رفع مشکلات کروز کنترل خودرو

اگر کروز کنترل خودرویتان کار نمی‌کند، با این راهنما می‌توانید مشکلات آن را رفع کنید.

کروز کنترل

به گزارش مسترماشین باز؛ کروز کنترل یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های عملکردی در خودرو است که حرکت در بزرگراه و سفرهای طولانی را بسیار آسان‌تر می‌کند.

متأسفانه، ممکن است کروز کنترل دچار مشکل شود؛ اما با این راهنما به راحتی می‌توانید آن را تعمیر کنید.

با توجه به اینکه بیشتر خودروها به کامپیوتر و وسایل الکترونیکی و همچنین کروز کنترل وابسته‌اند، شایع‌ترین علت کار نکردن کروز کنترل، فیوز، سنسور یا سوئیچ پدال ترمز معیوب است.

چرا کروز کنترل خودرو کار نمی‌کند؟

دلایل مختلفی برای کار نکردن کروز کنترل وجود دارد.

در بیشتر موارد، دلیل آن به بخش‌های الکترونیکی مانند سوختن فیوز مربوط است، اما ممکن است دلیل آن مکانیکی بوده و به دلیل کثیف یا گرفتگی بدنه دریچه گاز باشد.

فیوز سوخته

همه خودروهای مدرن از یک کروز کنترل الکترونیکی استفاده می‌کنند که به انواع سیستم‌های مختلف وابسته است.

هر سیستم یا قطعه الکتریکی که در سیستم کروز کنترل نقش دارد باید به درستی کار کند. به این معنا که سوختن فیوز هر بخش مرتبط با کروز کنترل، عملکرد کروز کنترل را به طور کلی غیرفعال می‌کند.

بنابراین، ابتدا جعبه فیوز را بررسی کرده و ببینید آیا فیوز سوخته است یا خیر.

در این راستا چند فیوز است که باید بررسی شود.

در ابتدا باید فیوز مخصوص کروز کنترل بررسی شود. با این حال، فیوزهای دیگر، مانند فیوز چراغ ترمز، فیوز سنسور سرعت، و سنسورهای دیگر نیز ممکن است دچار مشکل شده باشند.

این مشکل در خودروهای مختلف متفاوت است. بنابراین، برخی از فیوزها ممکن است در یک مدل بر کروز کنترل تأثیر بگذارند، در حالی که در مدل دیگر تأثیری ندارد.

اگر فیوزها را با ولتاژ سنج بررسی کرده‌اید و همه چیز درست است، در مرحله‌ی بعدی باید سوئیچ پدال ترمز را بررسی کنید.

سوئیچ پدال ترمز معیوب

ترمزها بخش مهمی از کروز کنترل هستند.

سوئیچ پدال ترمز جزء مهمی از سیستم ترمز است، و همچنین یک بخش مهم از سیستم کروز کنترل به حساب می‌آید.

عملکرد سوئیچ پدال ترمز به این گونه است که با روشن کردن چراغ ترمز به سایر رانندگان اطلاع می‌دهد که خودرو در حال ترمزگیری است.

عملکرد ضروری دیگر آن برای سیستم کروز کنترل است که به ECU سیگنال می‌دهد که پدال ترمز فشرده شده است. این بخش برای سیستم کروز کنترل و به دلایل ایمنی ضروری است.

در نتیجه، سوئیچ پدال ترمز معیوب، قادر است کروز کنترل را غیرفعال کند.

سنسورهای معیوب

با توجه به استفاده گسترده از وسایل الکترونیکی در خودروهای مدرن، جای تعجب نیست که سنسورهای زیادی وجود دارند که هر ثانیه هزاران اطلاعات را به ECU ارسال می‌کنند.

بسیاری از سنسورها در سیستم کروز کنترل نقش دارند؛ زیرا خودرو با این سنسورها می‌تواند سرعت، دنده، دور موتور و غیره را تنظیم کند.

