آموزش استفاده از کروز کنترل خودرو

هنوز هم بسیاری از رانندگان طرز استفاده از کروز کنترل را نمی‌دانند؛ با اینکه این کنترلر به صورت استاندارد در تعداد زیادی از خودرو های جدید و امروزی قرار داده شده است.

به گزارش مسترماشین باز، در این راهنما روش استفاده از کروز کنترل و زمان استفاده از آن توضیح داده شده است.

کروز کنترل چیست و چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل یک سیستم الکترونیکی است که به شما این امکان را می‌دهد که پای خود را از روی پدال گاز خودرو بردارید و با یک سرعت ثابت حرکت کنید.

این کنترلر در واقع نوعی رانندگی خودکار است.

کروز کنترل برای استفاده در جاده‌های A و بزرگراه‌هایی که محل توقف‌ و پیچ‌های زیادی ندارد؛ طراحی شده است.

کروز کنترل در ابتدا فقط در خودروهای لوکس سطح بالا قرار داده می‌شد؛ اما اکنون کوچکترین خودروهای شهری نیز اغلب این قابلیت را در خود جای داده‌اند.

این کنترلر در حین هنگام رانندگی و از طریق فشار دادن یک دکمه فعال می‌شود. کنترل‌های اصلی کروز کنترل شامل «روشن/خاموش»، «تنظیم»، «لغو» و «ادامه» هستند.

کروز کنترل مدرن در سال ۱۹۴۸ توسط مهندس مکانیک نابینای آمریکایی رالف تیتور اختراع شد؛ اگرچه قابلیت کنترل سرعت در قرن هجدهم به کار گرفته شد و برای تنظیم موتورهای بخار استفاده می‌شد.

آموزش تنظیم و استفاده از کروز کنترل

روش روشن کردت کروز کنترل در هر مدل خودرو کمی متفاوت است؛ اما بیشتر سیستم‌ها به روش مشابه کار می‌کنند. برای استفاده از این قابلیت باید این ۵ مرحله را انجام دهید:

  1. سرعت خود را افزایش دهید: کروز کنترل برای رانندگی با سرعت ثابت حداقل ۶۴٫۳۶ کیلومتر در ساعت بدون توقف ثابت طراحی شده است؛ بنابراین این کنترلر برای یک بزرگراه یا اتوبان دو لاینه ایده آل است.
  2. کروز کنترل را روشن کنید: هنگامی که به سرعت مورد نظر خود رسیدید؛ سیستم کروز کنترل را روشن کنید.

در بیشتر وسایل نقلیه، دکمه‌های کروز کنترل روی فرمان یا پشت فرمان قرار دارند و پس از روشن شدن داشبورد، نشانگری روی داشبورد شما ظاهر می‌شود.

مهم: قبل از استفاده از کروز کنترل برای اولین بار، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید؛ دکمه‌های آن را پیدا کنید تا در حین حرکت با خودرو، درگیر روشن کردن آن نباشید؛ زیرا این کار پشت فرمان بسیار خطرناک است.

  1. تنظیم کروز کنترل: هنگامی که سیستم کروز کنترل را روشن کردید؛ دکمه تنظیمات را فشار دهید. این قابلیت برای حفظ سرعت فعلی با خودروی شما ارتباط برقرار می‌کند.

در بیشتر خودروها، نشانگر کروز کنترل روی داشبورد سبز می‌شود. پس از تنظیم کروز کنترل، می‌توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید و خودرو سرعت خود را حفظ کرده و با سرعت ثابت حرکت می‌کند.

  1. افزایش سرعت با کروز کنترل: بیشتر خودروها دارای یک فلش بالا یا دکمه‌ی پلاس + هستند که به شما این امکان را می‌دهد سرعت خودرو را افزایش دهید.
  2. کاهش سرعت: به منظور کاهش سرعت یا روی فلش رو به پایین یا دکمه «-» در سیستم کروز کنترل ضربه بزنید یا ترمز را فشار دهید. به دلایل ایمنی، کروز کنترل به محض اعمال ترمز غیرفعال می‌شود.

