آموزش تعویض شیلنگ هیدرولیک

بسیاری از خودروها برای کار با مکانیزم‌های خود از سیستم هیدرولیکی استفاده می کنند. شیلنگ‌های هیدرولیکی به مرور زمان خراب می‌شوند و می‌توانند شروع به نشت کنند و تا زمانی که شیلنگ‌های فرسوده را تعویض نکنید، تجهیزات به درستی کار نمی‌کنند. برای تعمیر ابتدا بهتر است با تشخیص شلنگ آسیب دیده شروع کنید، سپس با شل کردن آن تجهیزات آن را جدا کنید و در آخر یک شیلنگ مناسب و استاندارد پیدا کرده و آن را نصب کنید تا سیستم دوباره به کار خود ادامه دهد. در ادامه مراحل تعویض شیلنگ هیدرولیک را بیان می‌کنیم:

مراحل تعویض شیلنگ هیدرولیک

۱- برای محافظت از خود در برابر مایع هیدرولیک، عینک و دستکش بزنید. مایع هیدرولیک سمی است و به هر قسمتی از بدن (که با آن تماس می‎گیرد) صدمه می‌زند. در حین دست زدن به مواد هیدرولیک عینک و دستکش خود را برندارید تا زمانی که کار انجام شود.

۲- تمام فشارها را از سیستم هیدرولیک رها کنید. هرگز روی دستگاه هیدرولیکی کار نکنید که به آن فشار وارد می‌شود. این وضعیت می‌تواند به پاشیدن مایعات هیدرولیک و صدمه دیدن شما منجر شود. روند آزاد سازی فشار برای تجهیزات مختلف متفاوت است. برای روش دقیق به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

۳- یک ورق یا یک سطل زیر شلنگ هیدرولیک قرار دهید. هنگام در آوردن شلنگ مایع هیدرولیک از آن بیرون می‌زند، با جمع آوری مایع هیدرولیک در هنگام نشت، از آلودگی ناحیه جلوگیری کنید. پارچه ضخیم یا یک سطل مانع از پخش شدن روغن می‌شود.

۴- هر نوع پوشش متصل به شلنگ را بردارید. بعضی از ماشین‌ها دارای روکش هستند که از شیلنگ‌های هیدرولیک در قسمت اتصال محافظت می‌کنند. اگر خودروی شما نیز مجهز به این پوشش‌ها می‌باشد، آن را بردارید تا بتوانید روی شیلنگ‌ها کار کنید.

۵- اتصالات دو طرف شیلنگ را بشویید. احتمالاً با گذشت زمان در هر دو طرف شیلنگ، گرد و غبار و سنگ آهک ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند هنگام برداشتن شیلنگ به سیستم هیدرولیک آسیب برساند. قبل از جدا کردن شیلنگ، اتصالات شیلنگ را با تمیز کنندۀ پنجره یا یک مایع مشابه اسپری کنید. سپس از پارچه‌ای استفاده کنید و هرگونه خاک را پاک کنید.

تعویض شیلنگ هیدرولیک

۶- از ۲ آچار برای شل کردن اتصالات ایمن شیلنگ استفاده کنید. شیلنگ‌های هیدرولیک معمولاً توسط یک پیوست با ۲ اتصال ایمن می‌شوند که در جهت‌های مخالف می‌چرخند. اتصالات را با یک آچار، نزدیک به شیلنگ نگه دارید. سپس از آچار دیگر استفاده کنید تا با چرخاندن خلاف جهت آن، اتصالات را به دستگاه نزدیکتر کنید. سپس آن را بجرخانید تا شیلنگ از اتصالات جدا شود. سپس این روند را برای طرف دیگر شیلنگ تکرار کنید.

۷- مشخصات دقیق شیلنگ قدیمی را بررسی کنید و بر اساس آن شیلنگ جدید را خریداری کنید. شلنگ‌های هیدرولیکی زیادی در بازار وجود دارد، بنابراین شیلنگ جدید را مطابق با شیلنگ قدیمی خودرو انتخاب کنید، شیلنگ جدید باید همان عرض و ضخامت شیلنگ قدیمی را داشته باشد. همچنین میزان فشار روی شیلنگ را بررسی کنید که معمولاً در psi مشخص می‌شود.