اگر هر یک از این سنسورها به درستی کار نکند، کروز کنترل نیز دچار مشکل می‌شود.

به عنوان مثال، یک سنسور سرعت معیوب سرعت سنج را غیرفعال می‌کند.

اسکن کردن کدهای خطا ممکن است کمک بزرگی برای بررسی این مشکل داشته باشد.

اگر مشخص شود کروز کنترل شما کار نمی‌کند، به احتمال زیاد مقصر اصلی پشت یک یا دو کد خطا پنهان شده است.

 دریچه گاز معیوب

هنگامی که پدال گاز در اتومبیل‌های مدرن فشرده می‌شود، یک سیگنال الکترونیکی به کنترل الکترونیکی دریچه گاز ارسال می‌شود و بدنه دریچه گاز را باز می‌کند.

به طور مشابه، هنگامی که یک سرعت تعیین شده روی کروز کنترل تنظیم می‌شود، سیگنال‌ها را به کنترل الکترونیکی دریچه گاز ارسال می‌کند تا بدنه دریچه گاز را کنترل کند.

بدنه دریچه گاز مستعد کثیف شدن است و باز کردن دریچه گاز را سخت‌تر می‌کند.

در این شرایط ممکن است کروز کنترل به درستی کار نکند. البته در صورت عدم استفاده از کروز کنترل به دلیل معیوب بودن دریچه گاز، رانندگی شما نیز محدود می‌شود.

علاوه بر این ممکن است کنترل الکترونیکی دریچه گاز معیوب باشد و باید تعویض شود.

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل تطبیقی ​​علاوه بر کروز کنترل سنتی عملکردهای دیگری نیز دارد، به طور مثال می‌تواند اتومبیل‌ها را در محیط اطراف خود حس کرده و سرعت را برای حفظ فاصله ایمن تنظیم کند.

این نوع کروز کنترل نیز دارای سنسورها و قطعات اضافی دیگر است که در صورتی خرابی یکی از آن‌ها، کروز کنترل خراب می‌شود و کار نمی‌کند.

دلایل قبلی در مورد کروز کنترل تطبیقی ​​نیز صدق می‌کند. اگر فیوز سوخته باشد، سنسورها معیوب باشند یا دریچه گاز کار نکند، کروز کنترل تطبیقی نیز به مشکل برخورده و ​​کار نخواهد کرد.

نحوه تعمیر مشکلات کروز کنترل

اگر مشکل ایزوله باشد، یعنی هیچ نشانه‌ی دیگری به جز کار نکردن کروز کنترل وجود ندارد، به احتمال زیاد مشکل به دلیل سوختن فیوز است.

مشکلاتی مانند خراب شدن سوئیچ پدال ترمز علائم دیگری مانند روشن نشدن چراغ ترمز را به دنبال دارد. بنابراین هر مشکلی در خودرو می‌تواند بر عملکرد کروز کنترل تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید : علت خرابی کروز کنترل چیست؟

خلاصه

کروز کنترل از سنسورها و قطعات مختلفی تشکیل شده تا به درستی کار کند. این سیستم برای حرکت در بزرگراه و صرفه جویی در مصرف سوخت عالی است.

احتمالاً کار نکردن کروز کنترل به دلیل سوختن فیوز یا معیوب بودن یک سنسور است.

اگر کروز کنترل تنها مشکل خودروی شماست، به احتمال زیاد فیوز آن سوخته است.

در غیر این صورت، مشکل خودرو با نشانه‌های دیگری نیز ظاهر می‌شود که مطمئناً در رانندگی روزمره خود متوجه آن خواهید شد، مانند روشن شدن چراغ داشبورد، رانندگی سخت یا موارد مشابه.

همیشه فیوزها را با یک ولتاژ سنج تست کنید تا مطمئن شوید که فیوز سوخته است یا خیر.

منبع: autochimps

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.