بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟

تصادف یک تجربه وحشتناک و غریب است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. وقتی در یک موقعیت ناگوار مانند تصادف درگیر می‌شوید می‌توانید با چند اقدام درست و به موقع میزان خسارت‌های ناشی از آن را کاهش دهید. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟

۱- ماشین را از جاده خارج کنید
توقف وسایل نقلیه در وسط جاده انتخاب هوشمندانه‌ای نیست. گاهی با گذاشتن ماشین در وسط خیابان باعث خسارت‌های بیشتری می‌شوید. بارها اتفاق افتاده است که توقف یک خودروی حادثه دیده در سطح جاده باعث تصادف‌های شدیدتری شده است یا حضور خودرو در سطح جاده باعث ایجاد ترافیک و کند شدن سرعت حرکت سایر خودروها می‌شوید. برای جلوگیری از تصادف‌های دیگر، بهتر است ماشین را از جاده خارج کنید و با پلیس تماس بگیرید.

۲- از صحنه تصادف فرار نکنید
شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام بازگشت به محل پارک خودرو با آینه شکسته، سپر آویزان یا بدنه فرورفته مواجه شده باشید. برخورد به اتومبیل‌های پارک شده، شکستن سپر ماشین یا آینه‌های بغل امری متداول است که تا زمان بازگشت صاحبان خودرو گزارش داده نمی‌شود. اگر به خودرویی صدمه وارد کردید هیچ‌وقت صحنه را ترک نکنید زیرا ممکن است پلاک شما توسط دوربین‌ها ثبت شده باشد یا برخی افراد شما را در خیابان دیده باشند. در بسیاری از کشورها، ترك محل حادثه هزاران دلار جریمه دارد.

۳- صحنه تصادف را پاکسازی کنید
در هر تصادف قطعاتی از خودروها متلاشی می‌شود و همراه با خرده‌های شیشه سطح جاده و خیابان را می‌پوشاند. وجود این اجسام در جاده برای سایر خودروهای در حال تردد بسیار خطرناک است، همچنین وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و ممکن است خطرات دیگری برای رانندگان ایجاد کند. بنابراین لازم است تا زمان رسیدن ماموران شهرداری برای پاکسازی کامل، تا جایی که امکان دارد اجزای به جا مانده از حادثه را جمع‌آوری کنید.

وقوع تصادف

۴- با پلیس تماس بگیرید
مهم نیست که این تصادف چقدر جدی باشد، اگر خسارت‌هایی به جاده‌ها یا اتومبیل‌ها وارد شده باشد حتما با پلیس تماس بگیرید. در برخی کشورها، عدم اطلاع به پلیس جرم است و فرد مقصر شناخته می‌شود. پلیس وضعیت را بررسی کرده و مسئولیت‌های هر دو طرف را مشخص می‌کند.

۵- به پزشک مراجعه کنید
برخی از دردها یا جراحات کوچک در صورت عدم توجه می‌توانند رانندگان را به شدت تحت تأثیر قرار دهند، خصوصاً درد تصادف رانندگی. بنابراین پس از وقوع تصادف و مصدومیت فوراً برای معاینه کامل به کلینیک یا بیمارستان بروید. بدن انسان در لحظات ابتدایی تصادف به علت ترشح هورمون آدرنالین نسبت به ضربه و فشارهای وارد شده واکنش درستی نشان نمی‌دهد؛ اما ممکن است همین نشانه‌های جزئی و کوچک پس از چند ساعت به مشکلی بزرگ تبدیل شود.

۶- آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید
برای کاهش تنش و درگیری، همیشه با راننده خوب و مودب باشید. وقتی همه افراد داخل اتومبیل سالم هستند از ماشین خارج شوید و به کنار جاده بروید، سپس با پلیس تماس بگیرید. پس از آن موارد دیگر را بررسی کرده و در آرامش به بررسی وضعیت خود و راننده مقابل بپردازید. به یاد داشته باشید گاهی اقدام سریع باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود. تصادف اتومبیل تجربه خوبی نیست و ممکن است شما را عصبانی یا دیوانه کند. با وجود این، سر راننده دیگر فریاد نزنید و او را سرزنش نکنید. به چالش کشیدن یا مبارزه با آنها (حتی اگر تقصیر آنها باشد) یک اشتباه وحشتناک است. از دست دادن تعادل شما چیزی را تغییر نخواهد داد و مطمئنا چیزی را برطرف هم نمی‌کند.

وقوع تصادف

۷- مسئولیت تصادف را بر عهده نگیرید
مهم نیست که چه کسی مقصر است، اعتراف اینکه مقصر شما هستید ممنوع است، زیرا در این صورت و در حالی که ممکن است واقعا مقصر حادثه نباشید مشکلات قانونی بسیاری برای شما به وجود بیاورد. بسیاری از پلیس‌ها به رانندگان توصیه می‌کنند که عجولانه مسئولیت خود را بر عهده نگیرند و منتظر مداخله پلیس باشند.

۸- از صحنه تصادف عکس بگیرید
اگر دوربین یا تلفن دارید گرفتن عکس از وقوع تصادف امری ضروری است. درست پس از تضمین امنیت افراد از تصادف عکس بگیرید و در صورت امکان تشخیص دهید که چگونه این تصادف رخ داده است. ببینید قبل از وقوع تصادف دقیقا مشغول انجام چه کاری بودید، در کدام خیابان و در چه خطی مشغول رانندگی بودید و خودرویی که با آن تصادف کردید چه زمانی و به چه شکل وارد صحنه شده است. تمام این جزئیات اطلاعاتی هستند که پس از تصادف بارها از شما پرسیده می‌شود و به همین دلیل بهتر است اطلاعات را دقیق و مو به مو به یاد داشته باشید تا در مراجع قانونی دچار مشکل نشوید. تنها افراد ذیصلاح حق دارند اطلاعات شخصی شما را بررسی کنند. از آنجا که دادن اطلاعات از قبیل کد بیمه، شماره تلفن، آدرس منزل و سایر افراد به این معنی است که شما می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید باید از این گفتن آن به افراد دیگر جلوگیری کنید.

نتیجه
وقوع تصادف، اتفاقی غیر منتظره و اجتناب ناپذیر است بهترین  نکته‌ای که باید بدانید نحوه اداره صحیح شرایط است. همیشه آرام باشید، مؤدب باشید، از امنیت همه افراد اطمینان حاصل کنید اما در همان زمان از خودتان هم محافظت کنید.

منبع: What to do after a car accident

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. […] مطالب پیشنهادی: بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟ […]

  2. […] از موارد فوق، موارد زیر را می‌توان نتیجه گرفت: علت وقوع تصادفات، تلفن‌های همراه نیست‌ بلکه خود رانندگان باعث تصادف […]

  3. […] نظر راننده را به مناظر بیرون از اتومبیل منحرف و باعث بروز تصادف […]

  4. […] مخصوصا هنگام رانندگی دارد. متاسفانه خطراتی مانند تصادف و ترمزهای ناگهانی باعث آسیب کودک می‌شود و والدین باید […]

  5. […] می‌شود، رانندگی هنگام خواب آلودگی باعث حدود ۶۴۰۰ تصادف کشنده […]

  6. […] رانندگی در اتوبان سبقت گرفتن است. طبق یک نظرسنجی بیشتر تصادفات صورت گرفته در اتوبان به دلیل خطای قضاوت هنگام سبقت رخ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.