۸- اگر روی شیلنگ سایش وجود دارد آن را تمیز کنید. اگر شیلنگ هیدرولیک در موقعیتی قرار دارد که در مقابل دستگاه یا شیلنگ‌های دیگر ساییده می‌شود، یک آستین سایش بگیرید. آستین سایش تکه پارچه‌ای است که بر روی شلنگ می‌چسبد و آن را از آسیب در امان نگه می‌دارد. اگر در گذشته با ساییدگی شیلنگ‌های خود مشکل داشتید، این می‌تواند مسئله را حل کند.

۹- قبل از نصب، تمام اتصالات و لوازم شیلنگ را پاک کنید. خاک و گرد و غبار می‌توانند وارد سیستم هیدرولیک شوند و به آن آسیب وارد کنند. قبل از نصب شلنگ مطمئن شوید که تمام اتصالات تمیز هستند. از یک دستمال مرطوب استفاده کنید و تمام اتصالات را مالش دهید تا هرگونه آلودگی از بین برود.

۱۰- یک طرف شیلنگ را به داخل اتصالات بچسبانید. درج قسمت اول شیلنگ آسان است زیرا یک طرف هنوز آزاد است. انتهای شلنگ را داخل میلگرد قرار دهید و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. وقتی شلنگ دیگر نچرخید، کاملاً سفت می‌شود.

تعویض شیلنگ هیدرولیک

۱۱- از ۲ آچار برای پیچ کردن در قسمت آخر استفاده کنید. نصب قسمت انتهایی شیلنگ کمی سخت‌تر است زیرا شلنگ نمی‌تواند بطور آزادانه بچرخد. شیلنگ را در کانکتور قرار دهید. سپس آن را با آچار در جای خود نگه دارید. برای چرخاندن کانکتور متصل به دستگاه از یک آچار دوم استفاده کنید. وقتی اتصال دیگر نمی‌چرخد چرخش را متوقف کنید.

۱۲- پوشش‌هایی را که قبل از نصب حذف کرده‌اید، جایگزین کنید. قبل از آزمایشِ سیستم هیدرولیک، مطمئن شوید که تمام قطعاتِ حذف شده در جای درست قرار گرفته‌اند. برای بررسی دقیق موقعیت‌ها به عکسهایی که گرفته‌اید یا به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

۱۳- سیستم را با گردش سیال هیدرولیک در فشار کم آزمایش کنید. همیشه دستگاه را پس از تعویض شیلنگ‌های آن تست کنید. دستگاه را راه اندازی کرده و مکانیزم هیدرولیک را روی توان کم تنظیم کنید. سپس با اجرای یک تکه مقوا در اطراف آن، شیلنگ‌های آن را بررسی کنید.

۱۴- شیلنگ های هیدرولیک را ۵ سال پس از تاریخ نصب، تعویض کنید. شیلنگ‌های هیدرولیک ماندگاری بالایی دارند، بنابراین تولید کنندگان معمولاً تاریخ تولید را روی شیلنگ درج می‌کنند. اگر به طور مرتب از شیلنگ استفاده می‌کنید، آن را بعد از ۴ تا ۵ سال استفاده تعوض کنید، حتی اگر علائمی از آسیب نداشته باشد. اگر از شیلنگ زیاد استفاده نمی‌کنید، می‌تواند تا ۱۰ سال دوام بیاورد.

۱۵- شلنگ خودرو را از نظر علائم سایش یا ترک خوردگی بررسی کنید. گرما، آب و هوا، نور خورشید و ساییدگی‌های طبیعی شلنگ‌های هیدرولیکی را تخریب می‌کند. سطح واحدهای شیلنگ خودرو را بررسی کنید تا ببینید در چه وضعیتی قرار دارند. اگر ترک و پارگی مشاهده کردید، این شیلنگ را تعویض کنید.

۱۶- مقوا را روی شلنگ مالش دهید تا نشت روغن را پیدا کنید. اگر شیلنگ شما در حال نشت مایعات هیدرولیک است، بلافاصله آن را تعویض کنید. اگر خودروی شما دارای شیلنگ‌های متعدد است، نشت آن را پیدا کنید. ابتدا شیلنگ‌ها را به سمت پایین پاک کنید تا مایع یا روغن آن خارج شود. سپس یک تکه مقوا بردارید و آن را در امتداد شلنگ مالش دهید. هنگام عبور از نقطه نشت، یک نقطه مرطوب روی مقوا ظاهر شود، این شلنگ نیاز به تعمیر دارد.

منبع: how to change a hydraulic hose

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.