سایر عملکردهای کروز کنترل: دکمه “لغو” کروز کنترل را متوقف می‌کند و بدون خاموش شدن کامل سیستم، دوباره کنترل کامل خودرو در دستان شما است.

اگر می‌خواهید به سرعت برنامه ریزی شده قبلی خود بازگردید، “Resume” را فشار دهید.

آیا کروز کنترل باعث صرفه جویی در هزینه‌ی سوخت می‌شود؟

هدف اصلی کروز کنترل، رانندگی راحت‌تر است؛ اما با ثابت ماندن شتاب و کاهش سرعت در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

همه ما رانندگان در حین رانندگی در بزرگراه‌ها، سرعت خودرو را ثابت نگه نمی‌داریم و همیشه سعی می‌کنیم آن را خیلی زیاد و کم کنیم.

شتاب گیری و ترمز کردن مداوم باعث مصرف سوخت بیشتری نسبت به حفظ سرعت می‌شود.

طبق گفته وزارت حمل و نقل، رانندگی با سرعت ثابت ۸۰٫۴۵ کیلومتر در ساعت به جای ۱۱۲٫۶۳ کیلومتر در ساعت می‌تواند مصرف سوخت را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، تنظیم کروز کنترل روی محدودیت سرعت بزرگراه و یک جاده خاص، می‌تواند مانع از تجاوز از سرعت مجاز و جریمه شود.

این کنترلر در شرایط رانندگی امروزی بسیار مفید است؛ زیرا دوربین‌های کنترل سرعت بسیار زیاد شده‌اند و در صورتی که از سرعت مجاز بالاتر بروید؛ شما را جریمه خواهند کرد.

چه زمانی نباید از کروز کنترل استفاده کنیم؟

در حالی که کروز کنترل مزایای بسیاری دارد؛ اما در برخی شرایط باید از آن اجتناب کنید؛ زیرا خطرناک است. شرایطی مانند:

در ترافیک سنگین، در جاده‌های پر پیچ و خم، سرازیری و هنگام نزدیک شدن به پل نباید از کروز کنترل استفاده کنید. در واقع هر زمان که حفظ سرعت خودرو غیر ممکن باشد.

جاده‌های لغزنده، مانند جاده‌های برفی، یخبندان، باران شدید و طوفان تگرگ بهتر است از کروز کنترل استفاده نشود؛ زیرا احتمال سر خوردن خودرو را افزایش می‌دهد.

اواخر شب یا زمانی که احساس خستگی می‌کنید نیز از این کنترلر استفاده نکنید. زیرا در این شرایط از آنجایی که پای خود را از روی پدال ترمز برداشته‌اید؛ احتمال به خواب رفتن زیاد شده و در صورتی نزدیک شدن با مانع ری اکشن شما کندتر خواهد شد.

کروز کنترل تطبیقی ​​چیست؟

برخی از خودروهای امروزی دارای قابلیت کروز کنترل تطبیقی ​​(ACC) هستند.

کروز کنترل تطبیقی ​​یک فناوری پیشرفته‌تر است که به شما این امکان را می‌دهد سرعت مشخصی را برای خودرو تنظیم کنید؛ اما سیستم کروز کنترل خودرو به طور خودکار ترافیک پیش رو را پیش بینی می‌کند و با کم کردن سرعت خودروی شما را در فاصله ایمن قرار می‌دهد.

این کار را با استفاده از سنسورهای راداری که در جلوی خودرو نصب شده انجام می‌شود تا سرعت خودروی شما با خودروی جلویی مطابقت داشته باشد.

هنگامی که سیستم تغییری را در فاصله با خودروی جلویی احساس کرد؛ به طور خودکار ترمز می‌کند یا شتاب می‌گیرد تا سرعت کروز را حفظ کند.

با این حال، اگر سرعت خودروی جلویی ناگهان کم شود؛ خودروی شما از آن پیروی نمی‌کند. در عوض، سیستم ACC سرعت از پیش تنظیم شده را تا زمانی که آن را تغییر دهید یا به وسیله نقلیه نزدیک شوید؛ نگه می‌دارد.

منبع: rac.co

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.