بررسی مک لارن سنا GTR، خودروی هیجان انگیز برای پیست

در حالی که باید اعتراف کنیم مک لارن سنا فوق‌العاده شگفت‌انگیز است؛ اما مدل سنا GTR از آن فراتر رفته است. البته سنا GTR تنها برای پیست طراحی شده و مناسب رانندگی در جاده ها نیست.

به گزارش مسترماشین باز، سنا GTR سبک‌ترین، سریع‌ترین، جذاب‌ترین، تهاجمی‌ترین و احتمالاً پر سر و صداترین مک‌لارنی است که تاکنون ساخته شده است.

قیمت هنگفت مک لارن سنا GTR با قیمت پایه ۱٫۲ میلیون دلاری آن باعث شده تا تنها برای قشر مرفه در دسترس باشد.

تنها خوش‌شانس‌ترین افراد مرفه می‌توانند صاحب یکی از این خودروها شوند، زیرا مک لارن تنها  ۷۵ دستگاه از این هیولای پیست را تولید می‌کند.

با این حال، بهتر است عجله نکنید زیرا مک لارن سنا GTR کاملاً فروخته شده است، و در اینجا به برخی از ویژگی هایی که آن را به چنین خودروی مقاوم و قوی تبدیل کرده است، اشاره می کنیم.

پیشرانه بسیار قوی

این خودروی پیست از یک موتور ۴ لیتری V8 توربوشارژ دوقلو مک‌لارن M840TR استفاده می‌کند که حدود ۸۱۴ اسب بخار قدرت دارد؛ یعنی تقریباً ۲۵ اسب بخار بیشتر از آنچه که سنای جاده‌ای در خود جای داده است.

تمام این نیرو به طور موثر توسط یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه با چرخ عقب در انتهای گیرنده توزیع می شود. با چنین خروجی، موتور Senna GTR همچنان قوی‌ترین موتور احتراقی مک لارن است.

نسبت قدرت به وزن باور نکردنی

نسبت قدرت به وزن یک معیار اندازه گیری عملکرد خودرو به توان خروجی و وزن است و همانطور که انتظار می رفت، در Senna GTR نسبتاً بالاتر از سنا جاده ای است.

این به دلیل قدرت اضافی Senna GTR است که با کالیبره کردن مجدد ECU موتور و برداشتن کاتالیزور دوم به دست می آید؛ در نتیجه فشار برگشتی اگزوز کاهش می یابد.

با وزن خشک ۲۶۱۹ پوند، GTR نسبت قدرت به وزن ۶۹۴ اسب بخار در هر تن را ارائه می دهد که بالاترین میزان برای مک لارن مختص پیست است.

فیبر کربن

سنا GTR مانند سایر خودروهای مک لارن با عملکرد قوی، از فیبر کربن ساخته شده است. احتمالا ایده آل ترین ماده در برای ساخت  یک خودرو برای عملکرد بالا، فیبر کربن بسیار قوی و سبک است.

سنا GTR دارای مک لارن Monocage III-R است که اوج طراحی شاسی مک لارن برای عملکرد بالا در مسابقه است.

طراحی بیرونی شگفت انگیز

مک لارن سنا GTR برای کمک به عملکرد آیرودینامیکی به دقت طراحی شده است. با استفاده از فیبر کربن، بدنه Senna GTR از نظر شکل و عملکرد به خوبی طراحی شده است.

این ویژگی‌ها در برخی از نقاط خارجی Senna GTR برجسته شده‌اند که شامل اسپلیتر جلویی و همچنین صفحات انتهایی بال‌های عقب یکپارچه و دیفیوزر عقب است که همگی با هم ترکیب می‌شوند تا  یک بدنه مقاوم با عملکرد آیرودینامیکی شگفت‌انگیز به خودرو ببخشند.

آیرودینامیک فعال

همچنین مک لارن سنا GTR دارای یک طراحی آیرودینامیکی بسیار پیشرفته با فناوری جدید است. یک نمونه کلاسیک از این قابلیت، بال عقب فعال Senna GTR با سیستم ترمز بادی و کاهش درگ (DRS) است.

این ویژگی همراه با تیغه‌های آئروی جلو با چرخش خودکار برای کاهش درگ با سرعت بالا یا بهینه‌سازی نیرو رو به پایین هنگام ترمز کردن کار می‌کند. کل سیستم به دنبال بهبود انتقال وزن Senna GTR است؛ در حالی که جریان هوا را برای عملکرد بهتر مدیریت می کند.

تکنولوژی ایمنی عالی

یک تیم مهندسی Senna GTR را طراحی کرده و تکنولوژی های انقلابی را در آن جای داده‌اند. یکی از این فناوری‌ها که برای مسابقات طراحی شده، سیستم رادار ضد برخورد است.

اهمیت این سیستم در پیست را نمی توان نادیده گرفت، زیرا به راننده به این دلیل که دیدش بخاطر استفاده از کلاه ایمنی بسیار کاهش یافته، اطلاعات حیاتی در زمان واقعی می‌دهد.

ویژگی های مسابقه ای پیشرفته

Senna GTR صدای بلندی دارد. این صدا بسیار بلند است. با این حال، ارتباطات در یک سوپراسپرت با صدایی به این بلندی مدیریت شده است. سیستم بازخورد قوی است. با داشتن رادیو Pit to Car و اینترکام، ارتباط با خدمه به راحتی در هر ایستگاه برقرار می شود.

این ویژگی همچنین به برقراری ارتباط با راننده کمکی یا مربی مسابقه که ممکن است در هر نقطه از پیست باشد کمک می کند. علاوه بر این، پشتیبانی محکم از صندلی‌های مسابقه با فیبر کربن فوق‌العاده که دارای گواهی FIA است؛ باعث می‌شود که ترمز کردن در پیچ‌ها  بسیار راحت انجام شود.

علاوه بر این تجهیزات بیشتری شامل سیستم رادار ضد برخورد با دوربین‌های دید عقب، جک‌های هوای پنوماتیک، شیشه جلو و پنجره‌های پلی کربنات، و قفس رولی یکپارچه ارائه می‌شوند. سیستم اطفاء حریق، تهویه مطبوع، ثبت اطلاعات، رادیو پیت ، یوک فرمان چند منظوره و صندلی سرنشین از دیگر امکانات ارائه شده هستند.

ویژگی های کمک رانندگی

جدا از عملکرد آیرودینامیکی بهبود یافته، اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب و همچنین بال عقب GTR چشم اندازی خیره کننده به خودرو بخشیده است.

همچنین، فوکوس و کنترل سنا GTR از طریق فرمان مسابقه ای و نمایشگر مسابقه بسیار عالی است. علاوه بر این فضایی برای بهبود رانندگی از طریق فیلم های ضبط شده VBOX HD وجود دارد که امکان پخش و بازبینی رانندگی را در خود جای داده تابه بهبود رانندگی کمک کند.

منبع: hotcars

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.