۹ نکته‌ی کاربردی برای رانندگی ایمن در مه غلیظ

تصادفات جاده‌ای در مه شدید بیشتر رخ می‌دهند و این یک نگرانی جهانی هستند. مه مانع دید و حرکت می‌شود و راننده به دلیل دید کم، ممکن است دچار اشتباه شود. در این مقاله با ۹ نکته‌ی کاربردی برای رانندگی ایمن در مه غلیظ آشنا می‌شوید.

به گزارش مستر ماشین باز، با چند روش کاربردی و مفید می‌توانید در هوای مه آلود ایمن‌تر رانندگی کنید و احتمال تصادف را کاهش دهید.

۹ نکته‌ی کاربردی برای رانندگی ایمن در مه غلیظ

نکته‌ی اول: از سفر کردن در هوای مه آلود اجتناب کنید

در ابتدا امر بهتر است در صورت امکان از سفر اجتناب کنید. اگر مجبور به سفر هستید؛ سفر را برنامه ریزی کرده و اول صبح راه بیوفتید. به گزارش‌های ترافیکی گوش دهید و از پیش بینی‌های آب و هوا مطلع شوید.

اگر وقتی هوا صاف و افتابی بود از خانه حرکت کردید؛ اما در مسیر با مه مواجه شدید؛ سرعت خود را کم کنید و در صورت امکان در توقفگاه بایستید تا مه از بین برود. بخاری را روشن کنید تا پنجره‌ها دچار بخارگرفتگی نشوند.

بیشتر بخوانید:

نکته‌ی دوم: با احتیاط و آهسته رانندگی کنید

رانندگی با سرعت معمولی در مه بسیار خطرناک است. سرعت خود را کاهش دهید تا در صورت توقف ناگهانی و ترافیک بتوانید به سرعت عکس العمل نشان دهید.

در هوای مه آلود، جاده‌ها خیس بوده و چسبندگی لاستیک‌ها کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی رانندگی با سرعت بالا می‌تواند منجر به تصادفات و حوادث ناگوار شود.

در هوای مه آلود، دید کاهش می‌یابد و در نتیجه دیدن چاله‌های جاده سخت است. بنابراین با سرعت کم و با احتیاط برانید.

نکته‌ی سوم: چراغ‌های جلوی نور پایین را روشن کنید

یک تصور اشتباهی که در بین رانندگان وجود دارد این است که استفاده از روشن‌ترین چراغ‌ها در مه غلیظ بهتر است.

اما این کار اشتباه است. در واقع، در مه غلیظ، استفاده از نوربالا با انعکاس به سمت شما، وضعیت را بدتر کرده و دید را دشوارتر می‌کند.

بنابراین، اگر میدان دیدتان کمتر از ۱۵۰ متر است؛ همیشه از چراغ‌های نور پایین استفاده کنید. شما با این کار به سایر رانندگان و عابران پیاده که از رو به رو به خودروی شما نزدیک می‌شوند کمک می‌کنید.

نکته‌ی چهارم: در وسط جاده توقف نکنید

اگر هنگام رانندگی با مه غلیظی مواجه شدید؛ هرگز وسیله نقلیه خود را در وسط جاده متوقف کنید. این کار می‌تواند باعث یک تصادف بزرگ شود؛ زیرا ممکن است خودرویی از پشت به شما ضربه بزند.

اگر مجبور شدید خودرو را متوقف کنید؛ مکانی امن برای پارک کردن پیدا کنید. اگر دید ندارید؛ وسیله نقلیه خود را داخل پمپ بنزین یا محل‌های استراحت پارک کنید. بهتر است چراغ‌های پارکینگ و چراخ راهنمای چشمک زن را روشن نگه دارید.

نکته‌ی پنجم: از چراغ‌ها و خطوط رنگ شده‌ی جاده به عنوان راهنما استفاده کنید

هنگامی که دید ندارید و نمی‌دانید به کدام سمت حرکت کنید؛ سعی کنید از خط زرد رنگ شده در جاده به عنوان راهنما استفاده کنید.

همیشه در لاین خود رانندگی کنید و در وسط جاده حرکت نکنید.

در مه شدید، فاصله دید شما کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی ایجاد فضای بیشتری بین وسیله نقلیه خود و وسیله نقلیه جلو مهم است. فاصله ایمن به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا در صورت بروز حادثه برای وسیله نقلیه جلویی، عکس العمل نشان دهید.

نکته‌ی ششم: هوشیار باشید و تابلوهای جاده را دنبال کنید

وقتی در هوای مه آلود رانندگی می‌کنید؛ مدیریت امور و دقت بسیار اهمیت پیدا می‌کند. حرکت در بزرگ راه در هوای مه آلود بسیار خطرناک بوده و به دقت بالا نیاز دارد.

موسیقی و یا رادیو را خاموش کنید. روی جاده تمرکز کنید و با مسافران و همراهتان حرف نزنید. شیشه‌های ماشین را پایین بیاورید.

برای رانندگی ایمن، معمولاً بزرگراه‌ها دارای تابلوهای بازتابنده نور زرد هستند. اگر در حین رانندگی از این تابلوها پیروی کنید؛ می‌توانید ایمنی سفر را بالاتر ببرید.

علاوه بر این در هنگام رانندگی در مه به سایر علائم جاده و خط کشی‌ها توجه کنید.

نکته‌ی هفتم: از چراغ‌های مه شکن استفاده کنید

اگر چراغ‌ مه شکن جلو دارید؛ از آن استفاده کنید. اگر چراغ‌های مه شکن جلو ندارید؛ بهتر است قبل از شروع زمستان آن را تعمیر یا نصب کنید. استفاده از چراغ‌های مه شکن در زمستان احتمال تصادفات را کاهش می‌دهد. البته چراغ‌های مه شکن تنها در سرعت کم عملکرد خوبی دارند.

به یاد داشته باشید که چراغ‌های مه شکن باید همراه با چراغ‌های جلو استفاده شوند. زیرا چراغ‌های مه شکن کمک دید شما در رانندگی هستند؛ اما دیگران تنها می‌توانند شما را از طریق چراغ‌های جلو تشخیص دهند.

نکته‌ی هشتم: تجهیزات کافی در اختیار داشته باشید

هنگامی که در هوای مه آلود به سفر می‌روید؛ حتماً وسایل ضروری را در ماشینتان نگه دارید تا در مواقع اضطراری از آنها استفاده کنید.

آب، مواد غذایی و پتو همراه داشته باشید تا که اگر ماشین شما خراب شد؛ دچار مشکل جسمی نشوید.

نکته‌ی نهم: از چراغ‌های هشدار استفاده کنید

در هوای مه آلود به طور دائم از چراغ‌های خطر خودرو استفاده نکنید. زیرا وسایل نقلیه پشت خودروی شما ممکن است نتوانند مسیر را حدس بزنند؛ وقتی که شما به می‌پیچید؛ خودرو پشتی دچار سردرگمی شده و تصادف رخ دهد.

فقط زمانی از چراغ‌های خطر و چشمک زن استفاده کنید که ماشین شما در کنار جاده پارک شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.