علت ترکیدن لاستیک ماشین چیست؟

نیازی به گفتن نیست، لاستیک‌های خودرو نقش بسیار مهمی در عملکرد ماشین دارند. ۴ تایر موجود در انتهای محور ماشین تنها سطحی هستند که بین ماشین و سطح جاده ارتباط برقرار می‌کنند. حال وضعیت نگران کننده‌ای را تصور کنید که در آن با سرعت ثابت رانندگی می‌کنید و ناگهان لاستیک خودرو منفجر می‌شود. این وضعیت یک وضعیت ساختگی و پیش بینی شده نیست و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. ترکیدن لاستیک به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و از پتانسیل بسیار بالایی برای حوادث فاجعه بار برخوردار است. بنابراین بهتر است با فهمیدن علت ترکیدن لاستیک ماشین از بروز این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کنید.

ترکیدن لاستیک ماشین: چرا این اتفاق می‌افتد؟

به طور کلی ترکیدن لاستیک به دلیل از بین رفتن سریع هوای داخل تایر رخ می‌دهد. وقتی تمامیت ساختاری تایر به خطر بیفتد، قادر به نگه داشتن هوای داخل تایر نیست. به همین دلیل هوای تحت فشار با پاره شدن لاستیک به سرعت فرار می‌کند و باعث انفجار و آسیب شدید سطح تایر می‌شود. بیایید به دلایل علت بروز این پدیده بپردازیم.

تأثیر مستقیم
داستان غم انگیزی که همه ما آن را می‌دانیم این است که شرایط جاده کشور کاملاً حساس است. اگرچه با تمرینات کلیدی خود را آموزش داده‌ایم تا از موانع، برآمدگی‌ها و حفره‌های جاده به سلامت عبور کنیم اما گاهی اوقات این موانع غیرقابل اجتناب هستند. هنگامی که به شیء غیرقابل اجتنابی در جاده برخورد می‌کنید، این احتمال وجود دارد که ضربه ناشی از آن سطح تایر را در مقطعی کاهش دهد. این برش در لاستیک خودرو خدشه وارد کرده و منجر به ترکیدن تایر می‌شود.

درجه حرارت بالا
بعضی شهرها در منطقه گرمسیری یا نیمه گرمسیری قرار دارند و مستعد تابستان‌های واقعاً گرم هستند. به طور کلی، گرما تقریباً برای همه قسمت‌های ماشین به خصوص لاستیک‌های خودرو مضر است. اگر کتاب علوم خود را به خاطر دارید می‌دانید که درجه حرارت به طور مستقیم با فشار متناسب است. ایجاد گرما باعث می‌شود هوای داخل لاستیک داغ‌تر شود، در نتیجه تحت فشار قرار می‌گیرد و شروع به گسترش می‌کند. علاوه بر آن، بین سطح جاده و لاستیک نیز اصطکاک وجود دارد که باعث می‌شود از بیرون داغ‌تر شود و لاستیک را تضعیف کند. این گرمایش حتی در یک روز گرم بیشتر است و منجر به ترکیدن تایر می‌شود.

علت ترکیدن لاستیک

فشار نامناسب هوا
شایع‌ترین علت ترکیدن لاستیک فشار نامناسب هوا در لاستیک است. گرچه تورم بیش از حد جای نگرانی نیست اما طبق مطالعات از عوامل اصلی ترکیدن لاستیک ماشین محسوب می‌شود. افزایش فشار هوای داخل تایر می‌تواند خطرناک و یا پرهزینه باشد، هر چه فشار هوای داخل تایر افزایش یابد، سطح تماس آن با زمین کمتر می‌شود و به همین دلیل وضعیت قرار گیری تایر بروی سطح زمین نامناسب بوده و میزان فاصله ترمز گیری تا توقف خودرو را افزایش می‌دهد. همچنین اگر فشار هوای داخل تایر بیش از اندازه زیاد باشد، بخش مرکزی آن فرسوده می‌شود و در نتیجه عمر مفید آن کم خواهد شد.

سرعت بالا
هر تایر موجود در بازار با سرعت خاصی رتبه بندی می‌شود که به منظور عملکرد صحیح آن طراحی شده است. معمولاً تایرها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که می‌توانند با اطمینان در برابر سرعت‌ها تا آن نقطه مقاومت کنند. هر سرعتی فراتر از ساختار تایر باعث می‌شود که ساختار لاستیک نتواند آن شرایط را کنترل کند و خیلی سریع تسلیم شود.

اضافه بار ماشین
مشابه با عواقب فشار نامناسب هوا، اضافه بار خودرو نیز می‌تواند باعث ترکیدن تایر به روشی مشابه شود. وزن بیش از حد در اتومبیل ممکن است تمام آن بار را مستقیماً به انتها، یعنی لاستیک‌ها منتقل می کند و منجر به ترکیدن لاستیک شود.

رانندگی با لاستیک ترکیده بسیار خطرناک است و برای بسیاری از افراد عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کرده که این موضوع به دلیل نا آگاهی افراد نسبت به واکنش‌های لازم در این مواقع است؛ بنابراین بهتر است بدانید که در هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟

منبع: The cause of car tire bursts

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.