علت از کار افتادن چراغ عقب خودرو و روش تعمیر آن

رانندگی در شب و بدون چراغ عقب خودرو بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به تصادف شود. در این مقاله به رایج‌ترین دلایلی می‌پردازیم که باعث می‌شوند چراغ‌های عقب خودرو کار نکنند.

به گزارش مستر ماشین باز، هدف چراغ‌های عقب خودرو روشن کردن محیط پشت خودروی شما است. در برخی موارد چراغ‌های ترمز کار می‌کنند؛ اما چراغ عقب خودرو از کار می افتد.

چراغ‌های عقب خودرو با وجود سالم بودن چراغ ترمز، روشن نمی‌شوند؟

خودروهایی که زمان زیادی کار کرده و سرویس نشده‌اند؛ ممکن است دچار مشکلات برقی شوند.

رایج‌ترین دلیلی که باعث از کار افتادن چراغ‌های عقب خودرو می‌شوند؛ نصب بد لامپ و یا استفاده از لامپ اشتباه است. همچنین می‌تواند به دلیل سوختن فیوز، سیم‌کشی بد یا خوردگی سوکت این مشکل ایجاد شود.

مشکل در سوئیچ چراغ کنترل و سنسور نور خراب نیز می‌توانند باعث از کار افتادن چراغ‌های عقب خودرو شود.

نصب لامپ اشتباه یا لامپ سوخته

چراغ‌های ترمز معمولاً از یک لامپ دو رشته‌ای استفاده می‌کنند و ممکن است فقط یکی از آن رشته‌ها وصل باشد. در این صورت ممکن است در حین ترمز چراغ روشن شود؛ اما چراغ‌های عقب خودرو روشن نشوند.

علاوه بر این، بسیاری از برندهای خودرو سازی از لامپ‌های جداگانه برای چراغ‌های عقب و چراغ ترمز استفاده می‌کنند. در این صورت ممکن است لامپ عقب خودرو سوخته باشد که باید آن را تعویض کنید.

اگر به تازگی لامپ‌ها را تعوض کرده‌اید؛ ممکن است از یک مدل لامپ اشتباه برای خودرویتان استفاده می‌کنید.

اگر هنوز لامپ قدیمی خودرویتان را دارید؛ شماره کالای آن را بررسی کرده و آن را با لامپ‌های جدید مقایسه کنید.

فیوز سوخته

علاوه بر این ممکن است جعبه فیوز چراغ عقب خودرو سوخته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که جعبه فیوز خودرو را پیدا کرده و فیوز را با یک چراغ تست یا یک مولتی متر بررسی کنید.

سوئیچ کنترل معیوب

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایلی که چراغ‌های عقب خودرو کار نمی‌کنند و اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ سوئیچ کنترل خراب است.

وظیفه‌ی سوئیچ کنترل در کابین خودرو این است که به چراغ‌های عقب خودرو می‌گوید چه زمانی روشن شوند. بنابراین اگر سوئیچ به درستی کار نکند؛ چراغ‌های عقب خودرو روشن نمی‌شوند.

سوکت آسیب دیده

گاهی اوقات سوکتی که لامپ به آن وصل می‌شود ممکن است خراب شود. معمولاً این مشکل به دلیل خوردگی و ورود رطوبت به سوکت ایجاد می‌شود. با این حال، ممکن است به دلیل اتصال ضعیف سیم‌های نیز از کار بیفتد.

هر زمان که لامپ خودرو را تعویض می‌کنید؛ به سوکت نگاه کنید تا متوجه شوید سالم است یا خیر. هرگونه تغییر رنگ، مانند رنگ سفید، آبی یا قهوه‌ای، و پین‌های خمیده یا شکسته می‌تواند غیر طبیعی باشد.

در صورت وجود خردگی، از برس سیمی و WD-40 برای تمیز کردن سوکت استفاده کنید.

در صورتی که آسیب زیاد باشد؛ سوکت را تعویض کنید.

مشکلات سیم کشی

اگر جریان الکتریکی به پریز برسد و فیوزها خراب نباشند؛ به احتمال زیاد سیم کشی در بخشی از خودرو آسیب دیده یا شکسته است.

مشکلات سیم کشی می‌توانند عیب یابی خودرو را دچار مشکل کنند. این مشکل در وسایل نقلیه قدیمی که امکان خردگی در آن‌ها زیادتر است؛ بیشتر رخ می‌دهد و می‌تواند چراغ‌های خودرو را از کار بیندازد.

سنسور نور معیوب

ماشین‌های مدرن وقتی هوا تاریک است چراغ‌های پارک را به صورت خودکار می‌کنند. بنابراین اگر روز و روشن باشد؛ این چراغ‌ها خاموش خواهند شد. در برخی موارد این سنسورها خراب می‌شوند و در نتیجه چراغ عقب خودرو از کار می افتد.

علاوه بر این اگر این سنسور خراب یا خیلی کثیف شود؛ نمی‌تواند تشخیص دهد که بیرون روشن است یا تاریک، و ممکن است چراغ‌ها را روشن نکند.

نتیجه گیری

Tail Light Troubleshooting Guide

به طور کلی، ردیابی و بررسی مشکلات الکتریکی خودرو سخت و خسته کننده است. خوشبختانه، لامپ‌های عقب معمولاً در مدار مجزای خود کار می‌کنند؛ بنابراین این مشکل را می‌توان به راحتی تشخیص داد.

همه این مشکلات فوق می‌توانند باعث شوند چراغ‌های عقب خودرو از کار بیفتد؛ اما همچنان چراغ‌های ترمز وقتی پدال ترمز فشار داده می‌شود؛ روشن خواهد شد. زیرا چراغ‌های ترمز روی یک خط مدار متفاوت کار می‌کنند.

هنگامی که متوجه شدید چراغ‌های عقب خودرویتان کار نمی‌کنند؛ فوراً به منظور ایمنی خود و مسافران به این مشکل رسیدگی کنید.

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.