و به خودرو شتاب می‌دهید.

علت خرابی بلبرینگ چرخ جلو و عقب

چرخ‌ها بیش از حد لق و شل هستند
یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ، لقی و بازی بیش‌ازحد چرخ‌ها می‌باشد. در این حالت اتومبیل احساس سستی می‌کند یا فرمان را کم تحرک‌تر می‌دانید. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تمام چرخ‌ها را با جک زدن وسیله نقلیه بررسی کنید. وقتی ماشین را بالا می‌برید یکی از چرخ‌ها را بگیرید و آن را عقب و جلو کنید و ببینید چقدر بازی می‌کند و حرکت دارد. حالا این کار را برای چرخ دیگر روی محور تکرار کنید. اگر وقتی چرخ را نوسان می‌دهید، لق می‌خورد و به عقب و جلو حرکت می‌کند، احتمالاً بلبرینگ خرابی دارید. بلبرینگ در شرایط خوب به معنی وجود نداشتن لقی و بازی اضافه است.

چرخ‌ها سفت و سخت می‌شود
مانند چرخ‌های سست، چرخ‌های سفت یکی دیگر از مشکلات ایمنی و نشانگر یاتاقان‌های خراب است. برای اینکه بفهمید کدام یک از یاتاقان‌ها مقصر هستند، باید ماشین را با جک بلند کنید و چرخ‌های جلو و عقب را بررسی کنید. فقط کافی است لاستیک‌ها را بگیرید و چرخ‌ها را بچرخانید. چرخش بی‌دردسر به معنای خوب بودن آنهاست اما اگر یکی از آنها سفت شود باید بلبرینگ خراب داشته باشد.

منبع: wheel bearing bad

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.