با این ترفندها، طول عمر لاستیک خودرو را افزایش دهید

کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو یکی از دغدغه‌های رانندگان است. شما با رعایت نکات کاربردی می‌توانید طول عمر مواد مصرفی مانند لاستیک خودرو را افزایش دهید.

به گزارش مستر ماشین باز، از آنجایی که لاستیک‌ها تنها اجزای خودرو هستند که با زمین تماس دارند؛ توصیه می‌شود برای ایمنی بیشتر، آن‌ها را به طور مرتب تعویض کنید.

لاستیک‌های نسل جدید بادوام هستند؛ با این حال، طول عمر یک لاستیک می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله نوع وسیله نقلیه، عادات رانندگی و مدت زمان رانندگی قرار گیرد.

لاستیک‌های خودرو یک ماده مصرفی گران قیمت هستند که بعد از مدتی استفاده باید تعویض شوند. اما ترفندهای برای افزایش طول عمر لاستیک خودرو وجود دارد.

 چند نکته برای افزایش طول عمر لاستیک که باید در نظر داشته باشید

تراز و تعادل

تراز نامناسب چرخ‌ها عامل مهم و شماره یک سایش زودرس لاستیک به حساب می‌آید.

هنگامی که چرخ‌ها از تراز خارج می‌شوند؛ به سرعت تایرهای خودرو دچار استهکلاک می‌شوند.

در ابتدا مطمئن شوید که چرخ‌های خودرو در یک راستا قرار دارند و تراز هستند.

تراز کردن لاستیک‌ها باید در یک تعمیرگاه و در فواصل زمانی معین بررسی شود.

چرخ نامتعادل یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند فشار بیش از اندازه‌ای به لاستیک‌ها وارد کند و همچنین باعث لرزش در سرعت خاص شود.

فشار باد تایر را بررسی کنید

تایرهای کم باد یا بیش از حد باد شده می‌توانند لاستیک را سریعتر فرسوده کند و همچنین روی هندلینگ ماشین تأثیر می‌گذارند.

لاستیک‌های کم باد معمولاً زودتر فرسوده می‌شوند؛ علاوه بر این فشار کم تایر باعث افزایش مصرف سوخت و شرایط ناایمن رانندگی می‌شود.

برخی رانندگان تصور می‌کنند که باد کردن بیش از حد لاستیک‌ها باعث کاهش سایش آن‌ها می‌شود؛ زیرا اصطکاک را کاهش می‌دهد. اما واقعیت این است که باد بیش از حد تایر، باعث تغییر مشخصات تایر شده و می‌تواند سایش را در ناحیه مرکزی الگوی آج زیادتر کند. بنابراین، یک فشارسنج مناسب خریداری کرده و فشار باد لاستیک سرد را طبق توصیه‌ی سازنده تنظیم کنید.

تمیز نگه داشتن لاستیک‌ها و چرخ‌ها

محافظت از لاستیک‌ها در برابر آلودگی و اشعه ماوراء بنفش بسیار مهم است. برای جلوگیری از جمع شدن کثیفی‌ها بهتر است هر چند مدت یک بار چرخ‌ها و لاستیک‌ها را بشویید.

در این راستا می‌توانید از یک محصول محافظ برای حافظت از لاستیک‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز استفاده کنید یا خودروی خود را در پارکینگ‌های سر بسته پارک کنید.

بررسی آج‌های لاستیک به طور منظم

اغلب لاستیک‌ها به دلیل سایش آج نیاز به تعویض دارند. هنگامی که لاستیک‌ها را به طور منظم بررسی و به آج‌های آن دقت می‌کنید؛ می‌توانید قبل از اینکه آسیبی به لاستیک‌ها وارد شود؛ میزان سایش را تشخیص دهید. این کار همچنین شما را قادر می‌سازد تا الگوهای سایشی اشتباه را شناسایی کرده و بلافاصله آنها را رفع کنید.

جابه جا کردن تایرهای به صورت دوره‌ای

علاوه بر بازرسی منظم آج لاستیک‌ها، باید لاستیک‌ها را به طور منظم جابه جا کنید.

هر چهار چرخ خودرو با توجه به موقعیتشان، نیروهای متفاوتی را تحمل می‌کنند. عواملی مانند زاویه تایر بر الگوی سایش آن تأثیر می‌گذارد. برای ایجاد یک سایش یکنواخت در لاستیک‌ها، بهتر است به صورت دوره‌ای لاستیک‌ها را تعویض کنید.

بررسی چرخ و سیستم تعلیق

وضعیت چرخ و سیستم تعلیق مستقیماً بر عمر لاستیک تأثیر می‌گذارد. شرایط نامناسب یاتاقان چرخ منجر به ساییدگی و پارگی بیشتر لاستیک‌ها می‌شود.

همچنین کمک فنرهای فرسوده باعث سایش و فرورفتگی روی آج‌ها تایر خواهد شد. بنابراین بهتر است خودرو را در فواصل زمانی معینی سرویس کنید تا لاستیک‌ها دوام زیادتری داشته باشند.

رانندگی با سرعت مطمئن

سرعت بالا، ترمز شدید و تغییر مسیر، میزان زیادی گرما ایجاد می‌کند و این گرما سایش لاستیک را افزایش می‌دهد. هرچه سرعت رانندگی‌تان بیشتر باشد و در حین رانندگی ترمز ناگهانی و یا تغییر مسیر داشته باشید؛ عمر لاستیک‌ها کاهش می‌یابد.

در زمین‌های ناهموار رانندگی نکنید

آخرین و مهم‌ترین نکته، این است که شما با رانندگی در شرایط استاندارد و پارک کردن دقیق ماشین می‌توانید طول عمر لاستیک‌ها را افزایش دهید.

از رانندگی در زمین‌های ناهموار خودداری کنید؛ زیرا یک چاله ساده می‌تواند به لاستیک‌ها آسیب وارد کند.

همچنین خودرو را با احتیاط پارک کنید تا لاستیک‌ها در اثر برخورد با کناره‌ها ساییده نشوند.

کلام آخر

همانطور که استفاده از لاستیک‌های مناسب و استاندارد در خودرو اهمیت دارد؛ پیروی از مراحل فوق نیز بسیار مهم است تا لاستیک‌های خودروی شما عمر بیشتر داشته باشد و به دوام بیشتر خودروی شما کمک کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.